Selecteer een pagina

Fanatec Clubsport GT Cockpit: Test & Beoordeling

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Fanatec Clubsport GT Cockpit

Voordelen

  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • Een scherpe prijs
  • Solide en robuust
  • Verkrijgbaar in twee kleuren

Nadelen

  • Optionele accessoires verkrijgbaar

Fanatec is de afgelopen jaren in beroering geweest, vooral door een gebrek aan liquiditeit. De Duitse fabrikant van randapparatuur voor sim-racing is wereldberoemd en populair, maar zijn financiën hadden te lijden onder de zeer beperkte voorraden. Als je geen geld hebt om de fabrieken te betalen, heb je geen randapparatuur om te verkopen, dus er is geen geld in kas.

Maar gelukkig voor het merk, en trouwens ook voor ons virtuele racers, schoot Corsair te hulp door Fanatec op te kopen. De Amerikaanse gamegigant veegde een groot deel van de schulden van Fanatec weg, terwijl het de activiteiten van Endor AG, het bedrijf waaronder Fanatec opereerde, liquideerde. Het Amerikaanse merk wil zich echter niet te veel bemoeien met de activiteiten van Fanatec onder het ‘light hands’ concept.

Na onlangs een cockpit te hebben uitgebracht, de CSL Cockpit, heeft Fanatec nu nog een cockpit onthuld om het ClubSport-assortiment compleet te maken. Het is de GT Cockpit en we gaan kijken wat hij waard is.

Belangrijkste en technische kenmerken van het chassis

  • 50 mm diameter stalen buisstructuur
  • Typische GT-, F1- en rallyrijposities, afhankelijk van de instellingen van de bak
  • Doorvoerbuizen voor onzichtbaar kabelbeheer
  • Compatibel met het hele Fanatec ecosysteem, maar ook met dat van andere merken
  • Diverse beugels beschikbaar voor versnellingspook, handrem, scherm, PC, enz.
  • Zonder gereedschap afstellen van kuip, crankstel en voetsteunen
  • Chassis volledig gedemonteerd geleverd, maar eenvoudig te installeren
  • Verkrijgbaar in zwart en wit, net als de kuip van Fanatec.
GT DD PRO

Ontwerp

Ik moet zeggen dat vrijwel alle producten van Fanatec visueel verbluffend zijn, behalve misschien de producten die hun leeftijd beginnen te verliezen. De GT Cockpit is daarop geen uitzondering, want het is op zijn zachtst gezegd een prachtig chassis.

Veel merken zijn overgestapt op aluminium profielen omwille van de sterkte en vooral omwille van de hoge mate van maatwerk. Fanatec is voor buizen gegaan met de GT Cockpit, rechtstreeks geïnspireerd door de autosport.

De volledig zwarte of volledig witte buitenkant, met een paar discrete gele accenten, geeft hem een adembenemend mooie uitstraling. De GT Cockpit is een minimalistisch chassis, perfect voor alle sim-racing set-ups.

Degenen met een scherp oog zullen echter al een gelijkenis hebben opgemerkt met de Corsair Cockpit die een paar maanden geleden werd aangekondigd. En om het simpel te zeggen, de Corsair en de Fanatec zijn hetzelfde, alleen met een ander wapenschild. Aangezien Corsair Fanatec in september overnam, maar de ontwikkeling van zijn cockpit al bijna had afgerond, was het logisch om de GT Cockpit te integreren in de catalogus van Fanatec, aangezien dit merk gespecialiseerd is in sim-racing.

Assemblage op maat

Zoals bij vrijwel alle oplossingen die op de markt worden verkocht, wordt de GT Cockpit volledig gedemonteerd in de doos geleverd. De montage is eenvoudig en wordt ondersteund door een gedetailleerde handleiding in PDF-formaat. In de doos vind je de buizen, het gereedschap en de hardware voor de montage, samen met een QR-code om de handleiding te downloaden.

Je hebt ruimte nodig in je woon- of slaapkamer, bij voorkeur op de plek waar je je opstelling wilt plaatsen, want de GT Cockpit is een beetje zwaar als hij in elkaar zit. Je hebt ook een laptop, smartphone of tablet nodig om de montage-instructies te volgen. Maar maak je geen zorgen, het is heel eenvoudig, zelfs als je geen aanleg hebt voor doe-het-zelven.

Productie en afwerking

De structuur is gemaakt van stalen buizen met een diameter van 50 mm, waardoor hij robuust is en niet doorbuigt. De bouwkwaliteit van de GT Cockpit is uitstekend, niet te evenaren door Fanatecs normen.

Of het nu gaat om de onderdelen, het lakwerk, de beugels of een ander element van deze cockpit, alles is perfect. Als je de onderdelen waaruit dit chassis bestaat in de hand neemt, voel je al het gewicht, maar ook de kwaliteit. Het moet gezegd worden dat de normen van Fanatec hoog zijn, ook al biedt het merk een ‘goedkoop’ assortiment voor beginnende sim-racers.

De GT Cockpit maakt echter deel uit van het ClubSport-gamma, dat gericht is op ervaren bestuurders. Daardoor is de afwerking van dit chassis perfect, en ik moet toegeven dat we ook niet anders hadden verwacht.

GT DD PRO

Chassisafstelling

Fanatecs aanpak voor het instellen van dit chassis is Tool-Free; dit betekent dat je de bak en de geleiders, evenals de verschillende steunen (basis, pedalen, scherm, toetsenbord, versnellingspook, enz.) zonder gereedschap kunt afstellen. Het is praktisch, intuïtief en zeer gewaardeerd, vooral als je je setup gebruikt voor verschillende race-evenementen (GT, F1, enz.).

Je kunt de hellingshoek van de trapas en de afstand tot je voeten, de bodemplaat voor Fanatec of andere modellen en de afstand tot jou aanpassen. Hetzelfde geldt voor het zadel en het scherm. Alles aan de GT Cockpit is verstelbaar, zonder uitzondering. En dat is ook normaal, want Fanatec begeeft zich in een segment waar de concurrentie van Next Level Racing, Simlab en PlaySeat moordend is.

Sensaties tijdens het spelen

Omdat het een buizenchassis is, heeft de GT Cockpit een uitstekende stijfheid in volle race, zelfs als je een basis installeert die meer dan 20 nm koppel ontwikkelt. De hele structuur beweegt niet, wat wijst op uitstekend werk van de ingenieurs van Corsair/Fanatec. Ja, ik val in herhaling, maar de GT Cockpit is oorspronkelijk ontwikkeld door Corsair, om vervolgens in de catalogus van Fanatec terecht te komen, aangezien dit het merk is dat gespecialiseerd is in sim-racing.

De verschillende aanpassingen aan de beugels van de GT Cockpit zijn Tool-Free, dus je hebt er geen gereedschap voor nodig. Dit betekent dat je de GT Cockpit On The Fly kunt aanpassen aan je randapparatuur, zelfs als je midden in een race van race-uitrusting verandert.

De kuipstoel die Fanatec aanbiedt (voor €340) kan worden geconfigureerd voor de GT- en F1-posities. OK, het is dus niet van hetzelfde niveau als een chassis dat speciaal is ontworpen voor eenzitters, maar het komt in de buurt.

Een ander interessant punt is trillingen. Als je een crankstel hebt met haptische feedback voor ABS, zul je, binnen redelijke grenzen, trillingen van je voeten door het chassis voelen. En raad eens? De ClubSport Pedalen V3 en V3 Inverted zijn uitgerust met vibrators voor ABS en wielblokkering, wat erg praktisch is. Hoe dan ook, bij Fanatec draait alles om één ecosysteem, en dat is maar goed ook, want het merk biedt vrijwel alle randapparatuur en accessoires die daarvoor nodig zijn.

GT DD PRO

Compatibiliteit

Voor volledige informatie over de compatibiliteit van de GT Cockpit met sim-racing randapparatuur, ga je naar de productpagina in kwestie. Maar om een lang verhaal kort te maken: het hele Fanatec-assortiment wordt ondersteund, net als het grootste deel van Logitech en Thrustmaster, en ook de meeste andere concurrenten van Fanatec als het gaat om Direct Drive-voeten, pedalen en andere accessoires zoals handremmen, shifters, schermen, enz.

Hetzelfde geldt voor de kuipstoelen van Fanatec of een andere fabrikant, zolang je de bijbehorende glijders hebt.

Waar voor je geld

Net als de andere concurrenten van de GT Cockpit wordt hij kaal verkocht en kost hij €914,95. Eerlijk gezegd is dat niet zo slecht, zeker niet als je het opneemt tegen een Simlab GT1 Pro of P1X, die overigens duurder is met de monitorstandaard.

De GT Cockpit heeft wat mij betreft echt waar voor zijn geld, vooral door de unieke accenten die ik niet bij de concurrentie vind, zoals de managementkabel die direct in de chassisbuizen is geïntegreerd. Het is praktisch en zorgt voor een zeer schone installatie aan de buitenkant.

Mijn oordeel

De GT Cockpit was een echte verrassing voor me toen het werd uitgebracht onder de naam Fanatec. Ik had eerder verwacht dat Corsair een speciale sim racecatalogus zou aanbieden, naast die van Fanatec, maar dat lijkt niet het geval te zijn.

Dit chassis is mooi, robuust, zeer goed doordacht in zijn ontwerp en niet te duur, zeker niet voor het accessoire-aspect. Als je op zoek bent naar een mooie, moderne, degelijke en betaalbare cockpit, dan is de GT Cockpit van Fanatec de perfecte kandidaat. Ik ben voor.

gt dd pro

Clubsport GT Kuip

Een robuust, stijlvol en volledig verstelbaar chassis

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar