Selecteer een pagina

Simlab P1X Pro : Test & Beoordeling

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

SIMLAB P1X PRO

Voordelen

  • Stijve en modulaire structuur
  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • Eenvoudig, discreet ontwerp

Nadelen

  • Zeer delicate verf bij hanteren
  • Voor alle accessoires moet worden betaald en de rekening loopt al snel op met alle opties.

Onze beoordeling: 9.7/10

Hoewel Simlab Simlab is pas zo’n tien jaar actief in het sim-racing segment, maar het moet gezegd worden dat het bedrijf zichzelf snel heeft gevestigd als een van de belangrijkste spelers in de industrie. Simlab biedt voornamelijk cockpits van goede kwaliteit tegen betaalbare prijzen vergeleken met de concurrentie, maar de catalogus van Simlab bevat ook sim-race accessoires zoals dashboards, peddels, een pedaalbord, stuurwielen, enz.

In tegenstelling tot andere spelers in dit segment, zoals PlayseatSimlab biedt slechts 4 cockpits aan in zijn catalogus. Hierdoor kunnen we niet alleen de productiekosten vrij laag houden, maar ook prijzen bieden die dit weerspiegelen. In feite begint Simlab’s goedkoopste chassis bij €399 voor een complete aluminium profielstructuur.

Onder de 4 producten van het Nederlandse merk hebben we de P1X Prodie net voor de X1 Pro staat. Hieronder bekijken we de P1X Pro van alle kanten.

Belangrijkste en technische kenmerken van de cockpit

  • Gehele structuur in 40 mm aluminium profiel in verschillende lengtes
  • Steun voor Direct Drive-basis met bevestiging vooraan
  • Zeer modulair chassis met een reeks optionele accessoires (stoel, steunen, enz.)
  • Afmetingen: 1350 x 580 x 770 mm (L x B x H)
  • Gedemonteerd geleverd chassis
  • Steunen verstelbaar in verschillende hoeken
  • Maximale pilotgrootte 2 m

Ontwerp

Laten we beginnen met het ontwerp. Ik moet zeggen dat de P1X Pro een minimalistisch chassis is. Zwart domineert alles, met hier en daar wat logo’s op de draagarmen. Zelfs als je voor een Simlab-zitting kiest, is er maar één felgekleurd (blauw) en is de rest allemaal zwart en grijs.

Voor de rest is de vorm vrij standaard voor dit segment. De P1X Pro heeft een zijmontage voor een handrem en/of versnellingspook en de trapas is eenvoudig, net als de Direct Drive liggende achtervork. Over het geheel genomen is de P1X Pro een chassis dat ik mooi en minimalistisch vind, waardoor het perfect is voor eenvoudige set-ups.

Simlab P1X Pro afbeelding 1

Randapparatuur op maat

In de standaardconfiguratie, d.w.z. zonder accessoires, is de P1X Pro geschikt voor Direct Drive bases met frontbevestiging. Je kunt er dus Simagic, Moza, Simucube en al de rest op aansluiten. Wat het pedalboard betreft, het is een plaat die vrijwel alle randapparatuur kan dragen die momenteel op de markt verkrijgbaar is. Het is zeer solide en kan met gemak de remkracht van de Load Cells aan. Aan de rechterkant van het chassis vind je ook een steun voor eenversnellingspook en/of rem.

Als optie, gratis voor de basissteun, kun je kiezen voor een ‘wheeldeck’ waarmee de basissen van onderaf kunnen worden bevestigd, zoals je ziet bij Fanatec-bases, en je hebt ook een specifieke steun voor basissen van het Duitse merk (Fanatec).

Simlab biedt 4 stoelen met een schuifsysteem. Natuurlijk is dit systeem standaard en kun je ook stoelen van andere merken installeren.

Een ander interessant punt is de ondersteuning voor monitoren. De P1X Pro is geschikt voor één of drie monitoren dankzij de steunen Vario die ook optioneel zijn.

Productie en afwerking

De P1X Pro maakt gebruik van aluminium profielen in verschillende afmetingen. Er zijn profielen voor de basisstructuur (160×40 mm), de staanders (120×40 mm), de accessoiresteunen (80×40 mm) en de zitslede (40×40 mm).

Deze materiaalkeuze is van cruciaal belang als je een structuur wilt die niet alleen ultrastijf is, maar ook modulair, in staat om zich aan je behoeften aan te passen en nieuwe chassisonderdelen op te nemen als dat nodig is.

De constructie is solide, of het nu de basisstructuur, de staanders of een andere steun is. De bevestigingsbouten zijn inbusbouten en op elk profiel zit een soort schuif om de positie van de steunen aan te passen.

Alle onderdelen van de P1X Pro zijn perfect afgewerkt. De lak is echter niet op alle onderdelen gebakken en als je niet oppast, krijg je onvermijdelijk krassen op de steunen. En dat is een beetje jammer, want anders zou de P1X Pro gewoonweg perfect zijn geweest. Ik ben er voorstander van om de prijs een beetje te verhogen en het hele chassis te voorzien van een uitstekende lak die bestand is tegen dagelijks gebruik.

Cockpit-assemblage

Natuurlijk wordt de P1X Pro volledig gedemonteerd geleverd. En dat was te verwachten, want het ding is groot en zwaar. Het is aan jou om de cockpit in elkaar te zetten, tot grote ergernis van degenen die niet met een inbussleutel overweg kunnen.

Alle schroeven en bouten zijn verpakt in hersluitbare zakjes, zodat ze niet zoekraken. De handleiding is super gedetailleerd, maar in digitaal formaat. Er staat een QR-code in, dus je hebt een smartphone of laptop nodig om de montagestappen te volgen.

Eerlijk gezegd is het in elkaar zetten van de P1X Pro niet zo ingewikkeld, maar het is duidelijk vervelend met maar één paar handen. Laat een vriend of familielid de P1X Pro in elkaar zetten en je bent binnen een paar uur klaar. Als je een klusser bent en je hebt al eerder met Lego gewerkt, dan kost het je hooguit 4 uur, waarbij je het rustig aan moet doen om de verf niet te beschadigen, die helaas niet opgebakken is.

Simlab P1X Pro afbeelding 2

Sensaties tijdens het spelen

Eenmaal in elkaar gezet en voorzien van je sim-racing randapparatuur, is de P1X Pro klaar om te racen. Aan boord voel je je meteen veilig, want de P1X Pro is ultrastevig. Hij geeft geen krimp, zelfs niet als je een grote, zware Direct Drive-basis gebruikt. De P1X Pro is bestand tegen het koppel van een Fanatec DD2, een Asetek Invicta, een Moza R21 enzovoort. Begrijp je wat ik bedoel? Omdat alle bases die ik net heb genoemd meer dan 20 nm koppel ontwikkelen.

Voor de bestuurderspositie is de stoel verstelbaar, net als de zitslede. De emmer van Simlab beweegt niet en biedt uitstekende ondersteuning voor de rug, en toch is de P1X Pro gemonteerd op kleine voetjes die onder de hoofdstructuur zitten. Hetzelfde geldt voor de trapas, waar ik geen enkele buiging merkte tijdens zwaar remmen met een LC van 100 kg. Het moet gezegd worden dat dit chassis gebouwd is als een rots. Het aluminium profiel is hier debet aan en ik waardeer de materiaalkeuze van Simlab.

Een ander punt dat voor sommigen interessant kan zijn, is de ondersteuning van het scherm. Je kunt het scherm natuurlijk naar wens verstellen met behulp van 4 bouten, en zelfs als je er een zwaar beeldscherm op zet, lijkt de structuur geen last te hebben van het extra gewicht.

Compatibiliteit

De P1X Pro is compatibel met vrijwel alle sim-racing randapparatuur op de markt, inclusief die van Fanatec, Simagic, Simucube, Logitech, Thrustmaster, Moza en Asetek. Je hoeft alleen maar de juiste DD basis te kiezen en je kunt aan de slag.

Bovendien wordt de hele Simlab-catalogus ondersteund door de P1X Pro, in termen van optionele steunen, bakken, dashboards enzovoort. Alles kan zonder problemen op dit chassis worden gemonteerd dankzij het aluminium profiel.

Simlab P1X Pro afbeelding 5

Waar voor je geld

In barebone configuratie kost de P1X Pro €799 inc BTW, ongeacht de gekozen basis HD ondersteuning. Voor 800 pond is dat echt niet slecht, vooral omdat de P1X Pro een uitstekend sim-racing chassis is dat zowel ultrastijf als extreem modulair is.

Je hebt echter wel een bak nodig om op het circuit te rijden, en die kost bij Simlab tussen de €399 en €599. Als je alle accessoires neemt die beschikbaar zijn op de configurator van de P1X Pro, kom je uit op een rekening van bijna € 1.700.

Mijn oordeel

De weinige tekortkomingen van de P1X Pro verbleken in vergelijking met zijn bouwkwaliteit, stijfheid en modulariteit. Simlab heeft ons opnieuw een uitstekend chassis gegeven dat betaalbaar is (als je je impuls om opties en accessoires te kopen kunt bedwingen), stijf en modulair. Het is een cockpit die ik aanbeveel en die ik echt leuk vind.

Simlab P1X Pro afbeelding 3

Simlab P1X Pro

Een uitstekend, betaalbaar, stijf en modulair chassis.

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar