Selecteer een pagina

Thrustmaster T598 : Test & Beoordeling

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Thrustmaster T598

Voordelen

  • 5 nm constant koppel met overboostfunctie voor 100% meer vermogen
  • Complete bundel voor een aantrekkelijke prijs
  • Schaalbare pedalen
  • Compatibel met PC en Playstation

Nadelen

  • Gemiddelde bouwkwaliteit, vooral het stuurwiel
  • Ergonomie die te wensen overlaat
  • Playstation-integratie nog niet optimaal voor de meeste titels

Er breekt een nieuw tijdperk aan in de sim-racerij, met name door de overname van Fanatec door Corsair, maar ook voor Thrustmaster, dat aan zijn missie begint om zijn marktaandeel terug te winnen tegenover de steeds fellere concurrentie.

Thrustmaster is, om het bot te zeggen, een belangrijke speler in de sim-racing industrie, om de eenvoudige reden dat dit Franse merk de go-to is voor iedereen die virtueel wil racen, en ook vliegtuigen wil besturen. Lange tijd domineerde dit merk het instapniveau van de sim-race markt, met name met budgetvriendelijke opties, die een behoorlijke hoeveelheid race sensatie boden.

Maar daar houdt de technologische vooruitgang niet op, en het instapniveau van het racegamma is al snel bevolkt door goedkope Direct Drive-bundels. De meest concrete voorbeelden zijn de Fanatec CSL en de Moza R3, die respectievelijk 5 nm en 4 nm koppel bieden en compatibel zijn met PC en console.

Thrustmaster was zeker niet van plan om zijn marktaandeel door concurrenten te laten afpakken, vooral omdat het merk er lang over heeft gedaan om zijn fundamenten te verstevigen. De nieuwe slogan van het merk is ‘Drive Into The New Era ‘ en het kondigt een groot aantal toekomstige producten aan, waaronder de T598 bundel. Hieronder bekijken we wat het is en of het de concurrentie aankan.

Belangrijkste en technische kenmerken van de bundel

  • Directe aandrijvingsbasis ontwikkelt 5 nm koppel bij constant, met 10 nm bij piek
  • Compleet pakket met DD-basis, nieuw stuur en upgradebare LTE-pedalen
  • Onderstel met directe aandrijving en axiale elektromotor
  • Compatibiliteit met PS4, PS5 en pc
  • Stuur met 30 cm diameter
  • Upgradebaar crankstel voor Load Cell kit
  • Het scherm is geïntegreerd in de basis en de voetafdruk is erg klein voor het geleverde vermogen.
  • 21 knoppen en 2 peddels
  • QR overgenomen van T818

Ontwerp

Het ontwerp van de T598 is enigszins geïnspireerd op de T818, in ieder geval voor de basis. Het heeft een volledig zwarte zeshoekige vorm, met een zeer kleine voetafdruk. De afmetingen van de basis van de T598 doen me denken aan die van de Cammus C5, zo klein is hij. Aan de voorkant van de basis zit een klein scherm en 4 knoppen voor verschillende instellingen.

Het stuur is nieuw in de Thrustmaster catalogus en heet de Sportcar. Het ontwerp is sober, met een volledig ronde vorm, een koolstofvezel huid op het voorpaneel en een paar rode accenten, met name 4 strepen op het stuur. De zijkanten hebben een siliconen textuur voor meer grip.

De pedalen zijn de Raceline Pedalen LTE en ik vind ze er geweldig uitzien. Het ontwerp lijkt op de Fanatec CSL Pedalen, met een voetsteun als hoofdplaat en pedalen die er vanaf de achterkant aan vastzitten. Het is sober, met een volledig zwarte buitenkant en een paar TM-logo’s op de voetsteun en pedaalplaten.

GT DD PRO

Assemblage op maat

De T598 wordt op het meubel gemonteerd met de Thrustmaster klem die we allemaal kennen, en je krijgt ook een plaat om de basis in een bepaalde hoek te zetten. De montage is niet alleen snel gedaan, maar ook heel eenvoudig.

Voor de pedalen heb je siliconen kussentjes waarmee je ze op de vloer kunt plaatsen en bevestigingspunten voor installatie in de cockpit. Er zijn echter twee punten waar je rekening mee moet houden:

  • Als je een tegel-, tapijt- of parketvloer hebt, raad ik je aan om het crankstel op een soort tussenplaat te bevestigen, omdat er niet genoeg contactoppervlak is in de standaardconfiguratie.
  • Voor spelers met cockpits en/of standaards moet u mogelijk gaten boren om de pedalen uit te lijnen en vast te zetten.

Productie en afwerking

Om een aantrekkelijke verkoopprijs te krijgen, moesten er concessies worden gedaan. En natuurlijk zijn het de materialen die het onderspit delven. Het onderstel is volledig van kunststof, net als het stuurwiel. Alleen de pedalen hebben een metalen structuur, want die krijgen in de toekomst een Load Cell-kit.

Wat betreft de afwerking heb ik niet echt fouten opgemerkt. De kieren zijn minimaal op de basis en de algehele montage is vrij goed, moet ik zeggen. Het pedalboard volgt dezelfde filosofie, met metaal en een goede afwerking voor de prijs.

De structuur van het stuurwiel is volledig van kunststof, met een koolstofvezelhuid op de voorkant die er precies goed uitziet. Rondom de rand is rubber gebruikt voor de handgrepen. Slechts één onderdeel van het stuur is van metaal: de peddels, en die zijn ook magnetisch, wat ik echt ongebruikelijk vind voor zo’n scherpe prijs.

GT DD PRO

Aan de slag met de bundel

Het Sportcar-stuur heeft een diameter van 30 cm en een volledig ronde vorm. De rijpositie is in racestijl, iets onder 09:15. De peddels aan de achterkant van het stuur passen perfect onder je vingers en zijn gemakkelijk te bedienen met een goede ‘klik’.

Maar de algehele ergonomie van het stuurwiel laat te wensen over. Het onderste deel van het stuurwiel is goed qua ergonomie, en dit geldt voor vrijwel alle knoppen behalve het richtingskruis. Het bovenste gedeelte is een ander verhaal. De 6 knoppen (3 aan elke kant) zijn ronduit slecht geproportioneerd en vaak moeilijk in te drukken. Het voelt raar om ze te gebruiken, vooral als je ze bijvoorbeeld aan een handrem koppelt. Eerlijk gezegd is Thrustmaster er vaak in geslaagd om de ergonomie van haar stuurwielen te verbeteren, maar deze keer is het niet helemaal naar wens.

Sensaties tijdens het spelen

Laten we eens kijken wat deze nieuwe sim-racebundel te bieden heeft. Allereerst zijn er een heleboel instellingen beschikbaar op de basis en ook op de pedalen. Nou ja, in ieder geval wat betreft de positie van de pedalen.

Op de PC voelt de T598 in absolute zin goed aan. Het is niet zo geweldig als de concurrentie, met name Fanatec en Moza, die een veel betere Direct Drive-ervaring hebben dan Thrustmaster. Maar de T598 houdt zich goed staande.

De Axial elektromotor biedt voldoende gevoel op titels als ACC of AC, en de verschillende basisinstellingen helpen om de algehele ervaring te verfijnen. De 5 nm constante koppel en het vermogen van de motor om gebruik te maken van de ongewenste effecten van de Axial Drive zorgen voor een trillingsrijke ervaring met een goed gevoel, maar soms vind ik het een beetje te veel. Zoals bijvoorbeeld op de trillers, waar het moeilijk kan zijn om te zien welke kant de stoten krijgt. Wat het crankstel betreft, is de Raceline LTE net iets te zacht om een LC aan te kunnen, maar het is desalniettemin zeer nauwkeurig in gebruik.

Op PS5 is het verhaal anders. Natuurlijk, je krijgt het gevoel met de juiste feedback, trillingen, stuurprecisie en al de rest. Maar van het ene spel naar het andere moet je al je instellingen wijzigen om een consistente ervaring te krijgen, en dan heb ik het nog niet eens over de trillingen, die bijna overal in het spectrum kunnen zitten.

Compatibiliteit

De T598 is niet alleen compatibel met het hele huidige Thrustmaster-assortiment, zolang je een stuur hebt dat gebruikmaakt van de nieuwe QR van het merk, of kiest voor de adapter.

Wat betreft platforms hebben we alleen PC en Playstation (PS4 en PS5). Thrustmaster heeft op dit moment nog niets gezegd over Xbox-compatibiliteit.

GT DD PRO

Waar voor je geld

Deze bundel wordt verkocht voor een zeer scherpe prijs van €499, waarmee hij recht tegenover een 5 nm CSL DD staat die niet in de aanbieding is en een Moza R5. De T598 heeft echter één troef achter de hand, en dat is de overboost van zijn motor, waardoor hij tijdelijk 10 nm koppel kan ontwikkelen, naast de constante 5 nm. De andere bases hebben dezelfde koppelwaarden, maar dan op piekniveau.

Wat mij betreft biedt de T598 waar voor zijn geld in vergelijking met de concurrentie. Toegegeven, het plastic overheerst, maar je zult niet teleurgesteld zijn in de prestaties.

Mijn oordeel

Als je op zoek bent naar een krachtige, relatief goedkope basis, dan is de T598 bundel perfect voor jou. Het is waar dat het een paar tekortkomingen heeft, maar deze hebben allemaal te maken met integratie met sim-racing titels en platforms.

De hardware van de T598 presteert goed en ik kan me voorstellen dat Thrustmaster alle kleine kinken in deze basis zal gladstrijken met updates en betere software-integratie.

gt dd pro

Thrustmaster T598

Prestaties en een aantrekkelijke prijs om mee te beginnen!

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar