Moza R3 bundel
Voordelen
- Goedkope Direct Drive-bundel voor Xbox
- Goede bouwkwaliteit
- Een goede terugkeer naar kracht
- Aluminium constructie
Nadelen
- Af en toe wat wazig rijden
Onze beoordeling: 9.5/10
De populairste fabrikanten van randapparatuur voor sim-racing zijn al heel lang op de markt – sommige merken al meer dan 20 jaar. Hun voorkeursmarkt is altijd pc’s geweest, omdat Microsofts pc-platform nog steeds het beste presteert als je er geld voor uittrekt, om nog maar te zwijgen van de veelzijdigheid.
Het opzetten van een krachtige PC-configuratie is duur, erg duur, zelfs als je het soort persoon bent dat de beste componenten wil. De nieuwste videokaart van Nvidia kost al gauw rond de €400, wat dicht in de buurt komt van de prijs van bijvoorbeeld een Xbox Series X. Maar er zit een addertje onder het gras: de meeste fabrikanten van randapparatuur voor sim-racing bieden producten aan die alleen compatibel zijn met pc’s, zoals het geval is met Simagic , Simucube, Moza Racing en vele andere merken.
De enige populaire sim-racespelers met compatibele producten op consoles zijn Logitech , Thrustmaster en Fanatec Dit beperkt eerlijk gezegd de keuze van rijders, vooral als je bedenkt dat de eerste twee merken niet echt goed presterende producten tegen zeer lage prijzen aanbieden. Fanatec blijft een uitzondering, maar daar komt verandering in nu Moza Racing een nieuwe Direct Drive-bundel voor Xbox aanbiedt. Dit is de Moza R3 bundelen we zullen er in dit artikel dieper op ingaan.
Belangrijkste en technische kenmerken van de bundel
- Directe aandrijving met 3,9 nm koppel
- Oneindige draaihoek
- Xbox-specifiek ES aluminium stuurwiel
- Bundel compatibel met Xbox en PC
- SR-P Lite crankstel inbegrepen in de bundel
- Geleverd met klem en montageplaat
Ontwerp
Moza Racing en zijn bases zijn redelijk bekend in het spel, vooral degenen die minder dan 10 nm koppel ontwikkelen. Hun ontwerp verandert niet veel, met als enige verschil de grootte. Dus we hebben een ” X “Zeer kenmerkend voor de R5 en R9, met een echt compact formaat.
Het stuurwiel is de Xbox-versie van Moza’s ES. Het stuur heeft een diameter van 28 cm en is gemaakt van PU-leder, wat anders is dan het leder dat is gebruikt op het ES-stuur in de R5-bundel, en dat is te verwachten omdat er concessies moesten worden gedaan om de prijs van deze bundel te drukken.
Het crankstel is de SR-P Lite, welbekend bij Moza Racing. Hij is prachtig, helemaal zwart en met 2 pedalen. Over het algemeen is de R3-bundel net zo goed als de andere bundels van Moza Racing.
Assemblage op maat
Net als de R5-bundel bevat de R3 een soort klem met een plaat voor het bevestigen van de basis. De klem biedt een goede houvast op meubels, zoals een bureau of tafel, en het koppel van 3,9 nm is niet genoeg om het hele ding te laten bewegen. Hierdoor is de bevestiging solide, zelfs als je de basis zo configureert dat alle kracht eruit wordt gehaald.
Wat betreft de montage op een chassis, gebruikt het hetzelfde montagesysteem als de R5 en R9, dus je hebt een breed scala aan cockpits en statieven die de kleine basis van Moza Racing ondersteunen.
Wat betreft het ES-stuurwiel is het compleet het tegenovergestelde van wat Fanatec doet met zijn goedkope producten. Het QR-stuur van de ES is hetzelfde als dat van alle Moza’s, dus het is gemaakt van aluminium, rechtstreeks overgenomen van de concurrentie, met een draadloze verbinding naar de voet. Het is topkwaliteit, maar dezelfde QR is notoir onbetrouwbaar op de lange termijn.
Het crankstel heeft rubberen pads onder de pedalen, zodat het op de grond kan worden gebruikt zonder het risico dat het eraf gaat tijdens zwaar remmen omdat het geen Load Cell is. Het kan echter op veel chassis worden gemonteerd als je besluit te upgraden.
Productie en afwerking
Hoewel de R3 nog goedkoper is dan de R5, gebruikt deze bundel aluminium voor vrijwel alle onderdelen. De basisbehuizing is gemaakt van aluminium om gewicht te besparen en de motorkoeling te optimaliseren.
Het ES Xbox stuurwiel is ook gemaakt van aluminium om ervoor te zorgen dat het stuur onder alle omstandigheden stevig blijft, maar met slechts een beetje PU leer rond de rand. Het is een beetje jammer om dat te zien, vooral voor een prijs die niet ver van de concurrentie af ligt. Het is echter goed afgewerkt, behalve een paar knoppen die sponzig zijn om te gebruiken.
Het SR-P Lite crankstel is gemaakt van metaal voor meer stijfheid. Dit apparaat is erg goed gemaakt, en het is min of meer hetzelfde verhaal voor deze hele bundel.
Aan de slag met de bundel
Het ES Xbox stuur heeft een diameter van 28 cm, wat een beetje klein is vergeleken met de stuurwielen van Fanatec, maar het is even groot als bijvoorbeeld de G923 van Logitech. De ergonomie van het stuurwiel is uitstekend, met knoppen verdeeld langs de zijkanten van het voorpaneel en 2 peddels aan de achterkant. De besturing is goed toegankelijk, maar sommige knoppen voelen sponzig aan, wat te wensen overlaat. Hoewel dit stuur identiek zou moeten zijn aan de ES voor de pc, is er toch een aanzienlijk verschil tussen de twee, vooral wat betreft de knoppen en de afwerking.
Voor het crankstel hebben we de SR-P Lite met 2 pedalen en hun magnetische sensor en veren voor weerstand. Op papier is dit crankstel zo basic als het maar zijn kan in zijn categorie, en het is ook nog te upgraden. De twee pedaalveren zijn echter identiek en er is geen verschil in gevoel. Maar de grip is goed, met uitstekende pedaalverstelling.
Sensaties tijdens het spelen
Allereerst moet je er rekening mee houden dat het basismodel van de R3 een maximumkoppel van 3,9 nm ontwikkelt in de modus Direct Drive. Qua kracht moet hij het opnemen tegen een G923 en een Thrustmaster T248. Maar als het op het gevoel aankomt, is het een heel ander verhaal. De R3 is veel communicatiever dan zijn concurrenten met riem- of tandwielaandrijving.
Force feedback is erg goed geproportioneerd op de meeste sim-racetitels die ik heb geprobeerd op Xbox, met af en toe een waas. Maar dit is het geval op vrijwel alle Moza Racing bases, en ik denk dat het aan de software ligt. Er is veel feedback en je voelt alles wat de auto doet, of het nu op het circuit is, er naast, in de bochten of zelfs botsend tegen hindernissen en andere auto’s. Het gevoel is prima, ook al ontwikkelt het basismodel slechts 3,9 nm koppel.
Wat het crankstel betreft, dat is de SR-P Lite, dus er is niet veel rempedaal aanwezig. Bovendien hebben beide pedalen hetzelfde pedaalgevoel, en dat is wat er mis is met dit crankstel. Dit kan echter vrij snel worden gecorrigeerd met een upgradekit die verkrijgbaar is bij Moza Racing.
Compatibiliteit
Deze bundel is het eerste offensief van Moza Racing op Xbox en is daarom compatibel met zowel Microsoft consoles als PC. De lijst met sim-racetitels is vrij lang en kan worden gevonden op de pagina met de beschrijving van de bundel. Zo’n beetje elke populaire titel op de markt komt aan bod.
Waar voor je geld
Deze bundel wordt verkocht voor ongeveer €440, afhankelijk van de online verkoper, en is niet beschikbaar op de site van Moza, maar je kunt een melding krijgen als hij weer op voorraad is. De prijs-kwaliteitverhouding van de R3-bundel is behoorlijk goed als je het mij vraagt, vooral als je een Xbox-only racer bent. Ook al is de R3 nog steeds van een lagere kwaliteit dan de R5, de kwaliteit en eersteklas functies zijn er nog steeds.
Mijn oordeel
Deze bundel is een goede keuze voor gamers op Microsoft-consoles (Xbox One en de X- en S-serie). Native compatibility betekent dat de game direct wordt ondersteund door Xbox’en, dus je zult geen problemen hebben om de snelste tijden neer te zetten in Forza Motorsport of Asseto Corsa.
Zelfs als de basis slechts 3,9 nm koppel produceert, is het nog steeds Direct Drive, en het is lichtjaren vooruit op Logitech en Thrustmaster. Als je bijvoorbeeld van een G923 komt en uitsluitend Xbox-gebruiker bent, zou ik de R3 zonder enige aarzeling aanraden. Maar als je ook op de PC werkt, is de R5-bundel naar mijn mening een betere optie, behalve de Xbox-compatibiliteit.
0 reacties