PXN V10
Voordelen
- Een complete bundel met onderstel, stuur, pedalen en versnellingspook
- Behoorlijk gevoel op de PC voor de basis
- Een aantrekkelijke prijs
Nadelen
- Teleurstellende bouwkwaliteit
- Consolegevoel niet vergelijkbaar met de concurrentie
- Alleen compatibel met console via officiële controller
Onze waardering: 5.2/10
Onder de sim-racespelers die op de markt zijn, zijn er maar weinig merken die producten aanbieden die zowel compatibel zijn met pc als console. De bekendste zijn Fanatec, Logitech en ThrustmasterMet randapparatuur die meestal kan worden gebruikt op een pc en een ander platform (pc en Playstation, pc en Xbox), althans voor de basis.
Fanatec biedt stuurwielen die kunnen worden gebruikt op PC, Xbox en Playstation, zoals de ClubSport Porsche 911 GT3 R maar je hebt een basis nodig die specifiek is voor de console die je gebruikt. Je kunt de ClubSport DD+ op Xbox gebruiken met dit stuur, omdat de basis alleen compatibel is met PC en Playstation. En het is min of meer hetzelfde met Logitech en Thrustmaster, beide merken bieden specifieke varianten van hun product voor elke console.
Er is echter één speler die helemaal niet bekend is in de wereld van sim-racing en die beweert dat zijn bundel compatibel is met alle drie de platforms. Het gaat om PXN, en volgens het merk kan zijn V10 worden gebruikt op PC, Xbox en Playstation. En dat is wat we nu gaan zien.
Belangrijkste en technische kenmerken van de bundel
- Bundel compleet met onderstel, stuur, crankstel en shifter
- Stuur met alcantara afwerking en 27 cm diameter
- Basis met twee motoren en één versnelling
- Pedalen met 3 verstelbare pedalen
- Schakelpook met 6 versnellingen en achteruitversnelling
- Compatibel met pc en console, maar alleen via een officiële controller
Ontwerp
Het ontwerp van de V10 is niet slecht, moet ik zeggen, geïnspireerd door de concurrentie. Het stuur heeft een ietwat vlakke basis, met alcantara rondom en enkele elementen in rood.
Het onderstel is volledig zwart en nogal groot voor een frame dat geen Direct Drive is. Het crankstel is min of meer een Wish-kopie van dat van Thrustmaster, met een kunststof arm en aluminium pedaalplaat, en voor de shifter geldt ongeveer hetzelfde.
Over het geheel genomen is het heel mooi, maar meer ook niet.
Assemblage op maat
Het stuur zit vast aan de basis met een soort QR, die doet denken aan de oude Thrustmaster exemplaren, maar veel minder stevig. Het montagesysteem is volledig van plastic, maar dat is prima voor de kracht die wordt opgewekt door de motoren, die overigens behoorlijk zwak zijn.
Wat de basis betreft, bevat de kit een metalen plaat, maar deze is moeilijk te gebruiken op sommige chassis omdat er geen bevestigingsgaten zijn. Het resultaat is dat de V10 standaard op een meubel wordt gemonteerd.
Productie en afwerking
Het zal je niet verbazen dat de afwerking achterblijft bij wat de concurrentie te bieden heeft. Gezien de prijs is dat begrijpelijk. Het alcantara op het stuur is goedkoop, het plastic is goedkoop en slecht gemonteerd, de knoppen zien er goed uit maar zijn vaak irritant in het gebruik en hetzelfde geldt voor de aluminium peddels.
Het crankstel biedt niet veel stabiliteit op de grond en de shifter is niet zo geweldig. Zoals ik al eerder zei, is deze bundel goedkoop en dat zie je terug in de bouw en afwerking.
Omgaan met het stuurwiel
Het stuur heeft een diameter van 27 cm en valt daarmee in de kleine categorie voor universeel gebruik. Desondanks valt de besturing perfect onder je vingers als je op de baan bent, wat een goede zaak is. Wat niet goed is, zijn de knoppen, die irritant zijn om te gebruiken door hun gebrek aan reactievermogen, iets wat je ook terugvindt bij de peddels, pedalen en versnellingspook, die superzacht is bij het schakelen.
Sensaties tijdens het spelen
Op de pc klopt de basis, maar meer ook niet. De twee motoren en Logitech-stijl tandwieloverbrenging zorgen voor een redelijk goed gevoel in absolute zin. De feedback is er en het stuur is precies, maar de sensaties zijn slecht gemeten en te vaag. Kortom, het is niet precies als het gaat om force feedback.
Op consoles is dat een ander verhaal. Aangezien de V10 compatibel is met Xbox (One en Series) en PS4 (geen PS5) via een officiële controller, is de feedback min of meer die van haptische feedback, waarbij de weerstand van het stuurwiel toeneemt met de draaihoek. De effecten van lichaamsbewegingen, het terrein en al het andere worden buiten beschouwing gelaten. In principe is het alsof je een Xbox- of Playstation-controller gebruikt.
Compatibiliteit
Consolecompatibel is dus een groot woord. Het is ‘compatibel’, maar alleen via een officiële Xbox- of Playstation-controller. Je sluit de controller aan op de basis en vervolgens sluit je de basis aan op de console. Hierdoor herkent het platform (Xbox of PS) het product als controller en past het profiel van de controller toe. Wat je daarvan vindt, laat ik aan jou over.
Waar voor je geld
Met €300 lijkt de prijs misschien aantrekkelijk, maar in werkelijkheid is het dat helemaal niet, vooral als je een console gebruikt. Op de PC is de pil beter verteerbaar, maar toch had ik liever gezien dat de V10 rond de €250 zou kosten, gezien de functies die hij biedt en vooral de bouwkwaliteit.
Mijn oordeel
Wat kan ik zeggen… op consoles kun je net zo goed sim-racetitels spelen met je controller, want qua gevoel is het min of meer hetzelfde en het kost ook helemaal niets. Op een PC is de V10 misschien een optie als de G923 of T248 niet op voorraad zijn. Eerlijk gezegd verkies ik de oplossingen van Logitech of Thrustmaster boven PXN en de V10. Het is misschien duurder, maar het voelt veel beter aan.
0 reacties