Moza KS
Voordelen
- Premium stuurwiel voor Formula
- Metalen structuur
- 4 magnetische peddels achter
Nadelen
- Geen aanpassing vanaf het stuurwiel
- Structuur van koolstofvezelcomposiet
Onze beoordeling: 9.7/10
Het Chinese merk van randapparatuur voor simracen Moza Racing Kwam letterlijk uit het niets en heeft ons de afgelopen 3 jaar of zo een behoorlijk goed ecosysteem geboden, moet ik toegeven. De catalogus bevat zo’n 6 onderstellen, verschillende stuurwielen, 3 pedalen en een heleboel andere sim-race accessoires. Sommigen van jullie denken misschien dat deze catalogus verbleekt in vergelijking met die van Thrustmaster of Fanatec En dat is eerlijk gezegd ook zo, maar we moeten ook niet vergeten dat Moza ongeveer 3 jaar in het spel zit, terwijl de andere twee er al meer dan 20 jaar zitten. Dus…
Hoe het ook zij, Moza is duidelijk vastbesloten om marktaandeel te winnen van de concurrentie, en dat is maar goed ook, want concurrentie betekent voor ons rijders een veelvoud aan keuzemogelijkheden en producten die lager in prijs zullen zijn.
De stuurwielen van Moza omvatten de KS Stuurdie ik de KS in wat volgt. Dit stuur is typisch Formula, met zijn kenmerkende vorm en specifieke functies voor de discipline, zoals DRS, ASR enzovoort. In dit artikel laat ik je kennismaken met dit stuur, bespreek ik de sterke en zwakke punten en geef ik je mijn mening.
Belangrijkste en technische kenmerken van het stuurwiel
- Specifiek Formula stuurwiel
- 30 cm diameter
- RevLED
- 17 bedieningselementen in totaal, met 4 aluminium peddels
- Compatibel met de Moza QR
- Draadloze of fysieke verbinding met basisstation
- 2 directe en 2 progressieve peddels
- Compatibel met PC en Pit House
- Metalen structuur met koolstofvezelcomposiet
Ontwerp
Het ontwerp van de KS is gebaseerd op dat van Formule/GT-stuurwielen, met een vrij rechthoekige vorm die typisch is voor de sport. Het stuurwiel is van metaal, maar met een koolstofvezelhuid die er een beetje goedkoop uitziet, moet ik toegeven. Eerlijk gezegd is dit stuurwiel vrij duur, en voor die prijs (ik kom er hieronder op terug) had ik liever koolstofvezel gehad in plaats van een composiet van kunststof, metaal en koolstofvezel.
Het ontwerp is een combinatie van soberheid en opzichtigheid, een beetje zoals dat van een raceauto. Vrijwel alle bedieningselementen zijn verlicht met LED’s in verschillende kleuren en dat vind ik prettig, omdat ik zo snel de knop kan vinden die ik wil gebruiken. Sommige mensen zullen het echter niet leuk vinden, en dat is begrijpelijk. Al met al vind ik dat dit stuur er geweldig uitziet en goed zal passen bij veel sim-racing set-ups.
Assemblage op maat
Dit wiel is gemonteerd via de Moza Racing QR aan de achterkant, die overigens een van de beste op de markt is. De verbinding tussen het wiel en de aandrijfas is een van de sterkste in het segment, waardoor er vrijwel geen doorbuiging is als het wiel eenmaal op zijn plaats zit.
Om het wiel te plaatsen of te verwijderen van de basis, trek je gewoon aan de ring, lijn je het wiel uit en laat je de ring los. Het is eenvoudig, heel snel te doen en nog gemakkelijk ook, net als op een racewagen. Bovendien heb je geen pinsysteem zoals op Fanatec basissen/QR’s, waar je heel voorzichtig moet zijn om de kleine metalen staafjes niet te verbuigen. Hier is de verbinding met het basisstation draadloos of fysiek, dankzij een speciale ring.
Productie en afwerking
Hoewel dit stuurwiel een ontwerp van koolstofvezel heeft, is het helaas een beetje esthetisch. Structureel is het hele stuurwiel van metaal, met versterkt koolstofvezelcomposiet (eigenlijk plastic) en TPE-rubber voor de handgrepen. Hij is erg goed gemaakt en afgewerkt, en ik heb geen bramen, slecht gemonteerde onderdelen of wat dan ook opgemerkt.
Moza biedt producten van topkwaliteit en het KS stuurwiel is daarop geen uitzondering. Het TPE-rubber ziet er goedkoop uit, net als het koolstofcomposiet, maar het is in ieder geval goed gemaakt.
Omgaan met het stuurwiel
De ergonomie van het KS stuurwiel is erg goed, moet ik toegeven, afgezien van 2 knoppen waar je wat gymnastiek voor moet doen, omdat ze veel meer naar het midden staan dan de andere knoppen. Dit zijn de S1 en S2Deze locatie is bewust gekozen om de stokken dicht bij de vingers te brengen. Nou, het is niet zo erg, maar het is het vermelden waard.
Voor de rest is het stuurwiel heel gemakkelijk vast te pakken en is de rijpositie veel strakker rond 10:10, in plaats van de standaard 9:15. Tijdens lange simracesessies merkte ik dat de KS erg comfortabel was, wat prettig is.
De andere bedieningselementen zijn ideaal geplaatst en gemakkelijk bereikbaar. Hetzelfde geldt voor de peddels, behalve dat de directe peddels een beetje sponzig zijn, waardoor je een paar keer snel kunt schakelen.
Sensaties tijdens het spelen
Ik ga nu verder met het gevoel van het Moza Racing KS stuurwiel. De positie van je handen op dit stuur is al veel meer in de richting van 10:10 dan de gebruikelijke 9:15. Is het slecht voor simracen? Nee, tenminste niet na een paar uur met dit stuur. Ik moet zeggen dat deze positie vrij comfortabel is voor wie zich wil vermaken op bijvoorbeeld ACC.
Het stuurwiel ligt stevig in de hand, met gemakkelijke toegang tot vrijwel alle bedieningselementen. Ik zeg praktisch, omdat de S1- en S2-knoppen te dicht bij het midden zitten vanwege de joysticks, dus je moet een beetje duimgymnastiek doen om erbij te kunnen. Niets ernstigs, maar het is het vermelden waard.
Dit stuur past perfect bij alle basissen die Moza Racing aanbiedt, van de R5 tot de R21, inclusief die in het midden. En ik denk dat dat normaal is, aangezien dit wiel typisch Formula is en veel rijders van deze discipline houden, zonder een heel high-end setup te hebben.
Niet alles is echter perfect met de KS, vooral met de peddels. Er zijn 2 directe shifters met magnetische sensoren en 2 analoge (progressieve) shifters voor de koppeling, launch control enzovoort. De analogen zijn geweldig, daar valt niets op aan te merken. Aan de andere kant reageren de schokdempers niet erg snel, wat leidt tot een paar keer verkeerd schakelen, vooral als je in de F1 2022 zit en probeert te schakelen. Het is geen erg beperkend negatief punt, maar het is er toch.
Compatibiliteit
De KS is compatibel met alle achtervorken van Moza Racing, dankzij de uitstekende Quick Release, die zorgt voor een extreem stevige verbinding met de aandrijfas. Bovendien kan dit stuurwiel met behulp van een adapter op andere onderstellen worden gebruikt, wat eerlijk gezegd een goede zaak is.
Voor sim-racetitels heb je al die op pc, want dit stuur is praktisch net als de rest van de Moza-catalogus: alleen compatibel met Windows-computers. Dat is een beetje jammer voor console racers, maar Moza hoopt daar in de nabije toekomst verandering in te brengen en is al begonnen met de R3 bundel, die compatibel is met Xbox.
Waar voor je geld
De KS kost momenteel €299 en de prijs is sinds de lancering met €50 gedaald. Ik moet zeggen dat je waar voor je geld krijgt, zeker als je kijkt naar de bouwkwaliteit, de aanpasbaarheid van de knoppen en de stevigheid van dit stuur. Hij heeft zijn kleine gebreken, zoals de koolstofcomposietstructuur in plaats van koolstofvezel, maar daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Mijn oordeel
Ik heb echt genoten van mijn sim-racesessies met deze Moza Racing KS. De algehele bouwkwaliteit en afwerking zijn naar mijn mening erg goed, met een zeer goede ergonomie, vooral tijdens lange sim-racesessies. Oké, de directe paletten zijn een beetje zacht en je moet er even aan wennen, maar dat is ook niet erg.
Het grote voordeel van dit stuur ten opzichte van de concurrentie van Fanatec is de prijs. Verkocht voor €40 minder dan ClubSport Formula V2.5 X van FanatecDe KS zal zeker veel rijders aanspreken. In elk geval ben ik het ermee eens. Het is niet perfect, maar het voldoet aan vrijwel alle eisen van een goed Formula-stuurwiel.
0 reacties