Selecteer een pagina

Moza R21 : Test & Beoordeling

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Moza 21

Voordelen

  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • Maximaal koppel van 21 nm
  • Een krachtige en zeer communicatieve comeback

Nadelen

  • Heeft een paar aanpassingen nodig om perfect te werken

Onze beoordeling: 9.8/10

Als we 2,5 jaar terug in de tijd gaan, misschien zelfs iets langer, dan is de Chinese fabrikant van randapparatuur voor simracen Moza Racing was vrijwel onbekend bij ruiters over de hele wereld. Het moet gezegd worden dat uit het niets komen en direct 2 topklasse Direct Drive-bases (R16 en R21) voorstellen er niet erg goed uitziet, zelfs als je producten uitstekend zijn. Wie denk je dat een mooi bedrag riskeert voor een gloednieuw sim-racingapparaat van een fabrikant die niemand kent? Het juiste antwoord is: niet veel mensen.

Maar Moza was vastbesloten om de harten, en ook de setups, van de sim-racers te veroveren, en ik moet zeggen dat hem dat gelukt is. Spoel door naar begin 2024 en de catalogus van de Chinese fabrikant bevat 6 Direct Drive-onderstellen, 6 stuurwielen, 3 cranksets en een heleboel andere sim-raceaccessoires. Wat mij betreft is het niet slecht, zeker als je bedenkt dat Moza ongeveer 3 jaar geleden nog een onbekende was in het spel.

De basissen die door de Chinese fabrikant worden verkocht zijn onder andere de R21 die met 21 nm maximumkoppel de top van het gamma vormt. En op welke concurrenten in de sim-racingmarkt is deze basis gericht? Fanatec natuurlijk! Met de lancering van de CSL DD tegen een redelijke prijs, moet gezegd worden dat de Duitse sim-racegigant een doelwit op zijn rug heeft gezet, en iedereen wil zijn plaats innemen. Kan de R21 zich meten met een Podium DD1 of DD2? Dat gaan we uitzoeken.

 

Belangrijkste en technische kenmerken van de basis

  • Direct Drive-motor met 21 nm maximumkoppel
  • Gehele constructie in aluminiumlegering
  • 18-bits encoder
  • QR afgeleid van autosport
  • Compatibel met Pit House en vele randapparaten in de Moza-catalogus
  • Geïntegreerd beveiligingssysteem dat de motor uitschakelt wanneer je je handen van het stuur neemt

 

Ontwerp

Het is niet verrassend, althans voor degenen die niet bekend zijn met de producten van Moza, dat de R21 erg lijkt op de R16. Dit is een zeer karakteristiek kenmerk van Moza-bases: ze zijn allemaal min of meer identiek, afhankelijk van de reeks natuurlijk.

Het resultaat is een strak ontwerp met strakke, getekende lijnen. Moza noemt het ‘Supercar design’, en ik moet zeggen dat het dat ook echt is. De basis heeft veel rechte hoeken, net als in een raceauto. De jurk is glanzend zwart, met hier en daar een logo. Over het geheel genomen is het prachtig, maar ik weet dat niet iedereen er blij mee zal zijn. In elk geval is design een subjectief element, dus…

GT DD PRO

Assemblage op maat

De R21 kan op drie verschillende manieren worden gemonteerd: vanaf de onderkant met 4 M6-schroeven, vanaf de zijkanten, ook met M6-schroeven, en vanaf de voorkant met een kit die afzonderlijk door Moza wordt verkocht. Deze basis is min of meer compatibel met alle cockpits op de markt, zolang je maar koopt bij een fabrikant die bekend staat om zijn goede of zelfs zeer goede chassis.

En voor degenen die zich afvragen of het mogelijk is om de R21 op een standaard of een stuursteun te monteren: denk er niet eens aan, want de basis levert 21 nm koppel en dat is genoeg om het hele ding uit elkaar te blazen. En dat geldt ook voor de meubels.

 

Productie en afwerking

Gezien het feit dat de R21 DE Moza Racing’s topklasse basis, worden we getrakteerd op het allerbeste in de branche. Op het menu: overal aluminiumlegering. Dit houdt het gewicht van het ding relatief laag (hij weegt bijna 9 kg op de weegschaal) en optimaliseert de koeling van de motor en elektronica, omdat aluminium een goede warmtegeleider is.

De afwerking is voorbeeldig. We hebben een basis zonder fabricagefouten en ik kan dit bevestigen na een grondige inspectie van alle randapparatuur. Alle onderdelen zijn tot op de millimeter nauwkeurig bewerkt, zodat er geen gaten in de assemblage zitten.

 

Aan de slag met de basis

De basis is niet zo groot als je bedenkt dat de motor 21 nm koppel ontwikkelt. De R21 meet 33 x 17 x 13 cm en weegt ongeveer 9 kg. Hij is vrij zwaar, maar de montage van de basis is relatief eenvoudig als je kiest voor montage aan de onderkant. Als je van plan bent om de basis zijwaarts of vanaf de voorkant te monteren, raad ik je aan om een vriend of familielid te vragen je te helpen, voor het geval dat.

Alle aansluitingen zitten aan de achterkant, met een QR aan de voorkant. Deze laatste is simpelweg een van de beste die momenteel op de markt verkrijgbaar is, net als de Simagic, waar hij opvallend veel op lijkt (voor de goede orde: hij is vrijwel hetzelfde).

GT DD PRO

Sensaties tijdens het spelen

Ik wil nu graag kijken hoe deze Moza Racing R21 basis aanvoelt. Allereerst moet je Pit House (de software waarmee de randapparatuur van Moza wordt geconfigureerd) om de baseplate fijn af te stellen, omdat deze in de standaardconfiguratie te veel informatie doorgeeft aan de berijder, met ook wat onscherpte.

Zodra je de instellingen hebt verfijnd, merk je meteen dat de 21 nm koppel aanwezig is, vooral als je het vermogen opvoert tot meer dan 75%. Maar eerlijk gezegd is het de moeite waard, vooral voor doorgewinterde coureurs die op zoek zijn naar een basis die alle details van een race kan weergeven.

Van veranderingen in de baan, verlies van grip, hobbels en botsingen, het gevoel van het asfalt onder je banden en al het andere, deze basis is ultracommunicatief, of het nu gaat om de fijnere details zoals de brokstukken die op het circuit te vinden zijn, of de klappen die je krijgt als je met meer dan 100 km/u een muur aan de zijkant van de auto raakt. Het is puur plezier, vooral voor de profs.

Maar niet alles is rozengeur en maneschijn met de R21. Ja, dat is zo, maar niet als je van een veel minder machtige basis komt. Als je oude opstelling een basis bevatte die minder dan 12 nm ontwikkelde, zou ik je adviseren om het vermogen van de R21 in te stellen op een bereik tussen 30 en 50%, en voor een lange tijd. Bij een waarde boven 50% moet je veel moeite doen om het stuurwiel te draaien.

 

Compatibiliteit

De R21 is alleen compatibel met het pc-platform, net als vrijwel de hele reeks Moza Racing-bases, met uitzondering van de R3. Deze keuze is gerechtvaardigd om de eenvoudige reden dat alleen computers (pc’s) in staat zijn om maximale prestaties uit deze database te halen.

Wat sim-racetitels betreft, heb je al die op de pc, namelijk AC, ACC, iRacing en al de rest. De lijst is lang en je zult niet veel problemen hebben met deze basis. Je zult echter wat tijd moeten besteden aan Pit House om je instellingen te vinden.

GT DD PRO

Waar voor je geld

Bij Moza Racing’s geautoriseerde distributeur in Frankrijk kan de R21 worden ingeruild voor €1099 inc BTW, wat eerlijk gezegd niet al te goedkoop is. De prijs is naar beneden bijgesteld, want hij was €200 duurder toen hij voor het eerst uitkwam.

Voor € 1.100 vind ik dat je heel veel waar voor je geld krijgt, met een bouwkwaliteit die gewoon voorbeeldig is. Ik moet toegeven dat er niet veel mensen voor een R21 staan, behalve één… Fanatec Podium DD1 die €1.000 kost, of een Simagic Alpha Ultimate 23 nm, die €1.149 kost.

 

Mijn oordeel

Met de lancering van de R21 had Moza een meesterzet gedaan met zijn topklasse basismodel, waarmee hij de concurrentie aanging met de zwaargewichten uit de industrie in hun eigen segment. Maar met een introductieprijs van €1.300 was de R21 eerlijk gezegd niet erg gunstig geprijsd, en gelukkig heeft Moza de situatie rechtgezet door de prijs met €200 te verlagen.

Als je op zoek bent naar een van de beste basissen op de markt, is de R21 zeker het overwegen waard, zelfs met zijn vrij beperkte ecosysteem in vergelijking met de concurrentie. De motor is een genot om te gebruiken op het circuit en in de Pit House is fijnafstelling mogelijk voor de meest veeleisende rijders.

Rekening houdend met de uren die ik met deze basis heb doorgebracht, kan ik hem zonder de minste aarzeling aanbevelen. Moza is goed op weg om naam te maken en een deel van de sim-racingmarkt te veroveren, en ik kan niet wachten om te zien wat het bedrijf in 2024 voor ons in petto heeft.

gt dd pro

Moza R21

Een van de beste sim racebasissen op de markt

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

Moza R5 : Test & Beoordeling

Moza R5 : Test & Beoordeling

Moza R5Avantages Base Direct Drive développant 5.5 nm Caisson entièrement en aluminium Format compact Très bonnes...

Moza R12: Test en beoordeling

Moza R12: Test en beoordeling

Moza R12Avantages Excellente qualité de fabrication Très bonne sensation de conduite Software complet Plus à l’aise...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar