GSI Hyper P1
Voordelen
- Groot stuurwiel met brede handgrepen
- Voorpaneel van koolstofvezel met groot middenscherm
- Stuurwiel naar beneden open
- Uitstekende bouwkwaliteit
Nadelen
- Stuur duidelijk gericht op gebruikers met grote handen
- Hoge prijzen
Onze beoordeling: 9.2/10
Er zijn veel merken actief in de premium sim-racing markt. Europese merken zijn onder andere Simucube, Fanatec en Asetek. Deze spelers zijn al jaren een gevestigde naam in de premium sim-racing markt.
Natuurlijk zijn er ook andere merken die niet zo bekend zijn in Frankrijk. Simagic is een goed voorbeeld van een fabrikant die kwaliteitsproducten aanbiedt, gemaakt door liefhebbers, maar lijdt onder de aanwezigheid in Frankrijk. We hebben ook GSI, een Amerikaans merk dat onder de radar kan vliegen.
GSI maakt al enige tijd premium sim-racing uitrusting en hun specialiteit zijn grote wielen. Hun wielen zijn ontworpen en gebouwd om te voldoen aan de groottebehoeften van het Amerikaanse volk. Ik weet niet of het je is opgevallen, maar de mensen in de VS hebben een passie voor grote wielen: hoe groter, hoe beter.
GSI’s assortiment racesturen omvat de Hyper P1, een Formula-stijl stuur dat bovenaan het assortiment van het merk staat. Deze fabrikant biedt ook andere sturen en bundels met Simucube-bases, waar veel racers blij mee zouden moeten zijn. De Hyper P1, geïnstalleerd op onze sim-racingopstelling, laat zien waar hij van gemaakt is.
Belangrijkste en technische kenmerken van het stuurwiel
- 30 cm diameter met specifieke formulevorm
- Weegt bijna 1,7 kg, maar kan meer dan 1,8 kg wegen in de versie met 6 pallets
- Aluminium structuur met koolstofvezel voorpaneel
- Verkrijgbaar in versies met 4 en 6 schoepen, waarvan 2 analoog en de rest magnetisch.
- 12 verlichte knoppen, 4 duimencoders, 3 funky schakelaars, 5 draaiknoppen en een 4,3-inch touchscreen
- RevLED aan de bovenkant van het scherm, plus meer aan de zijkanten
- In hoge mate aanpasbaar stuurwiel om aan je behoeften te voldoen
- Alleen compatibel met PC en 6×70 mm QR-patroon
- Aansluiting op de pc via een USB-kabel en een luchtvaartaansluiting op het stuurwiel
- Compatibel met SimHub
Ontwerp
Zoals gewoonlijk beginnen we met het ontwerp van dit GSI stuurwiel. Het eerste wat opvalt is de grootte. Met een diameter van 30 cm is dit stuur gewoon imposant om vast te houden. Gewoonlijk hebben GT/Formula-stuurwielen een diameter van ongeveer 28 cm, maar ik kan me voorstellen dat het merk meer denkt aan de lokale markt dan aan de internationale.
Het voorpaneel is gemaakt van koolstofvezel, omgeven door een aluminium plaat uit één stuk. De knoppen zijn transparant en de andere bedieningselementen zijn qua kleur aanpasbaar. RGB is echter overal aanwezig op dit stuur, dus het ontwerp is zowel ingetogen als opvallend.
Aan de zijkanten zitten de hendels, die naar beneden opengaan, en in het midden van het voorpaneel zit een touchscreen. Ik vind de Hyper P1 een zeer aantrekkelijk stuur, perfect geschikt voor zijn doelgebied.
Assemblage op maat
Aan de achterkant zit het standaard 6×70 mm Quick Release patroon. Dit betekent dat je met dit patroon min of meer elke QR kunt monteren die op de markt verkrijgbaar is. Je hebt Simucube, en in feite biedt GSI bundels met de bases van dit merk, Asetek, Fanatec, Simagic enzovoort. De lijst is lang, zoals je ongetwijfeld weet.
Voor de communicatie met het platform heb je een USB-kabel die je in de pc steekt en een vliegtuigstekker die je achter het stuur vastzet. De kabel is lang, wat geen probleem zou moeten zijn voor kabelbeheer.
Productie en afwerking
De volledige structuur van de Hyper P1 is van aluminium, met een voorpaneel van koolstofvezel. Voor deze prijs had ik liever een volledig gesmeed carbonstuur gezien om gewicht te besparen en te pronken met het hoogwaardige uiterlijk van het stuur, maar aluminium is hoe dan ook een kwaliteitsmateriaal.
Het stuurwiel voelt zeer solide aan in je handen en je krijgt er geen enkele flex op. Enerzijds is de structuur uit één stuk en anderzijds heeft het stuur een diameter van 30 cm, waardoor het zeer stijf is.
De afwerking is in elk opzicht top. Elk onderdeel van dit stuur is visueel verbluffend en bovenal ultiem goed afgewerkt. Of het nu de knoppen, bediening of paddles zijn, alles is perfect.
Omgaan met het stuurwiel
Met een diameter van 30 cm en een rechthoekige vorm heb je grote handen nodig voor dit stuur. Het ontwerp is duidelijk gericht op mensen in Noord-Amerika en daar is de Hyper P1 een stuurwiel van normaal formaat. In Europa is het een ander verhaal.
Dus ja, proportioneel gezien zijn de knoppen en bedieningselementen goed geplaatst op het voorpaneel, net als het scherm en de peddels. Je zult echter wel wat gymnastiekoefeningen met je handen moeten doen om bij alle knoppen te kunnen, omdat het stuur zo groot is. Nogmaals, dit hangt af van de grootte van je handen.
Sensaties tijdens het spelen
Zodra de Hyper P1 op mijn installatie is geïnstalleerd, verloopt het instellen volledig via SimHub. In feite wordt dit stuurwiel direct ondersteund door de software, dus je kunt er werkelijk alles op instellen. Dashboard, LED’s, knoppen, paddles, rotary en al het andere gaat via de software, die we heel goed kennen.
Nu het gevoel. Ik ga niet liegen, het stuurwiel is groot, wat invloed kan hebben op de ergonomie, afhankelijk van de grootte van je handen. Desondanks zijn de grips op de handvatten geweldig. In dit opzicht vond ik het stuurwiel geweldig, maar sommige bedieningselementen zitten natuurlijk ver van je vingers af met een diameter van 30 cm op een bijna rechthoekig stuurwiel.
Het scherm is aanraakgevoelig. Persoonlijk denk ik dat het nuttig is, maar zonder het aanraakscherm, want dat zou kunnen leiden tot verkeerd gebruik. Persoonlijk denk ik dat het nuttig is, maar zonder het aanraakscherm, omdat dat kan leiden tot verkeerd gebruik.
Anders vallen de peddels mooi onder je vingers. Je hebt ongeveer 1 kg kracht nodig voor de magnetische peddels en bijna 2 kg voor de analoge peddels. Bovendien zijn deze laatste progressief en worden ze harder naarmate ze bewegen. Voor zover ik me kan herinneren doet geen enkel ander merk dit op zijn stuurwielen en ik vind de sensatie gewoon geweldig.
Compatibiliteit
Nou, voor compatibiliteit is het alleen PC. Dit type stuur heeft SimHub, of bedrijfseigen software, nodig om de functionaliteit optimaal te benutten en alleen het PC-platform maakt dit mogelijk.
GSI biedt bundels met Simucube-bases rechtstreeks op de website van het merk, en ik vind dat een goede zaak, ook al ben ik niet echt een fan van de QR.
Waar voor je geld
Dan is er nog de prijs-kwaliteitverhouding van dit stuur. GSI is een zeer vooraanstaand merk en dat zie je terug in de prijs van hun product. De Hyper P1 is een stuur dat je naar believen kunt aanpassen. Je kunt de kleur van de bedieningselementen kiezen, het materiaal van de peddels en ook het aantal, evenals de QR die bij het stuurwiel geleverd kan worden.
Goed, de prijs begint dus bij ongeveer €1.530 en loopt op tot ongeveer €2.000, allemaal exclusief btw. Dit is een zeer hoogwaardig stuurwiel en de prijs weerspiegelt dat.
Mijn oordeel
De Hyper P1 is een topstuur dat gericht is op een elitair publiek van liefhebbers van sim-racing die de middelen hebben om van dergelijke producten te genieten. Op het gebied van innovatie neemt het bedrijf geen enkel risico, wat zowel een goede als een slechte zaak is.
Als je natuurlijk het geld hebt om de Hyper P1 te betalen en ook grote handen hebt, zou ik zeggen dat het de moeite waard is. Maar voor wie op zoek is naar een compacter stuur dat beter geschikt is voor de meeste setups, is er de Fanatec BMW M4 GT3 een uitstekend alternatief.











0 reacties