Fanatec Bentley GT3
Voordelen
- Frontplaat van volledig koolstofvezel
- Stuur letterlijk gebruikt in Bentley GT3 Pikes Peak auto’s
- Uitstekende bouwkwaliteit
Nadelen
- Niet compatibel met SimHub voor schermtelemetriegegevens
- Zijn prijs
Onze beoordeling: 9.3/10
Fanatec werkt vaak samen met prestigieuze merken in de autosport. BMW, McLaren en Porsche zijn de eerste die in me opkomen, en deze samenwerkingen hebben ons een aantal prachtige stuurwielen opgeleverd die door Fanatec zijn ontwikkeld en verkocht.
Je bent waarschijnlijk wel bekend met Bentley, het Britse luxemerk. Nou ja, technisch gezien is het puur Duits design, want het merk maakt sinds 2000 deel uit van de Volkswagen-groep. Bentley heeft 3 modellen in de catalogus: een SUV, een sedan en een GT coupé, en het spreekt voor zich dat ze alle drie ultraluxe zijn.
Maar Bentley biedt ook ‘sportieve’ versies van zijn modellen aan, voornamelijk de Continental GT. Als je het mij vraagt, is het niet echt logisch om een sportieve variant aan te bieden van een GT coupé die letterlijk 2 ton weegt. Maar Bentley heeft een lange geschiedenis in de autosport en met de Continental GT is het een soort erfgoed dat weer in de mode komt. De Continental GT3 is de raceversie van dezelfde auto, met een twin-turbo V8 onder de motorkap die meer dan 600 pk produceert. En in een opwelling heeft Bentley besloten om deze GT3, of in ieder geval een van de varianten, mee te laten doen aan de Pikes Peak.
Fanatec kreeg hier lucht van en nam contact op met het Britse bedrijf om een officieel replica sim-racestuur te ontwikkelen en op de markt te brengen. Het resultaat: we hebben de Podium Bentley GT3 op onze set-up en we gaan kijken wat het kan.
Belangrijkste en technische kenmerken van het stuurwiel
- Structuur van magnesiumlegering en voorpaneel van koolstofvezel
- 31 cm diameter met rechthoekige vorm
- 3,4″ rond centraal scherm met een resolutie van 800 x 800 pixels en gesmede randen van koolstofvezel. Geïntegreerd gyroscoopsysteem om het scherm rechtop te houden
- QR2 Pro op de achterkant van het stuur
- 16 verlichte bedieningselementen en 6 peddels achteraan
- RevLED op de bovenkant van het voorpaneel
- Gewicht 1,9 kg
- Beschikbaarheid van een standaard om het stuur weer te geven
- Beschikbaarheid van een specifieke Pikes Peak-handgreep voor het onderste deel van het stuurwiel
Ontwerp
Het design van de Bentley GT3 is ingetogen, als je de opzichtige besturing achterwege laat. De koolstofvezel voorplaat heeft groene accenten, wat hem karakter geeft. Eerlijk gezegd had ik liever gesmeed koolstofvezel gezien, zoals op de behuizing rond het scherm, dat gewoonweg prachtig is.
Toch blijft de Bentley GT3 een opvallend stuurwiel. De zeer rechthoekige vorm geeft het een vrij uniek ontwerp, duidelijk een racewagen. De alcantara handgrepen versterken de premium uitstraling van het stuur en dit wordt geaccentueerd door de QR2 Pro aan de achterzijde en de magnesiumlegering structuur.
Assemblage op maat
Omdat dit stuur deel uitmaakt van het Podium-assortiment, heeft het een luxe behandeling gekregen. Daarom vinden we de gouden QR2 Pro op de achterkant, die is gemaakt van een aluminium billet uit de luchtvaartindustrie.
Deze QR2 Pro is zeer stevig eenmaal op zijn plaats, en de installatie is lichtjes herzien in vergelijking met het model dat hij vervangt. Je trekt aan de gouden ring, lijnt het stuurwiel uit, let altijd op de verbindingspennen, plaatst het stuurwiel op zijn plaats en laat dan de ring los. Deze keer is de handeling een beetje veiliger moet ik zeggen, omdat de QR2 nu een rechthoekige vorm heeft, wat de kans op scheef installeren beperkt. Desalniettemin ben ik er altijd voorstander van om dit voorzichtig te doen.
Productie en afwerking
De structuur van de Bentley GT3 is gebaseerd op een magnesiumlegering voor lichtheid en sterkte, ook al weegt het stuurwiel ongeveer 2 kg. Het voorpaneel is gemaakt van 5 mm dik koolstofvezel en het scherm zit in een soort behuizing van gesmeed koolstofvezel om het te beschermen.
De bouwkwaliteit is zeer eersteklas, en dat is te verwachten aangezien dit een officieel gelicentieerd Bentley stuur is, onderdeel van Fanatec’s Podium assortiment. Alles aan de GT3 is perfect: de afwerking, de bouwkwaliteit, de materialen, de montage, enzovoort. Je zult geen foutje, gaatje of wat dan ook vinden op dit stuur. Het is niet alleen mooi, het is premium in elk opzicht.
Omgaan met het stuurwiel
Met een diameter van 310 mm en een rechthoekige vorm ligt de Bentley GT3 zeer comfortabel in de hand. De knoppen liggen natuurlijk dicht bij je handen, waardoor je ze gemakkelijk kunt gebruiken tijdens het racen. Over bediening gesproken, de 8 knoppen op het voorpaneel zijn hol en vereisen ongeveer 600 g kracht om ze te bedienen.
Op de middelste spaak van het stuur zitten twee draaischakelaars die heel gemakkelijk met de duim te bereiken zijn. Aan de achterkant zitten 6 peddels, 4 magnetische en 2 analoge. Ze zijn alleen in afstand verstelbaar, maar dat is genoeg voor sim-racen.
In het midden van de voorplaat zit het pièce de résistance: het ronde 3,4″ scherm. Het is aanraakgevoelig en geeft telemetrische gegevens over het voertuig weer. Bovendien is het uitgerust met een Arm-processor en een gyrosensor om de oriëntatie te allen tijde te behouden. In bochten blijft het scherm horizontaal, zodat de informatie altijd leesbaar is.
Sensaties tijdens het spelen
Laten we overgaan tot de test van dit nieuwe stuurwiel van Fanatec en Bentley. Op het eerste gezicht merk je een zekere lichtheid aan het stuur, ook al weegt het bijna 1,9 kilo op de weegschaal. De structuur van magnesiumlegering in combinatie met de voorplaat van koolstofvezel zorgt voor een uitstekende verdeling van de massa van het stuur en het feit dat ik mijn tests deed op een ClubSport DD+ betekende ook dat ik het gewicht van het beest niet echt voelde.
Zoals gezegd is de Fanatec Bentley GT3 een stuurwiel dat geweldig in de hand ligt. Of het nu de bediening dicht bij je handen is, de paddles aan de achterkant (4 magnetische en 2 analoge) of het centrale scherm, allemaal zorgen ze ervoor dat je de auto voelt bij elke beweging.
De alcantara handvatten zijn goed gemaakt, zeer hoogwaardig, waardoor je de luxe hebt om duursessies te doen zonder je toevlucht te hoeven nemen tot sim-racehandschoenen. Persoonlijk ben ik er voorstander van om handschoenen te gebruiken bij elke rit van meer dan 30 minuten, vooral als je alcantara grips hebt, omdat we allemaal weten dat dit materiaal niet goed water opneemt op de lange termijn.
Over het scherm gesproken, het toont telemetrische gegevens die zijn gekoppeld aan het voertuig waarin je rijdt. Het kan natuurlijk geconfigureerd worden, maar niet met SimHub. De gegevensweergave kan alleen via Fanalab worden gebruikt om aan te passen. Daardoor kun je er niet mee doen wat je wilt, omdat de software van Fanatec op dit gebied niet zo open is als SimHub. Desondanks was de beschikbare data meer dan voldoende voor mijn sim-race behoeften.
Compatibiliteit
De Bentley GT3 is compatibel met alle Fanatec Direct Drive-onderstellen die momenteel te koop zijn. Hierdoor heb je een ruime keuze tussen CSL DD, ClubSport DD en Podium DD.
Qua platformen heb je natuurlijk PC’s, maar ook Playstations (4 en 5) op voorwaarde dat de basis compatibel is met Sony consoles. Het is niet echt een verandering van Fanatec, dus we zijn op bekend terrein.
Waar voor je geld
Laten we overgaan naar het tweede ‘nadeel’ van dit stuur, namelijk de prijs. De Podium Bentley GT3 is een stuur dat bijna € 2.000 kost. Dus ja, het is een premium stuur met een officiële Bentley-licentie, onderdeel van de Podium-reeks. Maar €2000 is nog steeds duur, en Fanatec weet dat.
Mijn oordeel
De Podium Bentley GT3 is een prachtig stuur dat het gamma wielen van Fanatec aanvult. Het is duidelijk gericht op een elitair publiek dat het zich kan veroorloven. Tussen de bouwkwaliteit, afwerking en het gevoel, heb ik echt niets meer te zeggen over dit stuur, afgezien van zijn exorbitante prijs.
Maar aan de andere kant, als je het budget hebt om er een te kopen en je voornamelijk in GT-auto’s racet, is de Podium Bentley GT3 een meer dan levensvatbare keuze. Ik raad het je aan als je het je kunt veroorloven, want de rijervaring is echt uniek.
0 reacties