Selecteer een pagina

P1Sim Arnage : Test en meningen

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

P1Sim Arnage

Voordelen

  • Een premium stuurwiel in GT/F1-stijl
  • Verticaal scherm in het midden voor telemetrie
  • Compatibel met veel bases, mits je de bijbehorende hub hebt

Nadelen

  • Een zeer hoge vraagprijs
  • Geen naaf voor Direct Drive-bases beschikbaar bij P1Sim
  • Rubberen coating ziet er een beetje goedkoop uit

Onze beoordeling: 8.9/10

Gamers die zich willen verdiepen in sim-racing, uit passie of om de onderdompeling in hun videogames te verbeteren, worden geconfronteerd met een breed scala aan opties op het gebied van producten en randapparatuur. En dan heb ik het nog niet eens over de merken, die allebei talrijk zijn en verschillende segmenten van de sim-racing markt bestrijken.

Zondagsrijders wenden zich natuurlijk tot budgetvriendelijke oplossingen, vaak aangeboden door Logitech en Thrustmaster. Het doel hier is om tijd te besteden aan arcadetitels zoals Need For Speed of Forza Horizon. Degenen met een goed niveau van rijvaardigheid zullen gaan voor merken als Fanatec, Moza of Simagicomdat hun producten goed presteren, innovatief en in veel gevallen betaalbaar zijn.

En natuurlijk wordt het topsegment vertegenwoordigd door merken als Asetek SimSports en Simucube. Er is echter een nieuwe speler bijgekomen, als ik dat zo mag zeggen, en dat is P1Sim. Dit Franse merk heeft het segment niet echt op zijn kop gezet, maar het is wel van plan om een deel van de markt te veroveren met een catalogus die langzaam maar zeker vorm begint te krijgen. Een van de producten die worden aangeboden is een stuurwiel in GT/F1-stijl: deArnage. In wat volgt, bekijken we het van dichtbij.

Belangrijkste en technische kenmerken van het stuurwiel

  • Stuur in GT/F1-stijl bovenaan open
  • 4-inch verticaal scherm om de telemetrie van de auto weer te geven
  • Verlichte bedieningselementen (RGB) op voorpaneel
  • RevLED bovenaan het scherm
  • 4 peddels achter, waarvan 2 magnetisch
  • Metalen structuur, met 5 mm dik voorpaneel van koolstofvezel
  • Compatibel met bases van Moza, Simagic, Simucube, Asetek SimSports, Thrustmaster, Fanatec, enz. via een specifieke hub voor elk merk.
  • Compatibel met Simhub op PC
  • Rubber coating rondom het stuur
  • 29 cm wieldiameter
GT DD PRO

Ontwerp

Zoals bij al onze tests van sim-race randapparatuur, beginnen we met het ontwerp van dit Arnage stuurwiel. De vorm is enigszins rechthoekig, met een volledige opening aan de bovenkant van het stuur. Eigenlijk heb je een half stuur in je handen.

Qua uiterlijk is hij heel sober, met zwart dat de hele Arnage domineert. Het voorpaneel is gemaakt van 5 mm dik koolstofvezel, met daaromheen het centrale 4″ verticale scherm en alle RGB-knoppen met achtergrondverlichting. Zoals ik al zei, het is sober in absolute termen, met slechts twee rode en blauwe duimwielen, maar ze zijn nog lang geen duimen, maar daar komen we op terug in het hands-on gedeelte hieronder.

Assemblage op maat

De montage van de Arnage op een Direct Drive-basis is niet echt ingewikkeld, maar het is geen sinecure. Afhankelijk van de DD-basis die je hebt, heb je een naafwiel nodig. Specifiek aan de zijkant, met de QR die erbij hoort natuurlijk.

Voor Fanatec heb je de Podium naaf nodig. Moza en Simagic hebben de QR Wheel Side nodig, d.w.z. de D1Spec. Verbinding met Asetek en Simucube bases gaat via een hub. Voor deze 5 merken kun je de oplossing rechtstreeks in hun respectieve winkels vinden.

Je kunt de Arnage ook gebruiken met een Thrustmaster base, maar de fabrikant biedt niets aan in zijn winkel. Je moet je dus wenden tot oplossingen van derden, vaak uit de moddinggemeenschap, om de hub te krijgen.

Wat P1Sim betreft, biedt het Franse bedrijf helaas geen QR of naaf voor zijn stuurwiel aan, wat ik een beetje jammer vind. Toegegeven, er zijn oplossingen beschikbaar voor de meeste fabrikanten van DD-bases, maar ik had graag gezien dat P1Sim een specifiek product had aangeboden.

Productie en afwerking

Het Arnage stuurwiel heeft een metalen structuur met een achterplaat en een 5 mm dikke voorplaat van koolstofvezel. De bouwkwaliteit is in bijna elk opzicht uitstekend. Ik heb geen enkel fabricagefoutje of slecht geassembleerd onderdeel opgemerkt op dit stuur, wat een garantie is voor kwaliteit. Hetzelfde geldt voor de afwerking van de Arnage, die bijna perfect is.

De enige ‘fout’ aan dit stuur is de rubberen coating rond het stuur. De Arnage is een duur stuurwiel en het zou veel beter zijn geweest om leer of alcantara rond de rand te hebben, om aan alle premium voorwaarden te voldoen. Het bedrijf claimt een superieure grip, maar uit mijn tests blijkt dat je handschoenen nodig hebt om er optimaal gebruik van te maken. Ook de knoppen zijn van siliconen als ik me niet vergis, of zo voelen ze in ieder geval aan, wat het prijskaartje eerlijk gezegd niet ten goede komt. Aan de andere kant is deze materiaalkeuze misschien ingegeven door het feit dat de knoppen volledig verlicht zijn. Dit moet nog worden bevestigd met P1Sim.

GT DD PRO

Omgaan met het stuurwiel

De Arnage heeft een diameter van 29 cm, wat hem aan de iets kleinere kant van het stuurwielspectrum plaatst. Het is nog steeds bruikbaar voor simracen, terwijl het meeslepend is voor racen. De volledige opening aan de bovenkant van het stuur is er om het een GT/F1-gevoel te geven en om gewicht te besparen, want de Arnage weegt iets meer dan 1 kg.

De knoppen op het voorpaneel zijn On The Fly toegankelijk, wat de ergonomie van dit stuur sterk verbetert. De knoppen klikken goed, maar verwacht wel dat sommige ingedrukt blijven vanwege de siliconen, maar ze doen hun werk. Hetzelfde geldt voor de joysticks en de magnetische en analoge paddles aan de achterkant. Geweldig werk van P1Sim.

Ook op de Arnage heb je 2 knoppen die door de duimen moeten worden gebruikt. Alleen heeft de plaatsing ervan de memo niet gekregen. Deze twee knoppen zitten veel te laag om met de duimen te kunnen worden bediend en in het begin is het vreemd om ze met een andere vinger te gebruiken. Na verloop van tijd wordt het makkelijker, maar dat is het wel zo’n beetje wat mij betreft.

Sensaties tijdens het spelen

Zoals ik hierboven al zei over de setup van de Arnage, heb je een aantal keuzes tot je beschikking en geen daarvan is van P1Sim, wat eigenlijk jammer is. Desondanks bleek dit stuur erg plezierig in sim-racen, en om verschillende redenen.

De ergonomie van de Arnage is erg goed, wat grotendeels te danken is aan het feit dat het scherm centraal en toch verticaal is geplaatst, waardoor er voldoende ruimte is om de knoppen en bedieningselementen heel dicht bij je handen te plaatsen. Bovendien zijn de handgrepen echt groot, waardoor je een uitstekende grip hebt, net als op een echt, alledaags stuurwiel.

Het scherm biedt talloze opties voor voertuigtelemetrie, met ingeschakelde versnelling, rondetijd, snelheid, ronden, etc. Dit kan allemaal worden ingesteld via SimHub, hoewel P1Sim eigen software biedt voor stuurwielinstellingen. Dit kan allemaal worden ingesteld via SimHub, hoewel P1Sim zijn eigen software biedt voor stuurwielinstellingen, maar de twee werken niet tegelijkertijd.

En om de sensaties af te maken, het rubber rond de randen. Het is glad, niet gestructureerd, en het houdt de warmte in je handen heel goed vast. Zonder handschoenen voelde de Arnage al na een paar rondjes erg oncomfortabel aan.

GT DD PRO

Compatibiliteit

Het P1Sim wiel is alleen compatibel met het PC-platform, onder Windows. Wat Direct Drive bases betreft, als je de juiste QR Wheel Side hebt, heb je er geen probleem mee, omdat de link met de PC via USB gaat. Bovendien is er een vrij lange kabel die in de achterplaat van het wiel wordt gestoken.

Waar voor je geld

Dit stuurwiel kost €999, maar is momenteel te koop voor €699. In de speciale aanbieding biedt de Arnage behoorlijk veel waar voor je geld, waarmee hij het opneemt tegen een aantal opties van de concurrentie, zoals de Moza FSR of de Simagic FX Pro. Je zult echter tussen de €20 en €200 moeten bijbetalen voor de QR om hem bruikbaar te maken met je Direct Drive-basis.

Mijn oordeel

De P1Sim Arnage is een prachtig stuur, ergonomisch en fantastisch om in je handen te houden. Eerlijk gezegd had ik niet zo’n mooi stuur verwacht van een bedrijf dat pas 2 jaar oud is, en dat zegt veel over de vaardigheden van de P1Sim teams.

Als je voorbij de knoppen met hun siliconenafwerking kunt komen en de velg die je ’s winters warm houdt zonder handschoenen, dan moet de Arnage op de lijst van te overwegen premium wielen staan. Het is gewoon een uitstekend wiel, in bijna elk opzicht.

gt dd pro

P1Sim Arnage

Hoogwaardig stuurwiel dat ergonomie en prestaties combineert

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

PXN V10 : Test & Beoordeling

PXN V10 : Test & Beoordeling

PXN V10Voordelen Een complete bundel met onderstel, stuur, pedalen en versnellingspook Behoorlijk gevoel op de PC voor...

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar