Fanatec is al meer dan 20 jaar een belangrijke speler in sim-racing. Het moet gezegd worden dat de Duitse fabrikant van randapparatuur voor sim-racing bijna alles raakt in de discipline waar we allemaal van houden. Kettingbladen, cranksets, shifters, handremmen, naven en sturen – het is zowel een paradijs voor ervaren rijders als een dicht woud voor beginners.
Kijk maar eens in Fanatecs catalogus van shuttlecocks, of wielen, om een idee te krijgen van de omvang van de producten: er zijn meer dan 40 shuttlecocks beschikbaar voor racers in alle categorieën. Wat mij betreft is het gewoon enorm, en het is heel gemakkelijk om te verdwalen in deze oceaan van randapparatuur.
Aangezien Fanatec veel ervaring heeft in het spel, is zijn catalogus uitgebreid om aan de behoeften van alle rijders te voldoen. Ook al houden we allemaal van dezelfde discipline, namelijk simracen, we zijn niet allemaal hetzelfde. Sommigen geven de voorkeur aan rally, anderen aan driften en weer anderen aan F1. En elke discipline heeft zijn eigen shuttlecocks. Hieronder laat ik je kennismaken met de verschillende Fanatec-stuurwielen, onderverdeeld in categorieën.
Stuurwielen in de CSL-serie
De CSL Elite WRC
De CSL Elite WRC is een instapstuur van Fanatec dat perfect is voor vrijwel elke rijder die op zoek is naar een standaard, rond stuur. Met een diameter van 30 cm is dit stuur even groot als een echt stuurwiel, waardoor het zeer realistisch in gebruik is.
De structuur is prachtig uitgevoerd in geborsteld aluminium, met alcantara rondom en oranje stiksels. In het midden staat het WRC-logo met daaronder een bandenspoor. Wat mij betreft is het erg mooi, vrij sober, ook al zijn de paletten groot en fel oranje. Dit stuur is ideaal voor sim-racing beginners en kost €199,95. Je kunt het voor bijna alles in sim-racing gebruiken, behalve misschien Formula, GT3, enz. Als je de CSL Elite WRC combineert met de CSL DD 5nm, dan heb je een uitstekende setup voor sim-arcade titels. Als je van plan bent om te upgraden naar een krachtigere basis (8nm), overweeg dan om te kiezen voor de metalen QR.
De CSL Elite McLaren GT3 V2
Een andere nieuwkomer in het CSL-gamma is de CSL Elite McLaren GT3 V2 een stuur dat speciaal is ontworpen voor GT3- en Formule-fans in het algemeen. Dit stuur is dus een officiële replica van het stuur dat McLaren gebruikt in de GT3-categorie, compleet met knoppen, schakelaars, peddels en al het andere.
Qua diameter is de CSL Elite McLaren GT3 V2 30 cm lang, maar in een vrij rechthoekige vorm. Het frame is gemaakt van koolstofvezel en de handvatten zijn van rubber om je handen extra grip te geven. Het ontwerp is erg goed, net als de ergonomie. De oranje accenten zijn niet te opdringerig, zoals we zagen op het eerste stuurwiel (WRC), met uitzondering van de 2 kleine peddels achteraan.
Qua ergonomie is alles binnen handbereik. Er zijn ook 4 peddels aan de achterkant, waarvan er 2 magnetisch zijn. Wat mij betreft is dit het beste GT3-stuur in zijn categorie, en voor zijn prijs (€199,95). De enige fout die ik kan vinden is de QR1 Lite ; als je een goede basis wilt (8nm), stel ik voor dat je overstapt op de metalen QR1.
De shuttlekoppen in de ClubSport-reeks
ClubSport 320 voor Xbox
Als je een fan bent van ronde shuttlecocks, dan is de ClubSport 320 de ideale keuze in het middensegment van Fanatec. Het wiel heeft een diameter van 32 cm, wat een beetje groot is naar mijn smaak. Maar het went snel. De structuur is van geborsteld aluminium en is echt heel mooi. Rondom hebben we leer met een witte band aan de bovenkant. Het stuurwiel is erg minimalistisch, met het logo in het midden en meer niet.
Daarachter zit de ClubSport Universal hub voor Xbox, met de knoppen voor de controllers van Microsoft, 2 grote paddles en een klein scherm erboven. Qua design zou je denken dat je achter het stuur van een Audi R8 zit. Deze naaf is gewoon prachtig, helemaal in het zwart en voegt een groot pluspunt toe aan het ontwerp van het wiel.
Wat de QR betreft, heb je de metalen QR1 zodat je dit vliegwiel kunt aansluiten op praktisch alle Fanatec basissen, of het nu 8 nm of 20 nm is. Hiermee kun je een breed scala aan sim-racetitels spelen, zowel sim-arcade als simu. Reken voor de prijs op €399,95 in de speciale aanbieding, of €499,9 exclusief speciale aanbiedingen. Sommigen zullen zeggen dat het duur is, maar geloof me, dat is het niet als je dit stuurwiel vergelijkt met die in het Podium-assortiment.
ClubSport Forza Motorsport V2
De ClubSport Forza Motorsport V2 is een stuur met een platte onderkant en een diameter van 33 cm. Op het eerste gezicht ziet het er misschien groot uit, maar het wiel is gemakkelijk te hanteren. De structuur is van aluminium met leer rondom en een witte band bovenaan. Het ontwerp is zowel geslaagd als sober: afgezien van de logo’s en het witte dashboard is alles op dit stuur zwart.
Daarachter zit de ClubSport Universal hub, met alle knoppen die je nodig hebt voor sim-racen en 2 grote paletten. Deze naaf kan desgewenst worden verwijderd en is ook erg voordelig. Aan de naaf is de metalen QR1 van Fanatec bevestigd, die bestand is tegen de torsie van de krachtige bases van de Duitse fabrikant.
Forza Motorsport V2 kost €399,95 bij de speciale aanbieding en €100 meer bij de speciale aanbieding. De prijs past perfect in het middensegment van Fanatecs productcatalogus en dit stuur is ideaal voor fans van verschillende disciplines.
ClubSport Formule V2.5
Dit stuur, de Formula V2.5, is bedoeld om fans van Formule-achtig racen in sim-racing tevreden te stellen. Dankzij de carbonstructuur weegt hij maar 1,7 kg op de weegschaal. Het wiel heeft een diameter van 27 cm en een vrij rechthoekige vorm, zoals je ziet bij F1-auto’s en dergelijke.
Het stuur heeft een groot aantal knoppen, schakelaars en andere bedieningselementen die allemaal kunnen worden geconfigureerd voor de perfecte instelling. De handgrepen zijn van alcantara, maar er is ook een lederen versie verkrijgbaar. Het algehele ontwerp van de Formula V2.5 is vrij sober, met rode accenten rond de knoppen, een klein scherm in het midden en een RevLED. Dit stuurwiel wordt ook standaard geleverd met de QR1 en 2 peddels. De prijs is €399,95, net als de andere ClubSport shuttlecocks die worden getoond.
Stuurwielen in de Podium-reeks
Podium Porsche 911 GT3 R
Dit is in alle opzichten topklasse. De Porsche 911 GT3 R is een officiële replica van het 911 GT3-stuurwiel, en het is gewoon prachtig. Het wiel heeft een diameter van 32 cm met een platte onderkant en is gemaakt van aluminium met leer rondom. Maar het hart van dit stuurwiel is de naaf.
Daarachter vind je de Podium Endurance-module van Fanatec, met alles wat je nodig hebt voor GT3-races: een heleboel knoppen, 2 schakelaars, 6 peddels (waarvan 2 magnetisch), een RevLED en een groot scherm dat essentiële voertuiggegevens weergeeft. Het is een zeer complete, eersteklas opstelling.
Dit stuur is prachtig en perfect voor fans van GT en vele andere autodisciplines. Wat de prijs betreft, die is een beetje prijzig: reken op €650 in de speciale aanbieding en €730 in de speciale aanbieding. Maar ja, als je winkelt in het Podium-assortiment van Fanatec, dan heb je een behoorlijk gezonde bankrekening.
Podium BMW M4 GT3
Dit stuur, de M4 GT3, is het beste dat Fanatec te bieden heeft, en ook het duurste. Dit stuur, dat in samenwerking met BMW is ontwikkeld en ontworpen voor het GT3-seizoen 2022, is rechtstreeks uit de racerij gehaald en in de cockpit van onze huiskamers geplaatst.
De 8-laagse koolstofvezelstructuur weegt slechts 1,7 kg. Het wiel heeft een diameter van iets minder dan 31 cm en een zeer opvallende vorm. Het stuur heeft alle GT3-knoppen die BMW gebruikt en een klein display. Aan de achterkant zitten twee peddels van koolstofvezel en een goudkleurige QR1. Dit stuur is prachtig, en ook erg duur: €1500. Het ziet er heel eersteklas uit, maar het is gewoon perfect.
0 reacties