Selecteer een pagina

Simlab XB1 handrem : Test en meningen

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

SimLab XB1

Voordelen

  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • 150 kg Load Cell systeem
  • Aantrekkelijke prijs
  • Verschillende weerstanden

Nadelen

  • Geen aanpassing op de handgreep
  • Niet-aanpasbare handrem

Onze beoordeling: 9.7/10

Simlabis al een aantal jaar actief in de sim-racing markt. Sommigen zullen zeggen dat dat niet erg lang is, maar het is het gemiddelde voor het segment, met de jongste bedrijven die al sinds 2021 actief zijn in de industrie ( Moza Racing bijvoorbeeld).

De catalogus van dit Nederlandse merk is naar hedendaagse maatstaven nogal mager. Maar zoals het gezegde luidt: kwaliteit, niet kwantiteit, is wat telt. Op het menu staan 4 chassis, 1 Simlab stuur en andere van Sparco en OMP, 1 pedalenset, 1 handrem die het onderwerp is van deze test, een Button Box, dashboards en andere accessoires zoals montagebeugels, hardware voor bindingen, enzovoort.

Zoals ik net al zei, is het nogal karig in vergelijking met een Fanatec of een Simagic. Desalniettemin zijn de producten van Simlab allemaal van hoge kwaliteit, iets wat niet noodzakelijkerwijs gezegd kan worden van bijvoorbeeld de producten van Fanatec, waar de Duitse fabrikant een voordelige serie biedt, de CSL.

Maar laten we verder gaan. De handrem waar we vandaag naar kijken is de XB1en na de test weet je of het iets voor jou is of niet.

Belangrijkste en technische kenmerken van de handrem

  • Aluminium ontwerp en constructie
  • Stevige structuur
  • Load Cell tweetraps weerstandssysteem met 150 kg kracht
  • Compatibel met pc via USB-aansluiting
  • Inclusief 3 elastomeren om het weerstandsniveau te veranderen
  • Aanpassing van de veerweerstand met een ring
  • Optionele schuine steun voor montage op chassis

 

Ontwerp

Zoals bijna alle Simlab producten is de XB1 een mooi sim-racing apparaat, zowel minimalistisch als vrij sober. Toegegeven, er is de kenmerkende elektrisch blauwe ring van het merk op de veer en de LC-behuizing is goud. Afgezien daarvan is het sober.

Het frame waar de LC op zit is grijs en het handvat is helemaal zwart met een textuur aan de bovenkant voor extra grip. De XB1 past perfect bij elke sim-racing setup, terwijl het in lijn blijft met de stijlcode van het Nederlandse merk en haar andere producten.

Simlab XB1 handrem

Assemblage op maat

Het monteren van de XB1 is echt heel eenvoudig. Deze handrem neemt helemaal geen ruimte in beslag omdat hij niet breed is, en je kunt hem letterlijk op het aluminium profiel installeren, direct op de sleuf.

Maar verder heb je twee bevestigingsgaten: één aan de voorkant met een vrij brede opening waardoor je de hoek een klein beetje kunt aanpassen (rechts en links) en één aan de achterkant met de diameter van een schroef.

Je hebt alleen een inbussleutel nodig om de XB1 op elke cockpit op de markt te monteren. En als je geen cockpit hebt, biedt Simlab een speciale beugel om hem op statieven te monteren, of zelfs op een chassis als je de handrem naar de zijkant wilt verplaatsen. Natuurlijk wordt deze beugel apart van de XB1 verkocht, maar hij kost helemaal niet veel (€29). Hij is echter niet de sterkste in volledig gebruik en je zult er veel buiging mee krijgen, vooral als je kiest voor een harde handremstand.

Overigens wordt de XB1 gedeeltelijk gedemonteerd geleverd: je hoeft alleen de handgreep vast te schroeven en klaar is kees.

 

Productie en afwerking

Voor de XB1 heeft Simlab gekozen voor het traditionele: aluminium voor de hele handremstructuur. Of het nu gaat om de handgreep, de handrembeugel of de LC, alles is in alle opzichten uitstekend gemaakt. De onderdelen zijn tot in de perfectie machinaal bewerkt en ik heb geen fouten, scherpe randen, bramen of andere fabricageproblemen opgemerkt. Het moet gezegd worden dat Simlab veel ervaring heeft op dit gebied en dat de producten van uitstekende kwaliteit zijn.

Hetzelfde geldt voor de afwerking, want de XB1 is gewoon perfect. Tussen de onderdelen van dit apparaat en de verf, die er waarschijnlijk op is gebakken (ik ben tenslotte geen expert op dit gebied en ik heb niet geprobeerd er opzettelijk krassen op te maken), is alles brandschoon.

Simlab XB1 afbeelding 5 handrem

Instellingen handrem

Helaas kun je niet veel doen aan de instellingen. Afgezien van de ring waarmee je de hardheid van de veer en het elastomeer van de Load Cell kunt instellen, en ook de software, kun je verder niets doen.

Het handvat zit vast en je kunt de hoek niet veranderen. Dus als je je niet prettig voelt bij de standaardpositie, is er geen andere optie. Afgezien van het aanschaffen van de Simlab beugel, natuurlijk, en het hebben van een cockpit waarmee je de hoek van deversnellingspook/handrembeugel kunt veranderen. Bovendien is de XB1-steun zwak en te gevoelig voor buigen.

Het product van Simlab maakt dit echter softwarematig goed met RaceDirector. Je kunt de dode zone en de handremcurve zo instellen dat ze eerder of later verzadigen, afhankelijk van je voorkeuren.

 

Sensaties tijdens het spelen

Hoewel Simlab naam heeft gemaakt met het ontwikkelen en op de markt brengen van profielchassis, moet gezegd worden dat de divisie sim-raceaccessoires niet slecht is, zoals we kunnen zien met de XB1.

Op papier kan de LC 150 kg kracht aan. Er zitten 3 elastomeren in de doos die je vrij eenvoudig kunt verwisselen om het juiste weerstandsniveau te vinden. En als je hem eenmaal hebt ingesteld op je sim-racing setup, moet ik toegeven dat hij behoorlijk goed aanvoelt voor een handrem.

De LC van de XB1 remt in twee fasen: de veer zorgt voor de eerste beweging van de handrem, en zie het als het dichter bij de remschijven brengen van de remblokken. Je voelt de auto iets naar achteren hangen, maar niet zodanig dat het weggedrag drastisch verandert.

Dan komt de tweede fase, het vervangbare elastomeer. Hier is de slag al geblokkeerd, maar het remgevoel is redelijk lineair. Je voelt dat de remblokken veel kracht uitoefenen op de remschijven, afhankelijk van de hoek van het stuur, en de achterwielen zullen op een gegeven moment onvermijdelijk blokkeren. Het voordeel ten opzichte van de concurrentie – en vergeet niet dat de XB1 niet de eerste Load Cell handrem op de markt is – is het feit dat je het remmen in het midden van een bocht gemakkelijk kunt moduleren, net als bij een hydraulische handrem.

De grootste tekortkoming van de XB1 is echter het gebrek aan afstelmogelijkheden op de nek. Je kunt de handrem alleen in de verticale stand gebruiken, en dat is het. En dat beperkt het gebruik in sim-racing enorm, vanwege de voorkeuren en instellingen van rijders.

 

Compatibiliteit

Door het gebruik van een USB-interface is de XB1 dus alleen compatibel met Windows PC’s, net als alle andere Simlab-producten en ook die van topmerken in het segment (Simucube, Simagic, Asetek, enz.). Dit is zeker beperkend voor console racers, maar tegelijkertijd kan alleen de PC een hoog niveau van compatibiliteit bieden.

 

Simlab XB1 handrem afbeelding 2

Waar voor je geld

De XB1 kost momenteel €197,35. Wat mij betreft biedt deze handrem waar voor zijn geld, maar meer ook niet. Hij kan zich aardig meten met de concurrentie, vooral met Simagic. Laten we niet vergeten dat we te maken hebben met een premium product, zeer goed gemaakt en dat een zeer goed gevoel geeft tijdens een race, vooral met de finesse van de Load Cell.

 

Mijn oordeel

Zou ik de XB1 aanbevelen? Nou, ja, als je het je kunt veroorloven of als je op zoek bent naar een Load Cell tweetraps handrem die verrassend modulair is. Het is niet de beste in zijn klasse, dat geef ik toe, maar ook niet de slechtste.

Het is waar dat het gebrek aan hoekverstelling van de stuurknuppel en de onmogelijkheid om de knop te verwisselen nadelig zijn voor deze handrem, die ook uitstekend aanvoelt. Maar er moesten compromissen worden gesloten om de prijs laag te houden en de XB1 blijft een degelijke en haalbare keuze voor wie niet op zoek is naar een hydraulische handrem.

Simlab XB1 handrem afbeelding 1

Simlab XB1 handrem

Een uitstekende Load Cell handrem in 2025

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar