Selecteer een pagina

Simucube actieve pedalen : Test & Beoordeling

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Simucube actieve pedalen

Voordelen

  • Haptische feedback van het ABS voegt enorm veel toe aan het gevoel van immersie
  • Instellingen voor alle rijders
  • Natuurlijke sensaties onder de voeten

Nadelen

  • Een verkoopprijs die alle begrip te boven gaat
  • Rempedaal te groot en vooral te zwaar

Simucube is een belangrijke vernieuwer in sim-racing en daarom is het merk de go-to-go voor motorsportteams. Bijna alle professionele simulators zijn uitgerust met randapparatuur en andere producten van Simucube.

De DD-bases van deze fabrikant worden beschouwd als de beste op de markt en omdat ik ze heb geprobeerd, kan ik dit bevestigen. Je zult niets beters vinden, behalve misschien een andere van Simucube. De rest van de catalogus van dit merk is nogal mager in vergelijking met Simagic of Fanatec. Toegegeven, dit is duidelijk niet hetzelfde segment waarin de Duitse en Chinese merken van sim-racing randapparatuur opereren, omdat zij zich richten op een algemeen publiek, terwijl Simucube zich in een hogere klantencategorie bevindt. Zie Simagic en Fanatec als de Lamborghini en Ferrari onder de auto’s; premium, kwaliteit en duur, maar Simucube is Pagani; exclusief, racy, zeer gewild.

Tussen de DD-bases en de weinige vliegwielen heeft Simcube een revolutie ontketend in het pedaalboardsegment met zijn ActivePedals. Dit is een rempedaal met een elektromotor die volledig via software wordt aangestuurd om weerstand te bieden, en in wat volgt gaan we kijken naar de waarde van dit product, waarvan de prijs gewoon exorbitant is.

Belangrijkste en technische kenmerken van het crankstel

  • Bundel verkrijgbaar in verschillende configuraties
  • Max. remdruk 170 kg
  • Gewicht van 6 kg voor het actieve pedaal
  • Afmetingen 100mm x 250mm x 402mm
  • Kan worden gebruikt voor rem, koppeling en gaspedaal, afhankelijk van de configuratie
  • Simulatie van feedback van ABS, gaspedaal, motortoerental, krachten op de auto, enz.
  • Volledig metalen structuur
  • Pedaalafstelling via software
  • Compatibel met PC en Simucube-producten
GT DD PRO

Ontwerp

Ik moet zeggen dat het ontwerp van de ActivePedals uniek is. Het is een grote volledig metalen doos in zwart, met oranje accenten. Hij is zeker erg mooi, maar ook erg groot, met een lengte van meer dan 40 cm.

Esthetisch gezien zien de ActivePedals – en dan heb ik het alleen over het rempedaal – er niet uit als crankstellen van andere merken, maar eerder als een futuristische Rail Gun-achtige toevoeging die er echt uitspringt. Het is erg mooi en je zult het direct opmerken op je fiets, vooral als het onderste gedeelte zichtbaar is.

Het ontwerp van het gaspedaal is veel conventioneler en minimalistischer. Op de pedaalplaat staat het Simucube-logo, terwijl de rest van het apparaat helemaal zwart is, afgezien van een oranje knop en een chromen veer.

Assemblage op maat

De ActivePedals bundel heeft een vrij standaard montagepatroon van onderaf, met 6 punten voor het rempedaal (het actieve pedaal), en 4 voor het gaspedaal. Je kunt deze bundel rechtstreeks op het chassis monteren, of via de plaat die Simucube aanbiedt.

Als je voor het laatste kiest, moet je eerst de plaat monteren en daarna de pedalen. Simucube heeft deze keuze gemaakt om een modulaire ondersteuning te hebben, aanpasbaar aan alle rijders en toch robuust.

Productie en afwerking

Moet ik echt ingaan op dit punt over de producten van Simicube? Niet echt, en daarom ga ik er hier niet verder op in.

Simpel gezegd: de ActivePedals is een bundel die een arm en een been kost, en dat zie je terug in de bouwkwaliteit en afwerking, die voorbeeldig zijn. Je zult geen enkel foutje vinden op dit apparaat van het merk Simucube, en dat geldt voor elk onderdeel. Zelfs de assemblage is perfect, zonder kieren, spleten, gaten of wat dan ook. Het is een zeer hoogwaardig product dat een aura van kwaliteit uitstraalt alleen al door het te zien op je opstelling, en ik vind het geweldig.

GT DD PRO

Trapasafstelling

Afgezien van het gaspedaal, waar je gereedschap nodig hebt om de positie aan te passen aan je rijstijl, gebeurt alles op de rem via software, omdat deze ActivePedals gemotoriseerd is.

Met de software van Simucube kun je de pedaalweerstand, pedaalslag, pedaalstop, voorbelasting, dode zone (als je die wilt), demping, ABS, wrijving en een heleboel andere parameters instellen. Het is zeer uitgebreid en tegelijkertijd zeer gebruiksvriendelijk.

Zelfs het comfort van je voet kan softwarematig worden aangepast, bijvoorbeeld door het pedaal iets dichterbij te zetten of de hoek te veranderen. Het is op zijn zachtst gezegd magisch, vooral als je van een standaard pedaal komt. En het is helemaal niet breekbaar of vertoont geen speling op de pedaalas; alles is ultrastevig en beweegt niet.

Sensaties tijdens het spelen

Laten we eens kijken wat de ActivePedals van Simucube waard zijn op een fiets. Eerst en vooral is dit crankstel mechanisch vrij eenvoudig; je hebt een elektromotor die de feedback en al het gedrag van het rempedaal regelt, en het belangrijkste aspect is de software. En om het eenvoudig te zeggen, de software die Simucube heeft ontwikkeld is meer dan uitstekend voor het beheer van de ActivePedals.

De sensaties onder je voet – of je voeten, want je kunt ActivePedals gebruiken voor de rem, het gaspedaal en de koppeling – zijn ultrarealistisch en natuurlijk, zodat je je in een echte raceauto waant en voor een hydraulisch crankstel staat als je het pedaal intrapt. Bovendien past dit pedaal zich aan jouw rijvoorkeuren aan, in plaats van andersom, want met de meeste pedalen moet je concessies doen, of het nu gaat om weerstand, pedaalslag, gevoel of al het andere. Het duurt slechts een paar minuten voordat dit pedaal zich aan u aanpast.

Een andere interessante sensatie van ActivePedals is het effect van ABS. Er zijn maar weinig cranksets op de sim-racemarkt die dit bieden, en ze doen het met haptische motoren. Het is erg handig als je aan het racen bent om te weten wanneer je wielen blokkeren, en het is ook erg meeslepend tijdens racesessies. De oplossing van Simucube is om de elektromotor te gebruiken voor ABS-feedback, en mijn god, het is ultrarealistisch. Zie je wanneer de wielen van een auto blokkeren en je het voelt op het rempedaal? Met ActivePedals is het hetzelfde, met de elektromotor die trillingen op het hele pedaal overbrengt. In de praktijk is het puur plezier, maar de sim-racing titels kunnen er op dit moment nog niet mee overweg. Dus hoe werkt het? De software van Simucube gebruikt telemetrie om wielblokkering te detecteren en het ABS-effect toe te passen op basis van je instellingen.

GT DD PRO

Compatibiliteit

Natuurlijk is ActivePedals alleen compatibel met het Windows PC platform. Dit is normaal voor computergebaseerde rijders, en alleen dit platform is in staat om het volledige potentieel uit dit crankstel te halen, en bovenal om het naar eigen inzicht te configureren.

Wat sim-racetitels betreft, is de lijst lang en bevat alle titels die momenteel op de markt verkrijgbaar zijn. Laten we niet vergeten dat Simucube wordt beschouwd als de leider in het ultra-premium segment, dus…

Waar voor je geld

Volgens mij heb ik al gezegd dat ActivePedals duur is, en dat is verre van de waarheid. Afhankelijk van de configuratie van het product betaal je een rekening die begint bij meer dan €2250, oplopend tot bijna €6700, zonder ondersteuning overigens.

Ik zou liegen als ik zou zeggen dat de prijs-kwaliteitverhouding van de ActivePedals niet zo slecht is. Het is waar dat de geleverde sensaties op de grens liggen tussen virtueel en realistisch, en dat de bouwkwaliteit een Bentley waardig is, naast het feit dat de pedalen min of meer oneindig verstelbaar zijn. Maar wat mij betreft is het nog steeds te duur.

Mijn oordeel

Het is duidelijk dat de doelgroep van Simucube motorsportteams zijn, zodat ze hun simulators kunnen uitrusten. In dit opzicht kunnen we het niet beter doen, behalve een sessie met een echte raceauto, maar dat kost geld, of het nu gaat om brandstof, slijtage van de auto of het risico op een ongeluk, ook al zijn de auto’s nu erg veilig voor hun coureurs.

Afgezien van een paar virtuele piloten die erg gesteld zijn op realisme en het zich vooral kunnen veroorloven, zullen maar weinig mensen ActivePedals kopen. De prijs zou omlaag kunnen, maar alleen als andere merken met deze technologie aan de slag gaan. Als dat niet gebeurt, en Simucube op zichzelf blijft, verwacht dan niet dat ActivePedals betaalbaar worden, en dat is jammer, want het is uiteindelijk het beste rempedaal ter wereld.

gt dd pro

Simucube actieve pedalen

Extreme onderdompeling en ultrarealistische sensaties!

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

Moza CRP: Test en beoordeling

Moza CRP: Test en beoordeling

Moza CRPVoordelen Structuur van aluminiumlegering Uitstekende bouwkwaliteit Load Cell op de rem en verstelbare veren...

Moza SR-P : Tests en meningen

Moza SR-P : Tests en meningen

Moza SR-PVoordelen Volledig metalen structuur Load Cell rempedaal Uitstekende bouwkwaliteit Verstelbare pedalen...

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar