#1 Opstelling Gran Turismo Extreme
De ultieme sim-raceconfiguratie op PS5
“We houden van zijn precisie, zijn constante kracht en de uitzonderlijke onderdompeling die het biedt op PS5.”
⭐ Score : 9.8/10
Zoals je ongetwijfeld weet, zijn er vele sim-racing set-ups, die vrijwel elke tak van autosport dekken. Of het nu gaat om enduranceracen, GT, Formula, rally of een set-up die een beetje van alles is, ze hebben allemaal één ding gemeen: de Direct Drive-basis, het stuur, de pedalen en de cockpit.
De markt voor PC sim-racing is zeer concurrerend, met merken die krachtige, hoogwaardige en vooral scherp geprijsde randapparatuur aanbieden. Voor consoles is het een ander verhaal. Fabrikanten moeten samenwerken met Sony en Xbox om ervoor te zorgen dat hun voetstukken of stuurwielen worden uitgerust met chips die hen in staat stellen om te communiceren met Playstation en Xbox.
Op dit moment bieden weinig merken een ecosysteem voor consoles, vanwege de chipkwestie.
Maar maak je geen zorgen, het is mogelijk om een sim-racing setup te krijgen, of het nu op Playstation of Xbox is, en vandaag bekijken we de beste op PS5, verdeeld over 3 categorieën.
De beste PS5 sim-racing setups uit het topsegment
Fanatec ClubSport DD+, Porsche GT3 R en ClubSport Pedalen V3
We beginnen deze lijst met een topbundel van Fanatec. De basis is de ClubSport DD+ met 15 nm constant koppel. Wat het stuur betreft, ben ik helemaal voor de lederen versie van de Porsche GT3 R, die gewoon prachtig is om naar te kijken. Het is een stuur met vlakke onderkant en een diameter van 32 cm, een officiële replica van de stuurwielen die op de Porsche GT3-auto’s zitten, 6 peddels en een heleboel bedieningselementen op een soort naaf aan de achterkant van het stuur. Maar het mooie van Fanatec is dat het merk meer dan
Wat de pedalen betreft, stel ik de ClubSport Pedals V3 voor met zijn 3 pedalen, prachtige ontwerp en Load Cell, die als een van de beste in zijn categorie wordt beschouwd.
Wat het chassis betreft, zetten we hetzelfde Fanatec-thema voort met de ClubSport GT Cockpit.
En tot slot, de banklening! De basis kan worden ingeruild voor €1.000, het stuur kost €860 exclusief promoties maar geniet momenteel van een korting van €210 en de pedalen zijn €330. Het totaal komt op ongeveer €3.200 voor een complete, high-performance en vooral upgradebare setup.
De beste PS5 sim-racing setups uit het middensegment
Fanatec GT DD Extreme bundel
We vervolgen deze lijst met een van de leiders in de sim-racing markt voor vele jaren, aanwezig in het segment voor meer dan 2 decennia, en min of meer het eerste merk waar je aan denkt als je aan sim-racing denkt. Ja, Fanatec weer, de Duitse racesimulatiegigant.
Als je op zoek bent naar een Fanatec setup, dan heeft de fabrikant alles wat je nodig hebt, en ik zou zelfs zeggen meer dan genoeg.
Voor onze lijst nam ik de GT DD Extreme, met een ClubSport DD+ basis met 15 nm constant koppel, een stuur met Gran Turismo-licentie en een keuze uit pedalen, de CSL Elite of de ClubSport Pedals V3.
Qua gevoel is de basis erg goed. Het is precies, lineair en meeslepend, en dat is meer dan genoeg voor sim-racen op de PS5. Het stuur is een beetje goedkoop, tenminste vergeleken met wat Fanatec in zijn catalogus aanbiedt, maar je kunt het heel gemakkelijk verwisselen. Wat betreft de pedalen, beide zijn Load Cell, met 3 pedalen.
Laten we overgaan op de prijs. Het stuur en het onderstel zijn €1.300, en de pedalen zijn respectievelijk €300 en €330. Wat het chassis betreft, ben ik er voorstander van om de Fanatec GT Cockpit te houden, die zeer geschikt is voor veel sim-racedisciplines.
Fanatec biedt deze opstelling ook aan als een complete bundel voor ongeveer €2.735, ideaal voor wie iets kant-en-klaar wil hebben.
De Logitech G Pro-bundel
Logitech heeft zich lange tijd gericht op de basismarkt voor randapparatuur voor sim-racing en concurreerde voornamelijk met Thrustmaster. De twee fabrikanten domineren dit segment, zelfs in 2025, vooral als je niet meer dan €250 wilt betalen voor een complete set-up.
Maar de situatie veranderde een paar jaar geleden met de komst van de G Pro, de eerste bundel met een Direct Drive-basis. Deze is esthetisch erg mooi, ook al is hij nogal groot voor het vermogen dat hij ontwikkelt. Over kracht gesproken, de motor levert ongeveer 11 nm aan constant koppel, wat echt niet slecht is voor een PS5-installatie.
Aan deze basis is een zeer aantrekkelijk stuur met platte bodem bevestigd, en dan ook nog een eersteklas stuur. Het is uitgerust met een Quick Release die is geïnspireerd op die in de autosport, zodat je snel van wiel kunt wisselen als dat nodig is. Er zijn in totaal 13 bedieningselementen (knoppen, rotatie, funky schakelaar), 4 peddels en een klein scherm op de basis.
De pedalen zijn RS pedalen. Het kan worden uitgebreid met een koppelingspedaal en heeft een Load Cell op de rem. Laten we het nu even over de prijs hebben. De bundel kost ongeveer €1250 voor PS5 en PC-compatibiliteit. Wat het chassis betreft, ben ik voorstander van de Fanatec ClubSport GT Cockpit, die rond de € 1.200 kost met een kuipstoel.
De beste instaps PS5 sim-racing setups
De Thrustmaster T598-bundel
Thrustmaster is al meer dan 20 jaar een grote naam in de game-industrie. Het merk domineert het budgetvriendelijke sim-racing segment met riemaangedreven bases die een zeer goed gevoel bieden voor de doelgroep.
Het merk veranderde echter een paar jaar geleden van toon en bracht zijn eerste Direct Drive-basismotor uit, de T818, met een koppel van 10 nm. Onlangs presenteerde de fabrikant de T598, die 5 nm koppel ontwikkelt, met een overboostfunctie die het vermogen kan verdubbelen.
De bundel die we hebben gekozen bevat de basis in kwestie, een 30 cm rond composiet stuur en een vrij basic, maar upgradebaar, LTE pedalboard. Deze bundel is perfect om te beginnen met sim-racen op de PS5 en kost slechts €500. Voeg daar een chassis van Playseat aan toe, zoals de Evolution voor €300, en je bent klaar om je eerste rondjes over het circuit te maken.
De Logitech RS50-bundel
Net als Thrustmaster is Logitech bekend in de gaming- en sim-race-industrie. Lange tijd opereerde het Zwitserse merk in hetzelfde segment als Thrustmaster met tandwielaangedreven bases, met name de G29, G920 en G923. Maar het merk heeft zijn catalogus uitgebreid met zijn eerste DD-basis, de G Pro voor de middenklasse, en nu de RS50 voor het instapmodel.
Deze basis is voorzien van een elektromotor die 8 nm maximaal koppel ontwikkelt, in een zeer kleine verpakking. In combinatie hiermee legt Logitech de lat vrij hoog ten opzichte van Thrustmaster met een volledig metalen en TPU lederen stuur dat 29 cm in diameter is en prachtig is afgewerkt. Het is van topkwaliteit vergeleken met de T598 van Thrustmaster en zal daarom iets meer kosten.
Helaas biedt Logitech geen standaard pedalboard in deze bundel. Maar je kunt wel de RS Pedals krijgen, die Load Cell zijn, met een metalen structuur en een minimalistisch ontwerp.
Laten we verder gaan met de factuur. Het onderstel en het stuur kosten €650, terwijl het crankstel €150 kost. Het is duur, dat geef ik toe, maar het stuur is krachtiger, het stuur is van metaal, niet van composiet, en het crankstel is Load Cell. Technisch gezien zou deze bundel in het middensegment moeten staan, maar op het gebied van vermogen is het gewoon niet genoeg. Dus…
Om je opstelling compleet te maken, raad ik hetzelfde onderstel aan als bij de vorige bundel, de Playseat Evolution.











0 reacties