Selecteer een pagina

Fanatec Clubsport Handrem V2 : Test & Beoordeling

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Fanatec Clubsport Handrem V2

Voordelen

  • Handrem met laadcel
  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • Verschillende montageopties voor opstellingen
  • Compatibel met pc en console

Nadelen

  • USB-adapter vereist voor gebruik zonder Fanatec-voetstuk

Onze beoordeling: 9.9/10

Fanatec heeft lange tijd het middensegment van sim-racing gedomineerd, en zelfs bepaalde pre-middensegmenten die vooral gericht zijn op het grote publiek. Het is waar dat het Duitse merk samenwerkt met bekende namen uit de auto-industrie, zoals Porsche, McLaren en zelfs Bentley, om officieel gelicenseerde stuurwielen aan te bieden. Maar Fanatec is bij lange na niet in staat om op eigen terrein te concurreren met een Simucube. We mogen niet vergeten dat motorsportteams voornamelijk apparatuur van Simucube gebruiken voor hun simulatieopstellingen.

Hoe het ook zij, Fanatec blijft de go-to voor gamers die een uitstekende onderdompeling in virtueel racen willen, ook al begint het assortiment van de Duitse fabrikant zijn leeftijd te tonen. De opleving van Fanatec begon met de ClubSport DD en DD+, twee middenklasses die constant 12 en 15 nm bieden, en vandaag wordt de Handbrake V2 gelanceerd. Deze nieuwe handrem vervangt de oude, die een potentiometer gebruikt om inputs af te lezen, door een Load Cell systeem dat is afgeleid van de systemen die worden gebruikt in Fanatec’s pedalboards.

Belangrijkste en technische kenmerken van de handrem

  • Volledig metalen structuur (staal en aluminium)
  • Instelbare hoek, handgreep en weerstand van het Load Cell systeem
  • Slanker ontwerp, zeer racevriendelijk
  • Compatibel met pc en consoles, mits je de juiste basis hebt
  • Load Cell weerstandssysteem
  • Kan zowel horizontaal als verticaal worden gebruikt
  • Integreert gemakkelijk met ClubSport Shifter, net als Handbrake V1.5
  • De voorspanning kan snel en eenvoudig worden aangepast
  • RJ12-aansluiting met Fanatec-voeten, of USB via een specifieke adapter (apart verkrijgbaar)

Ontwerp

Het ontwerp van de Handbrake V2 is niet veel anders dan dat van de handrem die hij vervangt. Het is meer een evolutie dan een revolutie, typisch Germaans wat mij betreft. De behuizing heeft meer rondingen en minder rechte hoeken, waardoor de Handbrake V2 een gestroomlijnde vorm heeft die kan worden aangepast aan elke sim-racing setup.

De zwarte kleur domineert nu de hele handrem en ik vind hem beter dan voorheen met de zilveren hendel. Het is veel industriëler, motorsporter zou ik zeggen, en eerlijk gezegd vind ik het prachtig. Ook is de pommel nu verwisselbaar, ter vervanging van het schuim dat er een beetje goedkoop uitzag. Over het geheel genomen ziet de Handbrake V2 er beter uit en past hij beter bij zijn positie in het ClubSport-assortiment.

GT DD PRO
GT DD PRO
GT DD PRO
GT DD PRO

Assemblage op maat

Een winnend team verander je niet, en de Handbrake V2 doet hetzelfde als het gaat om het aanpassen van de bevestiging. Net als bij zijn voorganger kun je hem met een speciale beugel aan de Fanatec shifter bevestigen. Maar je kunt deze handrem ook rechtstreeks op je meubels of chassis monteren, zonder via de shifter te gaan.

Bovendien kunnen eigenaars van cockpits met aluminium profielen de Handbrake V2 op de rails monteren, waardoor de hoek iets meer naar de piloot toe is. Fanatec heeft het in ieder geval vaak bij het juiste eind als het gaat om de montage van zijn producten, en de Handbrake V2 is daarop geen uitzondering. Dankzij het systeem dat is ontworpen voor installatie op een aluminium profiel, kun je deze handrem onder een lichte hoek plaatsen, naar je toe, dus aan de binnenkant, of naar buiten. Ik vind dit erg praktisch, vooral als je bedenkt dat sommige drift- of rallyauto’s een scheve handrem hebben.

Productie en afwerking

Voor de V2-versie van de handrem heeft Fanatec alles uit de kast gehaald op het gebied van materialen. We vinden een combinatie van staal en aluminium, bewerkt met CNC-machines om perfecte sneden te produceren. Het resultaat is een in alle opzichten uitstekend gemaakt apparaat.

GT DD PRO

De afwerking is niet anders. De verf is getextureerd, of gepoedercoat als je dat liever hebt, wat bijdraagt aan de eersteklas uitstraling van dit apparaat. Ook zijn de onderdelen zonder gaten of spleten in elkaar gezet, en dit is voornamelijk te danken aan de CNC-machines die zijn gebruikt om de verschillende onderdelen van de Handbrake V2 uit te snijden. Het handvat heeft echter een lichte speling in de neutrale stand, d.w.z. zonder belasting. Volgens Fanatec is dit normaal en moet je het LC systeem voorbelasten om ervoor te zorgen dat het handvat niet beweegt. Ik vind dit in absolute zin niet beperkend en het is een klein probleem dat Fanatec in de toekomst kan verhelpen.

Omgaan met de handrem

De Handbrake V2 ligt veel beter in de hand dan zijn voorganger en de reden is heel simpel: deze nieuwe handrem is in alle opzichten veel solider dan de handrem die hij vervangt.

Het handvat kan in drie standen worden gezet door middel van een schroef die zich praktisch aan de onderkant van het handvat bevindt. Hierdoor heb je een goede grip, in welke stand de Handbrake V2 ook staat. Je kunt hem natuurlijk plat op meubels installeren (horizontaal), of op de rand van een bureau of op een frame (verticaal). De handrem past zich perfect aan aan je rijvoorkeuren en je opstelling. Dit was een pluspunt voor de V2 in vergelijking met bijvoorbeeld de XB1 van Simlab.

Bovendien kun je de veerweg van de hals aanpassen, van 60 mm tot 80 mm. Dit betekent dat je de handrem nog meer kunt aanpassen aan je rijstijl en natuurlijk je setup.

GT DD PRO

Sensaties tijdens het spelen

Zodra je de instellingen voor de Handbrake V2 hebt gevonden, die je overigens heel gemakkelijk kunt doen door een klepje te verwijderen en de voorspanning of afstand aan te passen met de onderdelen die bij dit apparaat worden geleverd, en ook door de juiste montagepositie te vinden, is het tijd om overal grind te gaan gooien op rallypodia.

De eerste indrukken van het rijgedrag zijn behoorlijk goed, ook al zit er standaard een beetje speling op de stuurknuppel, wat kan worden verholpen door de voorspanning van de handrem aan te passen. Het Load Cell systeem is precies goed voor een handrem, ook al is het afgeleid van de systemen die gebruikt worden in Fanatec cranksets. Dat gezegd hebbende, de ClubSport Pedals V3 gebruikt een 90kg LC, wat niet veel is vergeleken met de concurrentie, maar het is meer dan voldoende voor sim-racen.

Het racegevoel is erg goed, met een periferie die nauwelijks beweegt, zelfs als je de achterwielen probeert te blokkeren. De LC reageert snel, zonder dode zone bij de eerste slag, althans dat heb ik niet gemerkt. Zodra je lichtjes aan het stuur trekt, voel je de auto meteen kraken. De Handbrake V2 bleek tijdens mijn test zeer responsief te zijn en zal gemakkelijk een thuis vinden bij rally- en driftfans.

Compatibiliteit

Zoals we gewend zijn van Fanatec, is de Handbrake V2 compatibel met het hele assortiment sim-racing randapparatuur van de fabrikant, inclusief CSL, ClubSport en Podium bases. Alle communicatie verloopt via de RJ12-aansluiting die rechtstreeks in de DD-basis wordt gestoken. En als je geen Fanatec basisstation op je PC hebt, kun je de USB-adapter kopen om de Handbrake V2 met elk ander raceapparaat te gebruiken.

Wat consoles betreft, is deze handrem compatibel met Xbox en Playstation, maar alleen via een basis die werkt op het platform in kwestie.

Waar voor je geld

De Handbrake V2 kost €199,95 op de website van het Duitse merk, en daarmee komt hij in de buurt van de concurrentie van Simlab en Simagic. Qua prijs-kwaliteitverhouding vind ik het een goede prijs, al had ik deze handrem graag voor iets minder verkocht gezien. Maar hij is goed gemaakt, premium, volledig van metaal en zeer instelbaar, iets wat je niet per se kunt zeggen van de concurrentie, zoals de XB1 bijvoorbeeld.

Mijn oordeel

De V1.5 handrem van Fanatec had al lang een upgrade nodig. Proberen om de verkoop en vooral het marktaandeel in dit segment op peil te houden met een potentiometer is als racen met een Mégan RS tegen de Porsches; er is geen kans om de concurrentie te verslaan, zelfs als je product goed gemaakt is.

Met de Handbrake V2 versterkt Fanatec zijn terugkeer op de sim-racing markt. Deze handrem zal aantrekkelijk zijn voor rijders die de V1.5 al hebben of die op zoek zijn naar een krachtige, relatief betaalbare en zeer aanpasbare oplossing. Het is een sim-racing apparaat dat ik aanbeveel.

gt dd pro

Fanatec Clubsport Handrem V2

Een betaalbare handrem met hoge prestaties

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar