Selecteer een pagina

Simlab P1X Ultimate : Test & Beoordeling

Sim Racer

Als e-sportcoureur en liefhebber van Sim Racing heb ik besloten om mijn passie op deze website te delen.

Als je iets koopt via onze links, verdienen we mogelijk een affiliate commissie.

Simlab P1X Ultimate

Voordelen

  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • Verkrijgbaar met verschillende opties, perfect om aan te passen aan de behoeften van bestuurders
  • Zeer agressieve startprijs

Nadelen

  • Afhankelijk van de opties wordt de P1X Ultimate erg duur

Onze beoordeling: 9.5/10

SimLab is een merk dat bekend is in de hele virtuele racegemeenschap. De reden is simpel: deze fabrikant biedt uitstekende sim-racing cockpits, die niet alleen van zeer hoge kwaliteit zijn, maar ook tegen concurrerende prijzen worden verkocht.

Hoewel de catalogus van SimLab slechts een handvol cockpitmodellen bevat – 4 om precies te zijn – is het kenmerk van het merk maatwerk. De cockpits van SimLab zijn gemaakt van aluminium profielen, die niet alleen een zeer hoge stijfheid bieden in vergelijking met buizen, maar ook zeer modulair zijn, waardoor ze kunnen worden aangepast aan elke sim-racing setup.

In de catalogus van SimLab staat de P1X, het topmodel van de Nederlandse fabrikant. Qua prijsstelling ten opzichte van de concurrentie is de P1X echter helemaal niet zo duur. Om racers een plezier te doen, brengt SimLab een ‘herziene’ versie van het vlaggenschip chassis uit, de P1X Ultimate. In wat volgt kijken we naar wat het te bieden heeft aan sim-racing fans.

GT DD PRO

Belangrijkste en technische kenmerken van het chassis

  • Volledig aluminium chassis
  • Terugkeer van verticale staanders, voor meer compatibiliteit met randapparatuur van derden
  • Compatibel met een groot aantal sim-race-uitrustingen
  • Geheel zwart ontwerp
  • Verkrijgbaar met verschillende opties, zoals kuipstoelen, vlonders voor DD-bases, monitorsteunen, enz.
  • Agressieve verkoopprijs voor zijn investering
  • 1,35 m lang, tot 0,68 m breed en 0,77 m hoog
  • Gewicht varieert afhankelijk van de configuratie van de opties

Ontwerp

Het ontwerp van SimLab’s P1X Ultimate is niet veel veranderd ten opzichte van de Pro-versie. Het meest opvallende verschil is de terugkeer van de verticale pilaren aan de voorkant. Bij de P1X Pro stonden deze schuin naar de rijder toe, maar nu staan ze recht omhoog naar de lucht.

De rest van het chassis is helemaal zwart, zoals we gewend zijn van SimLab, met een minimalistisch ontwerp dat perfect past bij elke sim-racing setup.

Weer een verandering in de P1X Ultimate, deze keer in het aluminium profiel. Je zult zien dat de fabrikant sleuven heeft toegevoegd aan de vierkante aluminium buizen om nog meer sim-racing randapparatuur te kunnen plaatsen dankzij de verhoogde instellingen. Het is vrij subtiel, maar functioneel.

Assemblage op maat

De kracht van SimLab ligt in het aanpassen van de chassis. Het merk benadrukt maatwerk niet alleen door talloze opties aan te bieden met beugels die rechtstreeks van SimLab komen, maar ook door het gebruik van aluminium profielen die aan min of meer elke accessoire op niveau kunnen worden bevestigd.

Bij de P1X Ultimate is ook de assemblage van het chassis opnieuw ontworpen om het eenvoudiger te maken. Als je ooit een cockpit in elkaar hebt gezet, weet je heel goed dat het een tijdrovende klus is waarbij je vaak een tweede paar handen nodig hebt. Voor de P1X Ultimate heb je waarschijnlijk wat hulp nodig als je geen doe-het-zelver bent, maar de montage is nu in ieder geval eenvoudiger uit te voeren.

GT DD PRO

Productie en afwerking

Zonder al te veel verrassingen is de P1X Ultimate gebaseerd op een volledig aluminium profielstructuur die met CNC-machines is bewerkt. Het resultaat is niet alleen functioneel, omdat dit type materiaal (aluminium) licht en zeer sterk is, maar ook visueel zeer aantrekkelijk.

De bouwkwaliteit wijkt niet af van de standaarden van SimLab en je eindigt met een cockpit van hoge kwaliteit die zeer goed in elkaar zit. Het lakwerk is onberispelijk en alle onderdelen van het chassis passen perfect in elkaar.

Wat betreft de afwerking heb ik helemaal geen fouten opgemerkt op de P1X Ultimate, en dit is in de loop der jaren een gewoonte geworden bij SimLab. Zodra je er naar kijkt, weet je dat deze cockpit zorgvuldig is gemaakt door sim-racing enthousiastelingen.

Chassisinstellingen

Laten we verder gaan met de verschillende instellingen die beschikbaar zijn op de P1X Ultimate. Zoals het gezegde luidt, ‘een winnend team verander je niet’, en SimLab weet dit heel goed. Het kenmerk van het merk, waar het direct herkenbaar is, is maatwerk. Op de P1X Ultimate is de fabrikant nog een stap verder gegaan met de terugkeer van de verticale staanders, die niet alleen meer stevigheid bieden, maar ook meer compatibiliteit met sim-racing randapparatuur.

Zonder al te veel verrassingen kun je werkelijk alles aan dit chassis aanpassen, van de positie van de bak en de geleiders, het liggende achtervorkdek, het liggende trapasdek, de positie van de versnellingspook/handrem, de monitorbevestigingen, enzovoort.

Herinner je je de gleuven die zijn toegevoegd aan de aluminium profielen? Nou, ze zien er niet alleen goed uit, want ze geven je betere ondersteuning en afstelling voor sim-race randapparatuur. Je hebt meer speelruimte bij het plaatsen van beugels en dus bij het aanpassen en afstellen van het chassis. Hetzelfde geldt voor de monitorbeugels, die nu een verstelbare montagehoek hebben.

Sensaties tijdens het spelen

Technisch gezien is de P1X Ultimate een evolutie van de P1X, met aanpassingen aan de structuur om hem steviger te maken en ruimte te bieden aan nog meer sim-race randapparatuur. Zonder al te veel verrassingen, de sensaties die deze cockpit biedt zijn uitstekend.

Wat stabiliteit betreft is het puur SimLab, met een chassis dat niet zal wijken, zelfs niet als je een grote Direct Drive-basis hebt. Hij kan het koppel van een Asetek Invicta aan zonder in te pluggen. Over DD-bases gesproken: zorg ervoor dat je het juiste deck hebt, anders kunnen er compatibiliteitsproblemen ontstaan.

De terugkeer van de verticale staanders brengt ook een aantal goede dingen met zich mee, waaronder betere monitorinstellingen, wat uiteindelijk zorgt voor een grotere onderdompeling. Door de schermen naar achteren en naar voren te bewegen, en niet te vergeten te kantelen, kreeg ik meer waardering voor sim-racetitels, allemaal dankzij de nieuwe instellingen op de monitorstandaard.

Laten we eens kijken naar de stabiliteit van de trapas. Het is duidelijk solide, met nog meer aanpassing onder de voet. De P1X Ultimate is een cockpit die zich perfect aanpast aan vele motorsportdisciplines, en het trapasdek is daar het bewijs van. Ik moet wel zeggen dat er grenzen zijn, vooral voor Formula-fans. De P1X Ultimate is zeer veelzijdig, maar verwacht niet de onderdompeling van bijvoorbeeld een Playseat Formula.

GT DD PRO

Compatibiliteit

De vraag over compatibiliteit voor de P1X Ultimate hoeft niet echt gesteld te worden, want dit chassis voldoet aan vrijwel alle eisen. Afhankelijk van het deck dat je kiest, is de lijst met compatibele bases lang en dekt het instap-, midden- en topsegment van de markt. Het is compleet, en dat is waar sim-racing fans van houden.

Hetzelfde geldt voor pedalboards en kuipstoelen, hoewel SimLab er momenteel 4 in de winkel heeft, en één pedalboard, de Simlab XP1, die eerlijk gezegd niet slecht is vergeleken met de concurrentie.

Waar voor je geld

Ah, nu de prijs. De P1X Ultimate is €20 duurder dan de P1X Pro. Dit is echter de introductieprijs, met €100 korting. Onder normale omstandigheden kost het chassis €990 bij SimLab, wat niet te duur is gezien de bouwkwaliteit, het montagegemak en de brede compatibiliteit met sim-racing randapparatuur.

Wat echt pijn doet, zijn de opties van de fabrikant. Als je de Sparco Circuit II kuipstoel en de 3-monitorstandaard neemt, moet je rekenen op een prijs die letterlijk verdubbelt en in de buurt komt van € 2000.

In elk geval is het hetzelfde verhaal met de andere chassis van het merk. De prijs-kwaliteitverhouding is niet slecht als je de juiste opties aanvinkt.

Mijn oordeel

Mijn oordeel over de P1X Ultimate van SimLab. Het bedrijf heeft de wereld opnieuw laten zien dat het weet wat het doet met simracechassis. Deze cockpit is zeer goed gemaakt, eenvoudig te monteren en zeer solide, zelfs met zware apparatuur.

De terugkeer van de verticale steunen is goed voor de structuur van de P1X Ultimate, en het is in zekere zin ook een terugkeer naar zijn roots. Als je op zoek bent naar een solide cockpit van goede kwaliteit, dan raad ik je de P1X Ultimate van SimLab aan. Het is de beste cockpit van het merk.

gt dd pro

Simlab P1X Ultimate

De ultieme cockpit voor je Sim Race-installatie

Notez cet article

Misschien vind je het ook leuk…

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar