Selecteer een pagina

Fanatec WRC : Test & Overzicht

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Fanatec WRC

Voordelen

  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • Pre-mium materialen en afwerking
  • Officieel stuur met WRC-licentie

Nadelen

  • Geleverd met de QR1 Lite

Onze beoordeling: 9.3/10

Als we zeggen dat Fanatec is een merk van randapparatuur voor sim-racing dat alles raakt, en dat menen we echt. De stuurwielcatalogus bevat meer dan veertig modellen, de ene nog luxueuzer dan de andere. Van officiële wiellicenties tot eigen ontwerpen, het is een waar paradijs voor rijders die op zoek zijn naar producten voor hun setup.

Het merk staat niet alleen bekend om zijn uitgebreide catalogus met randapparatuur voor simracen, maar biedt ook een hoge mate van maatwerk voor racers dankzij randapparatuur en producten die zeer compatibel zijn met elkaar. Op Fanateckun je een instapstuur (CSL), met een mid-range peddel/knoppen module (ClubSport), allemaal bevestigd aan een toponderstel (Podium), en dit is de echte kracht van de fabrikant van sim-race-randapparatuur.

Onder de meer dan 40 stuurwielen die beschikbaar zijn in de Fanatec catalogus, hebben we er één die de perfecte keuze is voor rallyfans: het CSL Elite Stuur WRCof gewoon CSL WRC. Dit stuur maakt deel uit van het instapmodel van Fanatec, maar zal de meest hoogwaardige stuurwielen van andere fabrikanten van sim-race randapparatuur doen verbleken. In wat volgt, laat ik je kennismaken met dit stuurwiel, vertel ik je over zijn sterke en zwakke punten en geef ik je mijn mening erover.

 

Belangrijkste en technische kenmerken van het stuurwiel

  • Officieel stuur met WRC-licentie
  • wiel met een diameter van 30 cm
  • Aluminium structuur
  • Alcantara bekleding met oranje stiksels
  • Grote metalen pallets aan de achterkant
  • Weegt 1,09 kg in standaardconfiguratie met de QR1 Lite
  • Compatibel met Xbox, PC en Playstation
  • Verwisselbare knoppen

 

Ontwerp

Hoewel design een subjectief element is en ik geen grote fan ben van felle kleuren, moet ik toegeven dat de CSL WRC is een mooi stuurwiel. Op dit stuur heb je alcantara rondom met oranje stiksels voor een geweldig effect, en dit wordt versterkt door de oranje peddels aan de achterkant. Het geeft de rally echt een heel specifiek effect, vind ik.

In het midden staat niet veel, behalve het Fanatec-logo bovenaan het wiel, het WRC-logo in het midden en een bandenmerk onderaan. Alle drie de logo’s zijn wit en contrasteren met het geanodiseerde aluminium van het stuur. Al met al is het een prachtig stuk dat perfect past bij elke opstelling.

Fanatec WRC

Assemblage op maat

De CSL WRC gebruikt Fanatec’s helemaal niet populaire plastic QR1 Lite om de eenvoudige reden dat deze QR speling in het midden van het wiel veroorzaakt, naast ontkoppelingen als je dit vliegwiel koppelt aan matig krachtige bases (meer dan 5 nm koppel).

Afgezien van dit grote minpunt – en dat is het enige nadeel aan dit stuur – kun je dit stuur ‘technisch’ op elke basis bevestigen die door Fanatec wordt verkocht, of het nu de CSL DD tot de Podium DDevenals de oude ClubSport. Het zal je niet verbazen dat de montage van het stuurwiel op de basis heel eenvoudig is: je draait de borgpen naar één kant (in de richting van het open hangslot), steekt het stuurwiel in de basis, let goed op de pinnen, en vergrendelt de pen. En dat is het.

 

Productie en afwerking

Voor de CSL WRCFanatec heeft geanodiseerd aluminium gebruikt voor de structuur, alcantara voor de contouren en metaal voor de pallets. Deze materialen zijn eersteklas, zeer eersteklas, vooral op een instapstuurwiel (CSL). De afwerking is minutieus, op elk onderdeel van het stuurwiel.

Rondom het stuur zit oranje stiksel, wat niet alleen een leuk effect geeft aan het stuur, maar ook helpt om het alcantara op zijn plaats te houden. Bovendien is het materiaal van hoge kwaliteit, niet het goedkope spul van sommige concurrenten van Fanatec. Het is prachtig om naar te kijken en uitstekend om aan te raken. En ik vind het geweldig.

Na een grondige inspectie van het stuurwiel heb ik geen fabricagefouten, bramen of iets anders opgemerkt. Fanatec heeft opnieuw een product van uitstekende kwaliteit afgeleverd, zeer goed afgewerkt en vooral solide. De aluminium structuur zorgt voor stevigheid, stijfheid en duurzaamheid. Le CSL WRC is geen stuur dat je binnen een week opblaast, geloof me. Dit geldt echter niet noodzakelijkerwijs voor de QR1 Lite, vooral als je een Podium DD2 en zijn 25 nm koppel gebruikt.

 

Omgaan met het stuurwiel

Met zijn diameter van 30 cm is de CSL WRC is een goede maat, zoals op de meeste auto’s van tegenwoordig. Het stuurwiel is niet groot en ligt lekker in de hand. Het wiel is volledig rond en fans van platte bodems zullen dit misschien niet waarderen. Maar uit mijn hoofd zijn alle stuurwielen van WRC-auto’s rond, en dit is een officiële replica, dus…

De ergonomie is uitstekend. Alle knoppen, die overigens verwisselbaar zijn, zitten aan weerszijden van het stuurwiel, gemakkelijk bereikbaar voor je vingers. Je kunt op je gemak rijden op speciale podia en alle bedieningselementen van je auto bereiken zonder je handen van het stuur te halen.

Bovendien heb je een RevLED en een klein LED-scherm bovenaan het stuur, in het midden, zodat je nuttige informatie krijgt over de auto waarin je rijdt, zonder al te hard naar het scherm voor je te hoeven kijken. En tot slot zijn de achterpaddles van goed formaat en gemaakt van metaal, zodat je er ook met je vingers gemakkelijk bij kunt.

Fanatec WRC

Sensaties tijdens het spelen

In de game, en op vrijwel alle simus die ik heb kunnen uitproberen, is de CSL WRC is een extreem responsief vliegwiel, vooral in combinatie met een 8 nm basis (CSL DD) en metalen QR1. Aangezien het stuur erg licht is, met een gewicht van 1,1 kg in standaardconfiguratie, zul je veel plezier beleven aan sim-racen in titels als Vuil, WRCen alles wat met rallyrijden in het algemeen te maken heeft. Logisch wat mij betreft, aangezien het een officieel gelicenseerd WRC-stuur is. Als je echter kiest voor de metalen QR1, en ik raad je sterk aan om dat te doen als je een basis van meer dan 5 nm overweegt, zal het stuur zwaarder zijn.

De bedieningselementen zijn gemakkelijk bereikbaar zonder dat je handen het stuur hoeven te verlaten, zoals hierboven vermeld. De paletten klikken goed en hebben een goed formaat. Ik had er echter graag minstens 4 gehad, maar helaas is dat optioneel…

Wat betreft de QR1 Lite, daar is veel om te spelen, en terugkerende verbroken verbindingen als je er helemaal voor gaat. Het is een inherent kwaad van deze QR, al sinds haar ontstaan. Je kunt er niets aan doen, behalve misschien upgraden naar de metalen QR1 voor €100 extra. Maar CSL WRC is een instapstuur, en dat is begrijpelijk.

 

Compatibiliteit

Qua compatibiliteit is dit stuur geen uitzondering op de Fanatec regel: het werkt met alle bases en alle producten van de Duitse fabrikant van sim-race randapparatuur. Voor de basis heb je de CSL DD (5 en 8 nm), de ClubSport WielbasisWielbasis CSL Elite wielbasis en de Podium DD. Het is echt leuk om een instapstuur te zien dat werkt met de hele back catalogue van de Duitse fabrikant.

Op het gebied van platforms is de CSL WRC is compatibel met PS5 en PS4, Xbox One en Series X/S, en natuurlijk pc. Het is echter mogelijk dat niet alle functies van dit stuur werken op consoles om verschillende redenen (bases, sim-racing titels, enz.).

Fanatec WRC

Waar voor je geld

Geprijsd voor €199,95, de CSL WRC is een stuurwiel met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Met zijn hoogwaardige materialen, vooral aluminium en alcantara, en zijn op rally geïnspireerde ontwerp, vind ik dit stuur een must-have voor zijn prijsklasse. De aluminium structuur geeft hem stevigheid en robuustheid in alle omstandigheden. Voor deze prijs kun je moeilijk een hoogwaardig, solide en aanpasbaar stuurwiel vinden.

 

Mijn oordeel

Wat mij betreft is de Fanatec CSL WRC is een uitstekend wiel voor fans van rallyrijden en ronde wielen in het algemeen. Het stuurwiel is solide, de ergonomie is uitstekend en de materialen zijn van topkwaliteit. Neem gewoon de metalen QR en je hebt het perfecte stuur voor elke sim-racing opstelling. Ik zit 100% achter dit stuur.

Fanatec WRC

Fanatec WRC

Een zeer responsieve rallyenthousiasteling

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

Moza ES: Test & Beoordeling

Moza ES: Test & Beoordeling

Moza ESAvantages Plusieurs commandes entièrement paramétrables Finition et matériaux prémiums Excellente ergonomie...

Moza KS : Test & Beoordeling

Moza KS : Test & Beoordeling

Moza KSAvantages Volant prémium pour la Formula Structure en métal 4 palettes à l’arrière magnétiques Inconvénients...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar