Selecteer een pagina

Fanatec GT DD Extreme : Test & Beoordeling

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Fanatec Gran Turismo DD Extreem

Voordelen

  • Constant koppel van 15 nm
  • Compatibel met PS5, PC en mogelijk Xbox
  • Meeslepende krachtfeedback en gevoel
  • Een veel betere afwerking dan zijn voorganger (GT DD Pro)

Nadelen

  • Een stuur met gemiddelde ergonomie, in sommige gevallen zelfs middelmatig
  • QR2 Lite uit voorraad geleverd, maar toch hoge prestaties

Fanatec heeft besloten om terug op het paard te stappen en andere merken te veroveren op hun eigen terrein. De Duitse reus geeft ons een scène in MCU-stijl, waarin Thanos besluit om The Infinity Gauntlet te pakken en de klus zelf te klaren.

Fanatec is al enige tijd actief op het gebied van randapparatuur voor sim-racing, met een assortiment dat zowel de onderkant als de bovenkant van het segment dekt. Alleen heeft de concurrentie deze leemte bij Fanatec al enige tijd opgemerkt en het initiatief genomen om deze op te vullen. Dus eindigen we met Simagic en Moza Racing bases die meer dan 15 nm koppel leveren, en Fanatec had zijn klanten niets te bieden op dit gebied, behalve een CSL DD 8 nm of Podium DD1 met 20 nm. Dit is zowel een beetje als veel voor rijders die op zoek zijn naar de sweet spot van 15 – 17 nm koppel.

Met de release van de ClubSport DD en DD+, die respectievelijk 13 en 15 nm aan constant koppel ontwikkelen, had Fanatec een vliegende start gemaakt. Sommigen hebben gezegd dat deze basen minder krachtig zijn dan die van de concurrentie, maar het valt niet te ontkennen dat de speciale saus van het Duitse merk aanwezig is in hun recept. Fanatec brengt vandaag Gran Turismo DD Extreme uit, een nieuwe bundel die is ontwikkeld in samenwerking met Polyphony Digital voor fans van de legendarische Playstation-racesaga: Gran Turismo®. In wat volgt, laat ik je kennismaken met deze bundel, bespreek ik de sterke en zwakke punten en geef ik je mijn mening erover.

Belangrijkste en technische kenmerken van de bundel

  • Basis ontwikkelt 15 nm constant koppel
  • Specifiek Gran Turismo-stuur met een diameter van 30 cm
  • Compatibel met PS5, PS4, PC en mogelijk Xbox (met een paar wijzigingen)
  • 4 peddels achter
  • Volledig rond stuurwiel in veganistisch leder (leatherette)
  • Vrij groot scherm op de voorkant van het stuurwiel (2,7 inch)
  • Compatibel met het volledige Fanatec ecosysteem
  • Sommige bedieningselementen zijn verlicht

Ontwerp

Het ontwerp van de GT DD Extreme is, althans in de basis, identiek aan dat van de ClubSport DD+, aangezien deze bundel dezelfde randapparatuur gebruikt. En de ClubSport DD+ lijkt veel op de CSL DD Pro. Als gevolg daarvan hebben we een zeer specifieke vorm voor de basis, een beetje zoals een X, met slechts een paar verschillen in afmetingen.

De DD+ is groter en langer dan de DD Pro, inclusief de QR. De zwarte jurk past uitstekend bij deze basis, net als het stuurwiel. Het ontwerp van het stuur is gebaseerd op dat van de GT DD Pro, maar is kwalitatief beter. Helaas is het nog steeds plastic, maar deze keer is het plastic van betere kwaliteit.

Over het geheel genomen is deze GT DD Extreme sober, mooi en past hij perfect bij elke opstelling, behalve misschien een witte PS5.

GT DD PRO

Assemblage op maat

De basis kan vanaf de onderkant of vanaf de zijkanten worden gemonteerd met behulp van de ‘moeren’ die in de verpakking zitten. De ClubSport DD+ is een basismodel uit het middensegment, dus moest hij op verschillende manieren aan het chassis worden bevestigd. Vergeet ook niet om deze basis op meubels te monteren, ook al biedt Fanatec een klem aan voor bijna €100. 15 nm is veel voor een kantoor.

Hoewel er bevestigingspunten op de voorkant van de basis zitten, zijn deze niet bedoeld om dit apparaat vanaf de voorkant te bevestigen, maar dienen ze als ankerpunten voor toekomstige Fanatec accessoires.

Het monteren van de basis aan een cockpit is zoals gebruikelijk bij Fanatec heel eenvoudig en alle schroeven en bouten worden meegeleverd. Wat het stuurwiel betreft, hebben we het QR2 Lite Wheel Side in standaardconfiguratie, wat verrassend is moet ik zeggen, vooral voor de prijs waarvoor de bundel wordt verkocht. Toch kan ik je verzekeren dat deze samengestelde QR de 15 nm koppel van de motor aankan, dus er is geen probleem met de zijkant.

Productie en afwerking

Voor de ClubSport DD+ is het gegoten aluminium, bewerkt op CNC-machines. De afwerking is in elk opzicht top, zoals we gewend zijn van Fanatec basissen. De basis is vanuit elke hoek perfect, zonder oneffenheden of bramen. Alle onderdelen, vooral de kappen, zitten perfect op hun plaats.

Het stuurwiel is nog steeds gemaakt van composietplastic, maar het is beter afgewerkt dan op de GT DD Pro. Het nieuwe stuur toont een duidelijke verschuiving naar een hoger marktsegment, ook al wilde Fanatec zeker meer eersteklas materialen gebruiken, maar zijn medewerker moet bezwaar hebben gemaakt.

Het wiel bestaat uit verschillende onderdelen die heel goed in elkaar passen. Aan de achterkant zie je wat kieren, maar die zijn niet al te erg. Over het algemeen is deze bundel goed gemaakt.

Aan de slag met de bundel

Dit nieuwe Gran Turismo®-specifieke stuurwiel heeft een diameter van 30 cm, vergeleken met 28 cm voor de GT DD Pro. Het stuurwiel is helemaal rond en is groter, waardoor het makkelijker vast te pakken is, net als het stuurwiel van een echte auto. Het kunstleer is van goede kwaliteit en biedt een betere grip dan het rubber dat voorheen werd gebruikt.

De besturing bestaat uit 11 knoppen, 4 peddels (2 magnetisch en 2 analoog), funky schakelaars en richtingssticks. Dan krijgt de ergonomie een klap. Dicht bij je vingers heb je slechts een deel van de besturing, voornamelijk de funky schakelaars, en deze zijn echt wazig en niet erg bruikbaar tijdens het racen. De knoppen die gemakkelijk te gebruiken en nuttig zijn, zitten uit de buurt van je vingers.

Aan de andere kant zijn de 4 peddels aan de achterkant gemakkelijk vast te pakken, wat een goede zaak is. Bovendien zijn ze gemaakt van geanodiseerd aluminium, dat veel duurzamer is dan plastic. Al met al heeft het nieuwe stuurwiel een betere grip dan het oude, maar de plaatsing van de knoppen laat te wensen over.

GT DD PRO

Sensaties tijdens het spelen

De DD Extreme is een krachtige basis en biedt een constant koppel van 15 nm, iets wat niet gezegd kan worden van de concurrentie van Moza Racing of Simagic. De force feedback van de motor is uiterst nauwkeurig, wat niet verwonderlijk is gezien Fanatecs uitgebreide ervaring in de industrie.

De details zijn, zodra de basis correct is ingesteld, realistisch, zonder enige vervaging, storing of iets anders. Het is waanzinnig, vooral bij titels als Assetto Corsa of Gran Turismo op PS5, hoewel de DD Extreme duidelijk beter tot zijn recht komt op PC.

Over dit platform gesproken, de ClubSport DD+ basis geeft alles wat het heeft op rFactor of iRacing, en biedt je het maximaal mogelijke rijplezier, duidelijk beter dan een Moza R16, een Simagic Alpha, en echt, echt dicht bij een DD1 podium die 5 nm meer max.

Compatibiliteit

Op papier is de GT DD Extreme-bundel compatibel met PC en Playstation (4 en 5), wat alleen maar te verwachten is met Gran Turismo in de naam. Je kunt de basis echter wel op Xbox gebruiken, mits je een stuur hebt dat compatibel is met de console van Microsoft, en ook met de nieuwe QR2. Maar ik moet je vertellen dat deze compatibiliteit soms grillig kan zijn, afhankelijk van de sim-racing titels. Maar in de grote systemen zou het moeten werken met verdunde feedback dankzij de software die de interfacing regelt.

GT DD PRO

Waar voor je geld

Deze bundel kost € 1.300 op de Fanatec-website en is beschikbaar vanaf 29 februari 2024. Wel, de prijs is een beetje hoog en het Duitse merk heeft zich duidelijk gericht op een heel specifiek publiek van hardlopers. Bovendien heb je een pedaalbord nodig om ervan te genieten. Maar tegelijkertijd kan de concurrentie qua gevoel niet tippen aan de GT DD Extreme, waardoor hij naar mijn mening veel waar voor zijn geld biedt.

Mijn oordeel

Wat kun je nog meer zeggen over de nieuwe GT DD Extreme? Ga je gang en koop het! Deze bundel is een van de beste in zijn segment, en mogelijk de beste volgens bepaalde criteria.

Fanatec heeft echt toegeslagen met zijn nieuwe ClubSport DD+ basis, en dit toont zijn vastberadenheid om zijn troon te heroveren. Als je een Playstation- en PC-gebruiker bent, raad ik je deze bundel aan, want je zult niets beters vinden op consoles. Bovendien kun je hem op Xbox gebruiken, met een compatibel stuur natuurlijk, maar met een iets verwaterde feedback in vergelijking met de PS5 en vooral de pc.

gt dd extreem

Fanatec Gran Turism DD Extreem

Een uitstekend, compleet, hoogwaardig stuurwiel

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

Moza CS V2P: Test & Beoordeling

Moza CS V2P: Test & Beoordeling

Moza CS V2PAvantages Volant premium d’excellente qualité Structure en alliage d’aluminium Connexion à la base en...

Moza FSR : Test & Beoordeling

Moza FSR : Test & Beoordeling

Moza FSRVoordelen 4,3-inch scherm Afwerking van koolstofvezel Talrijke bestellingen Nadelen Enigszins hoge prijs en...

Moza KS : Test & Beoordeling

Moza KS : Test & Beoordeling

Moza KSAvantages Volant prémium pour la Formula Structure en métal 4 palettes à l’arrière magnétiques Inconvénients...

Moza R5 : Test & Beoordeling

Moza R5 : Test & Beoordeling

Moza R5Avantages Base Direct Drive développant 5.5 nm Caisson entièrement en aluminium Format compact Très bonnes...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar