GRID MPX
Voordelen
- Hoogwaardig, minimalistisch stuurwielontwerp
- GT-stijl met uitstekende ergonomie
- Hoge mate van aanpassing
Nadelen
- Een vrij hoge verkoopprijs
- Compatibiliteit beperkt tot pc-bases
Onze beoordeling: 9.7/10
Fans van sim-racing zullen ongetwijfeld bekend zijn met Sim-Labhet bedrijf dat actief is op de markt voor virtuele racecockpits. Het merk biedt een reeks chassis die betaalbaar, robuust en zeer aanpasbaar zijn. Met het oog op uitbreiding van de klantenportefeuille, en onder het goede advies van de CEO Richard SchouterenSim-Lab heeft besloten om nog iets toe te voegen aan de strijkstok, namelijk randapparatuur voor sim-racing.
Behalve dat het opbouwen van een productdivisie voor sim-racing vanaf nul niet alleen duur is, maar ook extreem tijdrovend, als je het goed wilt doen natuurlijk. En wat doe je als je je rug niet te veel wilt breken? Nou, dan koop je een bedrijf dat al bezig is. In 2021 nam Sim-Lab Rastertechniek. Cette entreprise fabrique principalement des accessoires sim-racing comme des dashboards, des RevLED, des consoles de boutons, des QR et des adaptateurs QR aussi, et avait dans son catalogue un volant, le Porsche 911 RSRdie een arm en een been kost en duidelijk niet toegankelijk is voor de gemiddelde racer.
In een poging om dit te veranderen en vooral om nieuwe verkopen te genereren, heeft Grid een gloednieuw GT-stuur ontwikkeld en op de markt gebracht: de MPX. In wat volgt, nemen we een kijkje naar dit nieuwe sim-racestuur.
Belangrijkste en technische kenmerken van het stuurwiel
- Gehele aluminium structuur
- 5 mm dik voorpaneel van koolstofvezel
- 9 ELMA encoders, 8 APEM schakelaars, 2 7-weg schakelaars en 8 verlichte knoppen (87 RGB LED’s in totaal voor de bedieningselementen)
- 4 peddels achter, 2 magnetisch en 2 analoog
- In hoogte en afstand verstelbare pallets
- QR achteraan met 6×70 mm patroon
- Compatibel met pc via 6-pins Lumberg en USB-kabel
- Compatibel met SimHub
- Diameter van 29,5 cm en gewicht van 1,7 kg
- Volledig aanpasbare besturingselementen
Ontwerp
Het ontwerp van de MPX is heel sober, met een rechthoekige vorm die typisch is voor GT-wielen. Het voorpaneel bevat alle knoppen op het stuur, met het Grid-logo in het midden. De knoppen zijn, net als de andere knoppen op het voorpaneel, verlicht met in totaal 87 RGB LED’s, zodat je de kleuren helemaal naar wens kunt aanpassen.
De onderste handgrepen zijn gesloten en het koolstofvezel voegt een goede dosis racegevoel toe aan dit stuur. Al met al is de MPX een prima sim-racing stuur, perfect passend bij elke GT setup.
Assemblage op maat
De MPX kan worden gebruikt met vrijwel elke Direct Drive-basis die op de markt verkrijgbaar is, dankzij de PCD-naaf en spacer. De spacer heeft een montagepatroon van 6×70 mm, waardoor hij compatibel is met veel QR’s.
Bovendien is elk gat in de naaf voorzien van schroefdraad, waardoor het aanpassen van de basis aan de QR niet alleen snel gaat, maar ook heel eenvoudig is. Je hebt echter wel een vrij lange aandrijfas met de basis (ik schat zo’n 10 tot 15 cm). Als je QR’s van Simagic, Moza of Fanatec gewend bent, zal dit in het begin vreemd lijken. Maar het goede is de stevigheid van de verbinding: het stuurwiel beweegt geen halve graad als het eenmaal op zijn plaats om zijn as zit.
Productie en afwerking
De MPX heeft een volledig aluminium structuur, met een voorplaat van koolstofvezel. Wat stevigheid betreft, heb ik niets anders te zeggen dan dat hij geen spier beweegt. Hij is ultrastevig, zeer goed gemaakt en ook zeer premium.
Alle knoppen op dit stuur zijn perfect gecentreerd en sommige zijn omringd met RGB LED’s. De afwerking van de MPX is uitzonderlijk, en ik verwacht niets minder van een Grid Engineering stuurwiel. Alle onderdelen waaruit dit stuur bestaat zitten perfect op hun plaats, zonder gaten, kieren, gaten of gebreken. Het is gewoon perfect, prachtig afgewerkt. En tegelijkertijd is het normaal om dit te zien, want het merk heeft een reputatie hoog te houden en de vraagprijs is nog steeds hoog. Niet zoveel als het Porsche stuur van Grid, toegegeven, maar het is hoog vergeleken met de concurrentie.
Omgaan met het stuurwiel
Laten we de MPX eens onder handen nemen. De bedieningselementen liggen allemaal heel dicht bij je handen, waardoor ze gemakkelijker te gebruiken zijn in de volledige racemodus. De MPX heeft een diameter van 29,5 cm, wat een beetje groot is vergeleken met andere modellen in zijn klasse (28 cm in het algemeen). Maar dit heeft zo zijn voordelen, niet in de laatste plaats een uitstekende grip.
Over grip gesproken, de rijpositie is standaard voor deze categorie, met gesloten handvatten aan de onderkant. Deze zijn voorzien van siliconenmateriaal om grip te garanderen, zelfs zonder handschoenen.
Aan de achterkant van de MPX zijn de 4 peddels verstelbaar op 2 assen, en eerlijk gezegd heb ik zelden zoiets gezien op sim-racesturen. Je hebt een inbussleutel nodig om dit te doen, maar het is een uitstekend punt dat de algehele ergonomie van de MPX verbetert.
Sensaties tijdens het spelen
Houd er rekening mee dat dit Grid Engineering-stuur duur is, en ook vrij zwaar met 1,7 kg op de weegschaal. Het is dus essentieel om het te combineren met een krachtig Direct Drive-basisstation om een goed gevoel voor het spel te krijgen.
Maar wat zo geweldig is aan de MPX is de naaf, die geschikt is voor min of meer alle Quick Releases op de markt dankzij een 6×70 mm patroon, waarbij alle gaten een schroefdraad hebben. Het is niet alleen zeldzaam om dit te zien, maar ook erg praktisch voor het installeren van QR’s. Het enige nadeel is de lengte van de aandrijfas, maar dat heeft zijn voordelen voor de onderdompeling, want in de autosport staan de sturen dicht bij de bestuurder.
Kortom, de sensaties. Eerlijk gezegd is het uitstekend voor de categorie, ook al is de markt momenteel nogal verzadigd. Aangezien de MPX heel gemakkelijk te hanteren is, gaan de rijsensaties ook hand in hand. Het gewicht is helemaal niet voelbaar, zolang je op een basis van 15 nm en meer koppel zit. Bovendien kun je met de stickers die bij de MPX worden geleverd de besturing naar eigen inzicht aanpassen.
De 6-polige Lumberg-kabel wordt aangesloten aan de achterkant van het stuur, onder de QR. Je merkt er niet veel van tijdens het racen en je kunt hem zelfs zonder problemen aan de QR bevestigen.
Compatibiliteit
De platformcompatibiliteit van de MPX is beperkt tot Direct Drive bases op PC’s. Wat QR’s betreft, biedt de MPX hub ondersteuning voor vrijwel alle bases die op de markt verkrijgbaar zijn, of het nu Simagic, Simucube, Fanatec, Moza, etc. is. En dat is ook normaal, want op dit moment maakt Grid geen DD bases voor zijn vliegwielen. En dat is ook normaal, want op dit moment maakt Grid geen DD-basis voor zijn vliegwielen.
Waar voor je geld
De MPX kost normaal €1199 op de website van Grid Engineering, maar is momenteel met €100 afgeprijsd. Het is een behoorlijk goede prijs voor wat je krijgt als sim-racing apparaat. Natuurlijk, er is geen scherm, geen RevLED, maar dat is ook niet het einde van de wereld, en in ruil daarvoor krijg je een van de beste GT-wielen op de markt dat compatibel is met alle Direct Drive bases.
1200 lijkt misschien duur voor de meeste motorrijders, maar Grid heeft zijn eigen klantenportefeuille. Dus…
Mijn oordeel
Wat ik van de Grid MPX vind: Het is een heel goed GT-stuur voor professionele en amateurbestuurders. De voordelen zijn maatwerk, uitstekende bouwkwaliteit, uniek ontwerp, eersteklas materialen en compatibiliteit met alle Direct Drive-onderstellen die op de markt verkrijgbaar zijn.
De prijs kan sommige racers afschrikken, maar aan de andere kant zullen niet alle racers overstappen op de sim-racing producten van Grid Engineering. Bovendien zijn er een aantal tekortkomingen van dit stuur, zoals de compatibiliteit met alleen de PC of de kabel die moet worden ondersteund voor aansluiting op de computer.
Als je je de MPX kunt veroorloven, ga er dan zeker voor. En aarzel niet om een Grid-dashboard en een goede basis van Simagic of Fanatec aan te schaffen.
0 reacties