P1Sim Rood Water
Voordelen
- Hoogwaardige constructie met keuze uit verschillende schakelaarkleuren
- F1-stijl stuurwiel
- SimHub-compatibel 4,3″ centraal aanraakscherm
- Verkrijgbaar in 4 of 6 palletversies
Nadelen
- Vereist een specifieke adapter voor elke DD-basis
- Alleen PC-compatibel
- Premium prijzen
Onze waardering: 9.6/10
Gamers die zich willen verdiepen in sim-racing, uit passie of om de onderdompeling in hun videogames te verbeteren, worden geconfronteerd met talloze opties op het gebied van producten en randapparatuur. Tussen de generalistische merken en de elitaire merken is het heel gemakkelijk om te verdwalen in een zee van producten en segmenten.
Er zijn momenteel een aantal sim-racing spelers die zich richten op verschillende segmenten van de markt. Er zijn merken die zich richten op beginners en amateurs. Anderen zijn voor ervaren racers en natuurlijk zijn er de elitaire fabrikanten die zich richten op een heel specifiek publiek, voornamelijk sportteams of hardcore fans van de disciplines.
Onder de elitaire merken is er een Frans bedrijf dat in 2021 werd opgericht door twee broers met een passie voor motorsport en ervaring op dit gebied. Het bedrijf heet P1Sim en zijn producten zijn erg interessant, moet ik zeggen. In wat volgt, laat ik je kennismaken met hun Formule 1-stuurwiel:Eau Rouge.
Belangrijkste en technische kenmerken van het stuurwiel
- Stuur in Formule 1-stijl onderaan open
- 29,5 cm diameter met een rechthoekige vorm specifiek voor de discipline
- RevLED op de bovenkant van het voorpaneel
- 4,3” diagonaal centraal aanraakscherm
- In totaal 22 bedieningselementen verspreid over het stuurwiel
- Frontplaat van gesmeed koolstofvezel met CNC-bewerkte aluminium achterplaat
- 33 mm diameter handvat
- Verkrijgbaar in versies met 4 of 6 schoepen, waarvan 2 analoog en de rest magnetisch.
- Alleen compatibel met SimHub en pc via USB-aansluiting
- Compatibel met de meeste Direct Drive-onderstellen, mits je de juiste naaf aan de wielzijde hebt
Ontwerp
Het ontwerp van dit Eau Rouge-stuurwiel is geen uitzondering op de discipline waarvoor het bedoeld is: F1. De rechthoekige vorm is heel specifiek voor Formula-stuurwielen, met een opening aan de onderkant. Het stuur lijkt een beetje op Fanatecs nieuwe ClubSport Formula RedBull, maar de frontplaat is breder om plaats te bieden aan het 4,3″ scherm.
De voorplaat is van gesmeed koolstofvezel, net als op de Arnage, met een aluminium structuur aan de achterkant. Over het geheel genomen is het design van de Eau Rouge sober, met uitzondering van de draaischakelaars en duimencoders, die kunnen worden aangepast met drie verschillende kleuren: Paars, Rood en Blauw. De meeste knoppen aan de voorkant zijn transparant, dus RGB, net als op de Arnage.
Aan de achterkant zitten 4 of 6 peddels van koolstofvezel en een systeem om de Quick Release Wheel Side te bevestigen. Al met al is de Eau Rouge een mooi stuurwiel, met een opvallende gelijkenis met de Arnage.
Assemblage op maat
Net als zijn broer GT/Formula maakt de Eau Rouge gebruik van een vrij standaard DD-basisbevestigingssysteem. Je hebt echter een specifieke naaf voor je Direct Drive-basis nodig om hem te kunnen gebruiken. Fanatec gebruikt de Podium Hub. Moza en Simagic gebruiken hun QR D1-Spec, enzovoort. Het moet gezegd worden dat elke grote fabrikant van sim-racing randapparatuur, vooral degenen die Direct Drive bases aanbieden, naven hebben zodat hun producten compatibel zijn met andere vliegwielen.
P1Sim’s Eau Rouge maakt hier gebruik van, wat een goede oplossing is voor spelers, maar helaas wel een duurdere. Afhankelijk van de DD-basis, moet je rekenen op een meerprijs tussen €50 en €200 om dit stuur te gebruiken op je setup. De installatie verschilt van QR tot QR, dus je moet de installatie-instructies raadplegen. Deze bestaan meestal uit het aantrekken van een ring, het uitlijnen van de verbindingen en het loslaten van de ring zodra het stuur op zijn plaats zit.
Productie en afwerking
Aangezien P1Sim zich richt op het topsegment, zou je verwachten dat de Eau Rouge edele materialen gebruikt. En dat doet hij, net als de Arnage moet ik zeggen. De achterplaat is CNC-bewerkt aluminium en de voorplaat is 5mm gesmeed koolstofvezel, als ik me niet vergis. De bouwkwaliteit van dit stuur schreeuwt in bijna alle opzichten premium, behalve de transparante knoppen, die van siliconen zijn gemaakt en soms blijven haken bij gebruik, en ook de rubberen grepen. Nou, wat dat laatste betreft, het merk wilde een materiaal dat een zeer goede grip biedt, en dat is het geval, ten koste van een vrij hoog warmteniveau op de handen.
Ik heb absoluut niets aan te merken op de afwerking van de Eau Rouge, net als zijn broer de Arnage. Het is erg goed gedaan, of het nu de montage van de verschillende onderdelen van het stuurwiel is, of de uitsparingen in de materialen. Zelfs de knoppen zijn erg racistisch in hun gebruik. Eerlijk gezegd neem ik mijn petje af voor het P1Sim-team.
Omgaan met het stuurwiel
De diameter van de Eau Rouge is net geen 30 cm (29,5 om precies te zijn), wat je nodig hebt voor F1-races. De rijpositie is 9H15, dus rechtop, met alle bedieningselementen verspreid over het voorpaneel en ook aan de achterkant.
In tegenstelling tot de Arnage zijn de draaischakelaars van de Eau Rouge aan de zijkanten van het voorpaneel bereikbaar met je duimen en dus gemakkelijk te gebruiken. Maar net als bij de Arnage blijven de doorzichtige knoppen haken als je erop drukt, waardoor ze soms vast komen te zitten. Dit is niet zozeer een ontwerpkwestie als wel een materiaalkeuze, en ik hoop dat P1Sim dit in de toekomst rechtzet.
De peddels achter zijn gemakkelijk toegankelijk en je kunt kiezen uit 4 of 6 in totaal, waaronder 2 analoge. De afstand tussen de peddels is instelbaar, zodat de ergonomie kan worden aangepast aan elke rijder.
En dan nu de rubberen handvatten. Ze zijn geweldig voor het grijpen en bieden een zeer goede grip. Het materiaal dat in contact komt met je huid genereert echter veel warmte, wat zonder handschoenen snel oncomfortabel wordt. Ik raad je aan ze te dragen als je lange sessies met de Eau Rouge gaat doen.
Sensaties tijdens het spelen
In dit stadium denk ik dat je nog maar één vraag hebt: hoe is Eau Rouge op het circuit? Nou, dat gaan we meteen ontdekken.
Eenmaal geïnstalleerd op je installatie en correct geconfigureerd via SimHub en P1Sim’s eigen software, bleek het Eau Rouge een uitstekend stuurwiel te zijn. Je moet je er wel van bewust zijn dat dit stuur een F1-stuur is, dus je moet het gebruiken voor Formule 1-titels, of zelfs 2 als je daar zin in hebt.
Het stuurwiel is meteen in zijn element met F1 2024, vooral als je eenmaal de tijd hebt genomen om de knoppen te configureren en de stickers op te plakken die bij Eau Rouge horen. Wat ik geweldig vond aan dit stuur waren de peddels, vooral de analogen voor de koppeling en de F1 ‘Launch Control’ waarbij je aan de twee peddels trekt, de ene loslaat om het gaspedaal in te drukken en de laatste geleidelijk loslaat om slippen te voorkomen. Pure zaligheid, en wat mij betreft bijna de vraagprijs waard.
Het stuur voelde licht aan op de baan en de bedieningselementen zijn gemakkelijk te bereiken. Het is waar dat sommige knoppen blijven hangen, maar ze reageren goed, dus je hoeft ze niet tot het uiterste te drijven. Aan de andere kant raad ik je sterk aan om handschoenen te gebruiken als je tijd wilt doorbrengen met dit stuur, want het rubber genereert veel warmte als het in contact komt met je handen.
Compatibiliteit
De P1Sim Eau Rouge is alleen compatibel met het Windows PC-platform. Wat de basis betreft, heb je geen problemen zolang je de hub hebt die de twee apparaten met elkaar verbindt.
Waar voor je geld
Dat gaat pijn doen. Terwijl de Arnage te koop was voor €600, is de Eau Rouge dat niet. Reken op € 1.200 voor de versie met 4 pedalen en € 1.260 voor de versie met 6 pedalen. Dat is echt duur, maar tegelijkertijd is dit stuur bijna perfect. Dus het is aan jou om te beslissen of het de vraagprijs waard is.
Mijn oordeel
Ik had niet verwacht teleurgesteld te worden door zo’n eersteklas stuur, en dat was niet het geval. De P1Sim Eau Rouge is een uitstekend stuur voor Formula racing met vrijwel elke Direct Drive-basis.
Het heeft natuurlijk zijn kleine minpuntjes, maar als je het je kunt veroorloven, evenals de naaf om het op je setup te gebruiken, dan zul je niet teleurgesteld zijn. Ik raad het aan en ik begrijp en voel nu vooral de hype achter dit stuur.
0 reacties