Selecteer een pagina

Moza ES: Test & Beoordeling

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Moza ES

Voordelen

  • Verschillende volledig aanpasbare besturingselementen
  • Hoogwaardige afwerking en materialen
  • Uitstekende ergonomie

Nadelen

  • Alleen compatibel met het pc-platform
  • Niet compatibel met R16- en R21-bases

Onze beoordeling: 9.8/10

Sinds het verschijnen van zijn eerste sim-race-randapparatuur heeft de Chinese fabrikant
Moza Racing
doet er alles aan om marktaandeel af te snoepen van merken die al jaren in dit segment actief zijn. Het moet gezegd worden dat dit geen geringe prestatie is, vooral als je te maken hebt met een
Fanatec
die wordt beschouwd als de Go-To voor sensaties, bouwkwaliteit en betaalbaarheid.

In een tijdsbestek van ongeveer 3 jaar heeft Moza naam gemaakt in de wereld van sim-racing dankzij zijn kwaliteitsproducten, aandacht voor detail en vooral zijn uitstekende vooruitgang in sim-racingtechnologieën, met name alles wat te maken heeft met de elektromotoren in Direct Drive-bases. Vandaag de dag is het Moza-assortiment breed en uitgebreid, met iets voor elk budget, of het nu gaat om stuurwielen, pedalen, onderstellen of sim-raceaccessoires.

Van de stuurwielen die de Chinese fabrikant aanbiedt, hebben we deES die het instapmodel van Moza vertegenwoordigt. Dit stuurwiel is inbegrepen in de R3- en R5-bundels en in wat volgt bekijken we het in meer detail.

 

Belangrijkste en technische kenmerken van het stuurwiel

  • Vliegwiel met platte bodem en een diameter van 28 cm
  • Aluminiumlegering frame met lederen bekleding
  • In totaal 22 bedieningselementen, met 2 peddels aan de achterkant
  • Verkrijgbaar in 3 versies of ‘mods’: volledig rond, met platte bodem en Formula-stijl.
  • Compatibel met de R5 en R9 V2 dankzij de Moza QR
  • RevLED op de bovenkant van het voorpaneel
  • Alleen PC-compatibel

 

Ontwerp

Het ES-stuurwiel is vrij eenvoudig, moet ik zeggen, met 2 dominante kleuren: grijs en zwart. De bedieningselementen zijn verspreid over het voorpaneel, met zwarte knoppen op een witte achtergrond.

De enige flitsende kleuren op dit stuur zijn die van de RevLED LED’s. Eerlijk gezegd vind ik dit stuur qua ontwerp een succes, vooral met de peddels aan de achterkant, die overigens een goed formaat hebben. De basisversie heeft een platte bodem, maar je kunt de ES ook helemaal rond of in Formula-stijl maken.

GT DD PRO

Assemblage op maat

Dit stuur is compatibel met de lage en middenklasse bases van Moza Racing, namelijk de R5 en R9 V2, en maakt gebruik van de legendarische QR van het Chinese merk. Om dit stuurwiel op een onderstel van de fabrikant te monteren, trek je gewoon aan de ring, lijn je het stuurwiel uit en laat je de ring los wanneer het stuurwiel op zijn plaats zit.

De QR wordt geleverd met het stuurwiel, dus je hoeft er niets aan te doen. Deze assemblage is van toepassing op alle drie de varianten van de ES, d.w.z. de ronde variant, de variant met platte bodem en de Formula variant.

 

Productie en afwerking

Hoewel de ES een instapmodel is, heeft Moza niet beknibbeld op materialen. Het frame is volledig gemaakt van aluminiumlegering, waardoor dit wiel zowel sterk als licht is. Bovendien is het stuurwiel rondom afgewerkt met leder voor een premium touch.

Dit stuurwiel is erg goed gemaakt en dat geldt ook voor de afwerking. De structuur is monocoque, met plastic behuizing voor alle bedieningselementen en knoppen. Zelfs het materiaal (plastic) is zeer goed gemaakt, zonder bramen. Eerlijk gezegd neem ik mijn petje af voor Moza Racing voor hun oog voor detail. De ES is een uitstekend gemaakt stuurwiel, met een onberispelijke afwerking.

 

Omgaan met het stuurwiel

Met een diameter van 28 cm is de ES een wiel dat gemakkelijk te hanteren is voor wie iets kleinere wielen gewend is. En voor de rest van de renners heb je wat tijd nodig om je aan te passen, maar niets ernstigs.

De ergonomie van de ES is erg goed, wat grotendeels te danken is aan het feit dat het stuurwiel slechts 28 cm in diameter is. De knoppen en bedieningselementen zijn goed geplaatst op het voorpaneel, heel dicht bij je handen en vingers. Je zult geen problemen hebben om ze te gebruiken in volledige race-modus en ze voelen precies goed aan. Je hebt bijvoorbeeld niet het sponzige gevoel van sommige knoppen op het KS-stuur, en dat is eerlijk gezegd bizar voor een stuur dat de helft kost van de KS. De peddels achter zijn van een goed formaat en zeer goed geplaatst. Deze zijn echter mechanisch en niet magnetisch, maar ze klikken en werken ook heel goed, iets wat je niet vaak van de KS kunt zeggen.

GT DD PRO

Sensaties tijdens het spelen

Wat betreft het gevoel van de Moza ES, dat is echt niet slecht voor zijn bereik. Er zijn een aantal hightech functies weggelaten, zoals magnetische peddels en een scherm, maar dat is het waard voor de prijs die je betaalt voor de Moza ES.

Op de structuur hebben we 22 knoppen die volledig kunnen worden geconfigureerd, maar alleen via de software van Moza, namelijk Put Huis. Deze knoppen kunnen worden gebruikt voor een aantal functies, zoals ruitenwissers, radio, pitten enzovoort. Aan de andere kant zal het niet zo nuttig zijn, aangezien de ES in standaardconfiguratie 28 cm in diameter is, wat een beetje klein is voor bijvoorbeeld GT-races.

De keuze van de diameter is vooral ingegeven door de basis waarin dit stuurwiel past, namelijk de R5 in standaardconfiguratie. Hoewel de ES technisch compatibel is met de R9 V2, is dit stuur ontwikkeld om perfect te werken met de kleine R5-basis van Moza Racing en zijn 5,5 nm koppel. Maar je kunt ook kiezen voor de mod van het ronde stuurwiel met een diameter van 30 cm.

Het is vermeldenswaard dat de ES is uitgerust met een zeer praktische en goed zichtbare RevLED op het bovenste deel van het voorpaneel, waardoor je veel sneller kunt schakelen. Ik heb echt genoten van de tijd die ik met dit stuurwiel heb doorgebracht, qua vorm, ergonomie en grip.

 

Compatibiliteit

Dit stuurwiel is compatibel met vrijwel alle lage- en middenklasse onderstellen van Moza Racing, met uitzondering van de topklasse onderstellen (R12, R16 en R21). Wat mij betreft is dat te verwachten, want de ES is een goedkoop wiel dat vooral gericht is op de gemiddelde en/of beginnende rijder.

Wat betreft sim-racetitels zul je er niet echt problemen mee hebben, zolang je de tijd neemt om de knoppen en besturing van je sim-racetitel in te stellen. Dat brengt ons bij het punt over platformcompatibiliteit: dit stuur werkt alleen op de PC, net als de Moza Racing bases, behalve de R3, die compatibel is met de Xbox.

GT DD PRO

Waar voor je geld

Met een prijs van € 149 incl. BTW biedt de Moza ES een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding, vooral in vergelijking met de concurrentie van Fanatec met zijn CSL. De Duitse sim-racing gigant biedt 2 goedkopere opties dan de Moza ES, maar deze wielen zijn van plastic.

Met het aluminium frame, leer, competition QR en hoge knoppenconfiguratie is deze Moza ES gewoon een uitstekend stuur voor de prijs, en zoals ik al zei, je zult geen beter stuur van de concurrentie vinden.

 

Mijn oordeel

Dit Moza ES stuur is wat mij betreft gewoon perfect, vooral als je op zoek bent naar een goedkoop stuur waarmee je je sim-racetijden kunt verbeteren. Met zijn zorgvuldige ergonomie, zeer responsieve peddels (ook al zijn ze mechanisch), sobere ontwerp en beschikbaarheid in 3 varianten, is Moza’s ES er duidelijk om de harten en setups van ‘s werelds racers te veroveren.

Toegegeven, het heeft zijn tekortkomingen, met name de compatibiliteit met slechts 2 Moza bases (R5 en R9 V2) en het feit dat het niet on-the-fly geconfigureerd/geparametreerd kan worden op de baan, maar hé, het is nog steeds een wiel van €150. Je zult niets beters, of zelfs identieks, van Fanatec vinden. In feite kosten de enige die zich kunnen meten met de ES in het CSL-assortiment € 50 meer, en ze hebben allemaal een composiet QR.

Wat mij betreft is de Moza ES een goede keuze voor rijders met een beperkt budget. Ga je gang met je ogen dicht.

gt dd pro

Moza ES

Een uitstekend stuurwiel met goede ergonomie

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar