Selecteer een pagina
Moza R9

Moza R9 : Test & Beoordeling

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Moza R9

Voordelen

  • Waar voor je geld
  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • Eenvoudige, stabiele montage
  • Maximaal koppel van 9 nm
  • Immersieve krachtfeedback

Nadelen

  • Vrij beperkte compatibiliteit: alleen met pc’s

Onze beoordeling: 9.7/10

Randapparatuur voor sim-racing heeft de afgelopen jaren een lange weg afgelegd, vooral sinds de democratisering van de Directe Aandrijving niet te duur. Vroeger kostte het een aardige duit om zo’n basis te krijgen. Maar vandaag kun je een van de beste op de markt hebben voor minder dan €400.

De democratisering van zulke producten betekent ook de opkomst van nieuwe concurrenten die een deel van de sim-racing markt willen. In minder dan 10 jaar hebben we merken zien ontstaan zoals Simagic, Sim-Lab of zelfs Moza Racingzijn gekomen om te concurreren met grote sim-racing spelers zoals Fanatec, Thrustmaster en Simucube. Nou, voor Simucube is nog steeds een van de beste ter wereld, zo niet de beste, op het gebied van innovatie, technologie en knowhow.

Over Moza Racingde Chinese fabrikant biedt een vrij uitgebreid assortiment randapparatuur voor sim-racing en richt zich in het bijzonder op één concurrent: Fanatec. Vandaag bekijken we een van de mid-range basissen, de R9.

 

Belangrijkste en technische kenmerken van de basis

  • Directe aandrijvingsbasis met maximaal koppel van 9 nm
  • Aluminium constructie
  • Alleen compatibel met pc’s
  • Onbeperkte maximale stuurhoek
  • Compact formaat van 240 x 157 x 124 mm
  • Gewicht: 6,8 kg

 

Ontwerp

Dus de R9 ontleent zijn ontwerp aan Moza Racing’s andere basismodel aan de onderkant van het gamma, de R5. Het is vrij compact, van aluminium en helemaal in het zwart met hier en daar een paar logo’s in het wit. Eerlijk gezegd is het wat mij betreft een succes, en dat was ook wel te verwachten aangezien Moza Racing een groot deel van zijn inspiratie haalde uit Fanatec voor de bases(CSL DD). Dit punt stoort me helemaal niet, want als je het werk van de besten kopieert, is dat omdat je wilt zijn zoals zij, zo niet beter.

De aandrijfas is zwart, heeft een grotere diameter dan de concurrentie en een eigen QR presteert erg goed in het proces. Over het algemeen vind ik het ontwerp van de R9 en past perfect bij elke opstelling.

Moza R9

Assemblage op maat

Montage van de R9 wordt van onderaf bevestigd met behulp van 4 schroefsleuven. Als je een cockpit hebt, monteer je deze basis direct op zijn beugel om er het meeste uit te halen. Voor degenen zonder cockpit is de R9 kan op een tafel of bureau worden gemonteerd met behulp van een voet die in de onderkant van de voet en een klembeugel wordt geschroefd.

Montage van de R9 is heel gemakkelijk te maken, of je het nu op een onderstel of op een tafel doet, en het zal geen spier verroeren, vooral als je voor een cockpit kiest. Voor de tafels/bureaus moet je ervoor zorgen dat je vrij stevig meubilair gebruikt dat bestand is tegen de torsie van de basis en het gewicht van het apparaat, aangezien het zonder accessoires ongeveer 6,8 kg weegt.

 

Productie en afwerking

Voor productie en afwerking, Moza Racing deed geen half werk en kwam met een basis van een aluminiumlegering van vliegtuigkwaliteit. Wat mij betreft is het gewoon geweldig, zeer goed gebouwd.

De afwerking is minutieus, alle onderdelen passen tot op de millimeter nauwkeurig in elkaar. Ik heb geen bramen of fabricagefouten gezien op de hele buitenkant. Het is perfect, dat is het woord, en dat is indrukwekkend voor een bedrijf met slechts een paar jaar ervaring in het spel.

Bovendien is de R9 maakt gebruik van een passief koelsysteem, waardoor de hele kast een soort grootschalige radiator wordt. Er zit geen ventilator in, wat een extra bewegend onderdeel elimineert en dus de kans op storingen verkleint. Het is een slim ontwerp.

 

Aan de slag met de basis

Het eerste wat je voelt als je de R9 in de hand is het gewicht: het beest weegt bijna 7 kg op de weegschaal! Dit plaatst het in praktisch dezelfde klasse als een CSL DD met zijn voedingseenheid van Fanatec.

Eerlijk gezegd zul je een basis niet veel manipuleren, want je haalt hem uit de doos, zet hem op je opstelling en dat is het. Maar de bewerking is min of meer eenvoudig uit te voeren en je hoeft alleen maar te letten op de afmetingen van de R9omdat deze vrij klein is.

Wat ik echter uitstekend vind in vergelijking met Fanatec is de verbinding tussen het stuurwiel en de basis. Op de producten van de Duitse fabrikant, tenminste die concurreren met de R9, heb je een fysieke verbinding, met pinnen. En deze kunnen gemakkelijk beschadigd raken als je niet voorzichtig bent.

Met de R9Alles gebeurt draadloos, wat je gemoedsrust geeft en een product dat heel gemakkelijk elke dag te gebruiken is. Dus je neemt je Moza-stuur en zet het recht op de aandrijfas zonder er al te veel over na te denken, en dat vind ik geweldig.

Moza R9

Sensaties tijdens het spelen

Het is tijd om terug te gaan naar de basis: wat doet de R9 als sensaties? Het eenvoudige antwoord op deze vraag is: de R9 levert een uitstekende game-ervaring, welke titel je ook speelt.

Wat betreft de force feedback, die is extreem goed uitgebalanceerd, zelfs als je het motorvermogen verlaagt (maximaal koppel van 9 nm). Typisch, zodra je begint te rommelen met de maximale vermogensinstellingen, kun je duidelijk de zwakke punten van de motoren zien. Maar met de R9Dit is helemaal niet het geval. Je krijgt dezelfde sensaties, maar verdund, minder intens, minder agressief.

Ook al is de basis relatief klein, de kracht is er. Bij een piekkoppel voel je vrijwel alles wat de auto in je simulator doet, van gripverlies tot veranderingen in de baan, trillingen en botsingen. Ik zeg bijna alles, want er zijn hier en daar wat onduidelijkheden in de sensaties die deze basis overbrengt. Het is krachtig, ja, maar niet zo dun als een 8nm CSL DD, en dat is heel normaal. Fanatec heeft vele jaren ervaring in de game (meer dan 20 jaar), terwijl Moza Racing nog maar een paar jaar bestaat en hun teams nog een lange weg te gaan hebben om volledig te kunnen concurreren met de grote namen in sim-racing.

Naar mijn mening liggen de fundamenten er, met een uitstekende motor die rijdt vanaf R9Het enige wat nu nog moet gebeuren is de software finetunen om het precies goed te krijgen. Daarnaast beschik je over Moza Racing’s eigen software (Pit Huis), waarmee je een aantal instellingen op deze basis kunt maken.

 

Compatibiliteit

Net als vrijwel alles in dit segment is de R9 is alleen compatibel met producten van de Chinese fabrikant. Met andere woorden, als je van plan bent om je te verdiepen in de wereld van Moza Racing, moet je alle sim-raceproducten van het merk kopen, vooral de onderstellen en stuurwielen. Voor de goede orde, dit is wat Fanatec, Logitech, Thrustmaster, Simucube en vrijwel alle anderen doen.

Qua platforms is de R9is, net als de hele Moza Racing-reeks, alleen compatibel met pc’s. Erg jammer, vooral omdat de belangrijkste concurrent van het merk (Fanatec) producten aanbiedt die op alle platforms werken (PC en consoles).

Moza R9

Waar voor je geld

Met een verkoopprijs van ongeveer €480 is de Moza R9 biedt een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding voor een product van dit type. Het grote pluspunt van dit basismodel is het koppel van 9 nm, dat niet te vinden is in de belangrijkste concurrenten van hetzelfde prijsniveau.

De bouwkwaliteit is uitstekend, de prestaties zijn goed (afgezien van een paar problemen met rijdetails) en de prijs is heel aantrekkelijk, vooral als je bedenkt dat een CSL DD 8nm, wat eerlijk gezegd de belangrijkste concurrent van de R9 is, kost bijna €500 in normale omstandigheden, en €450 in speciale aanbiedingen.

 

Mijn oordeel

Om eerlijk te zijn heb ik echt genoten van mijn tijd op de Moza R9Het is een geweldige ervaring, of het nu gaat om de manier waarop het voelt om te rijden, de feedback die ik ervan krijg of de sensaties die ik krijg van mijn sim-racesessies. Zou ik deze basis aanraden? Absoluut, vooral als je een sim-racer bent die alleen op de pc rijdt en niet bang bent om je aan een nieuw ecosysteem te wagen, want laten we eerlijk zijn: Moza Racing heeft slechts een paar jaar ervaring in het spel. Als je een consolegebruiker bent, raad ik je aan om nog even te wachten, aangezien Moza van plan is om compatibele producten voor Playstation en Xbox aan te bieden.

moza racing r9 directe aandrijving

Moza R9

Een uitstekende uitvalsbasis met waar voor uw geld

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

Moza R5 : Test & Beoordeling

Moza R5 : Test & Beoordeling

Moza R5Avantages Base Direct Drive développant 5.5 nm Caisson entièrement en aluminium Format compact Très bonnes...

Moza R12: Test en beoordeling

Moza R12: Test en beoordeling

Moza R12Avantages Excellente qualité de fabrication Très bonne sensation de conduite Software complet Plus à l’aise...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar