Selecteer een pagina

Logitech G RS 50 : Test & Beoordeling

Sim Racer

Als e-sportcoureur en liefhebber van Sim Racing heb ik besloten om mijn passie op deze website te delen.

Als je iets koopt via onze links, verdienen we mogelijk een affiliate commissie.

Logitech G RS 50

Voordelen

  • Maximaal koppel van 8 nm
  • Scherp geprijsd voor de kracht die hij levert
  • Goede bouwkwaliteit

Nadelen

  • Duurdere basis op Playstation dan op andere platforms

Onze beoordeling: 8.9/10

Logitech is duidelijk vastbesloten om een goed deel van de Direct Drive basismarkt in handen te krijgen. Dit begon met de lancering van het G Pro Racing Wheel, een DD base die 11 nm aan constant koppel ontwikkelt, waarmee het boven de Fanatec CSL DD met boost kit staat en net onder de ClubSport DD met 12 nm aan koppel.

Logitech’s eerste DD base positioneerde het merk in het midden van het segment van sim-race randapparatuur. Het is een segment dat vooral piloten aantrekt met goede sim-racing ervaring, maar niet per se diegenen die nieuw zijn in deze discipline.

Logitech zag dat er een gat was ontstaan in zijn nieuwe catalogus en ontwikkelde de RS50, een instapmodel Direct Drive-basis die 8 nm koppel ontwikkelt, precies wat de CSL DD biedt met boostkit. In wat volgt gaan we deze bundel uitproberen en kijken wat hij in zijn mars heeft.

Belangrijkste en technische kenmerken van de bundel

  • Bundel verkrijgbaar met basis en stuurwiel voor PC/Xbox en PC/PS
  • Basis ontwikkelt 8 nm van max. koppel
  • Volledig metalen structuur voor onderstel en stuurwiel (aluminium)
  • Compatibel met het nieuwe ecosysteem van Logitech, inclusief stuurwielen
  • TrueForce, dat een extra laag feedback biedt, met name op het gebied van trillingen
  • 29 cm diameter stuur met aluminium structuur en TPU leer op het stuur
  • Bedieningselementen verdeeld over een naaf met 2 peddels achter en Logitechs nieuwe Quick Release-systeem
  • Compatibel met PC, Xbox en Playstation, mits je de juiste apparatuur hebt
  • Beschikbaarheid van een nieuw RS Pedals Load Cell pedalboard met een gewicht van 75 kg

Ontwerp

Zoals gebruikelijk beginnen we met het ontwerp. De basis is erg mooi, moet ik zeggen, en vooral klein vergeleken met zijn grote zus, de G Pro. De behuizing is helemaal zwart, met een QR die neigt naar een beetje donkergrijs. Hij is echt mooi, met een licht driehoekige vorm denk ik. Er zijn vinnen voor het koelen van de elektromotor en connectiviteit aan de achterkant, inclusief een USB-C aansluiting.

Wat het stuurwiel betreft, heeft Logitech 3 nieuwe modellen in zijn catalogus opgenomen, maar het meest populaire zal zeker het ronde model zijn. Het heeft een diameter van 29 cm, met geborsteld aluminium op de voorkant en TPU leer op de hoepel. Ik vind dat de hoepel van het stuur vrij dik is, wat zorgt voor een uitstekende grip, en eerlijk gezegd vind ik het beter dan de andere dunne stuurwielen die je op de markt kunt vinden.

Assemblage op maat

Het stuur, of eigenlijk de naaf aan de basis, wordt gemonteerd met behulp van Logitechs nieuwe Quick Release. Het moet gezegd worden dat de Zwitserse fabrikant zijn tijd heeft genomen om met stuurwielen te komen die compatibel zijn met zijn QR afgeleid van de concurrentie.

Wat betreft de montage van het onderstel op het meubel: het is 8 nm lang en een klem is alles wat je nodig hebt om het op zijn plaats te houden. Als je een chassis hebt, wordt het vanaf de onderkant gemonteerd op een soort glijbaan met moeren om alles te positioneren. Ik vind de montage van de RS50 erg gemakkelijk, en hij is compatibel met alle chassis die een dek aan de onderkant hebben.

Productie en afwerking

Vergeleken met Thrustmaster is Logitech een eersteklas fabrikant, en dat geldt ook voor de RS50. De basis heeft een volledig metalen structuur, wat niet alleen een kwaliteitsgevoel geeft, maar ook helpt bij het koelen van de elektronica en de motor.

Het stuur heeft een aluminium structuur en een geborsteld voorpaneel. De hoofdband is bekleed met zacht TPU leer van hoge kwaliteit, met zwarte stiksels aan de binnenkant. Het is prachtig afgewerkt, en dit was ook het geval bij de vorige stuurwielen van Logitech. Het merk slaagt erin om goed voor zijn randapparatuur te zorgen, zonder ze tegen een hoge prijs aan te bieden.

De naaf is gemaakt van plastic, met een afwerking die een topmerk waardig is. Ik heb geen defecten opgemerkt, zelfs niet op de andere onderdelen van de bundel, en de composietstructuur is helemaal geen zwak punt, aangezien de basis slechts 8 nm koppel ontwikkelt.

En als je voor het pedalboard kiest, moet je weten dat het gebaseerd is op een metalen constructie, met zwarte elementen, en dat het kan worden opgewaardeerd.

Omgaan met het stuurwiel

Het wiel heeft een diameter van 29 cm en is 36 mm dik. Wat mij betreft ligt dit stuur heel goed in de hand, vooral de handvatten. De knoppen zitten op de naaf en ze zitten dicht bij je handen, waardoor je ze gemakkelijker kunt gebruiken tijdens het racen.

Bovendien is de ergonomie heel goed doordacht, met de draaischakelaars naar het stuur gericht en niet naar de rijder. Dit maakt ruimte vrij op het voorpaneel en verbetert de ergonomie, omdat je niet je hele hand van het stuur hoeft te halen om midden in een race van instelling te veranderen. Je hoeft alleen maar je hand naar beneden te doen en de schakelaars met je vingers om te zetten. Eenvoudig, effectief en ergonomisch.

Sensaties tijdens het spelen

Hoe goed is de RS50 met simcircuits? In een paar woorden: helemaal niet slecht. De basismotor ontwikkelt precies de juiste hoeveelheid koppel (8 nm) en raakt niet snel verzadigd, tenminste niet als je hem goed instelt. De motor is in staat om vrijwel alle effecten die de auto ondergaat, zoals hobbels, onregelmatigheden op het circuit, trillers en oneffenheden ook over te brengen, met een goede granulariteit denk ik.

Effecten zijn aanwezig op alle titels, sommige meer dan andere. Op Assetto Corsa Competizione bewijst de RS50 een uitstekende Direct Drive-basis te zijn, die je ervaring verrijkt met talloze effecten en feedback. Dit geldt in grote lijnen voor de meeste sim-racetitels, maar er zijn een paar dingen die het vermelden waard zijn, niet in de laatste plaats het feit dat de basis de wielen altijd naar het midden wil laten terugkeren, oftewel het veereffect. Ik heb dit vooral gemerkt in GT7, en ik weet niet of het specifiek is voor de titel of de basis/software, omdat ik het elders niet echt heb meegemaakt. In geval van twijfel is het waarschijnlijk dat mijn ervaring met Fanatecs GT DD Pro een beetje bevooroordeeld is wat deze opmerking betreft.

Het stuurwiel is met een diameter van 29 cm vrij klein. Als je gewend bent aan grote wielen, kun je moeite hebben met dit stuur, vooral bij GT-titels. Ik heb gemerkt dat bij rallytitels het kleine stuur van Logitech het heel goed doet op speciale podia. De besturing zit heel dicht bij je, waardoor de ergonomie nog beter is.

Compatibiliteit

Logitech biedt 2 compatibiliteitsopties: PC/Xbox en PC/PS. Voor de eerste is de basis identiek, omdat Xbox-compatibiliteit wordt beheerd door de hub die je moet kopen als je de console van Microsoft gebruikt.

En als je een Playstation hebt, moet je de basis kopen, die specifiek is voor Sony’s platform, maar compatibel is met pc’s. Er is ook een PS hub in de catalogus van Logitech, maar die is vooral bedoeld om de besturing van Playstation over te nemen.

Het enige wat u hoeft te doen is het pedalboard aan te sluiten op de basis en het zal direct werken met het platform van uw keuze.

Waar voor je geld

De prijs-kwaliteitverhouding van de RS50 is behoorlijk goed, vooral als je een PC/Xbox-gebruiker bent en elk apparaat afzonderlijk koopt. Vreemd genoeg komen de bundelprijzen van Logitech niet overeen met de producten die los worden verkocht.

Pedalen + voet + stuur + naaf + klem op Xbox/PC kosten €720, en €800 op Playstation. Als je echter bundels koopt, stijgt de prijs ook voor Xbox naar €800.

Mijn oordeel

Logitech heeft lang gewacht met een logisch vervolg op zijn Direct Drive ecosysteem, en ik moet zeggen dat de RS50 het wachten meer dan waard is. Het is een uitstekende instapper qua kracht en biedt een zeer goed rijgevoel voor fans van sim-racing.

Het is een product dat ik zou aanraden aan fans van virtueel racen, vooral degenen die iets anders willen dan de bekende merken in het segment, zoals Fanatec, Moza en Simagic. Bovendien is de RS50 een eersteklas alternatief voor het aanbod van Thrustmaster.

gt dd pro

Fanatec GT DD Pro

Het beste alternatief op de markt!

Notez cet article

Misschien vind je het ook leuk…

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar