Selecteer een pagina

Fanatec DD asverlenging : Test & Beoordeling

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Fanatec DD Asverlenging

Voordelen

  • 15 cm extra afstand tussen stuur en voet
  • Compatibel met QR2 Type-F
  • Concurrerende verkoopprijs
  • Native integratie met het Fanatec ecosysteem

Nadelen

  • Alleen te gebruiken met ClubSport DD en DD+.
  • Hendeleffect op chassis niet sterk genoeg

Onze waardering: 9.6/10

2024 markeerde de vernieuwing van Fanatec met de lancering van verschillende producten, waaronder DD bases, stuurwielen en andere randapparatuur voor sim-racing. De Duitse gigant had onlangs zijn inspiratie verloren door een gebrek aan liquiditeit. Bijna alle hoogwaardige producten en randapparatuur van Fanatec waren niet meer op voorraad en de toekomst zag er somber uit voor het merk.

Maar gelukkig kwam Corsair om de zaak te redden door tientallen miljoenen in de rekeningen van Fanatec te pompen en het bedrijf in het proces op te kopen. De nieuwste producten van Fanatec zijn onder andere twee Direct Drive bases, DD en DD+, stuurwielen, cockpits, een vervanger voor de Handbrake, de V2, die nu naar Load Cell verhuist, en een uitbreiding voor de aandrijfas genaamd de DD Shaft Extension. Deze stap is bedoeld om een specifiek product aan te bieden aan een bepaalde categorie racers, met name degenen met een dashboard op hun setup, of degenen die een installatie willen die zo dicht mogelijk bij een GT3-cockpit ligt.

De DD Shaft is een nogal niche product, moet ik zeggen, maar wel een die zeker zijn plaats zal vinden in de Fanatec catalogus. En net zo goed konden we deze as uitproberen om je te vertellen wat we ervan vinden.

Belangrijkste en technische kenmerken

  • 15 cm lang verlengstuk
  • Compatibel met QR2 Type F
  • Ondersteund door het hele Fanatec ecosysteem
  • Geheel aluminium structuur, CNC gefreesd
  • In de as geïntegreerde elektronica voor verbinding en communicatie met Direct Drive-bases
  • Zwart geanodiseerde afwerking
  • Gewicht 500 gram
GT DD PRO

Ontwerp

Fanatec producten zijn gestroomlijnd, met een minimalistisch design. De DD Shaft is geen uitzondering op deze regel, met een vorm die zich onderscheidt van de concurrentie. Het grootste deel van dit verlengstuk heeft een kleine diameter voor dashboards in een sim-racingopstelling.

Het zwarte kleed van de DD Shaft is licht glanzend, maar toch erg mooi, en heeft een enkel, discreet Fanatec-logo in het wit. Dit Fanatec accessoire is echt minimalistisch, stijlvol en past perfect bij elke opstelling.

DD-as installeren

Het zal je niet verbazen dat het installeren van de DD-as op een ClubSport DD of DD+ heel eenvoudig is. Je hebt maar een paar minuten nodig (een minuut of tien als je niet gewend bent om thuis te sleutelen, zo niet minder) om dit accessoire te monteren.

Je moet de QR2 Base Side verwijderen, de DD Shaft installeren op zijn plaats op de basis, let op de verbindingspennen, schroef alles vast met de meegeleverde schroeven, installeer dan de QR2 opnieuw op het andere uiteinde van de schacht, let ook op de pennen, en schroef natuurlijk de Quick Release vast.

Als je bekend bent met Fanatec stuurwielen, dan weet je dat het merk pinnen gebruikt in de QR om communicatie tussen het stuur en het onderstel mogelijk te maken. En je weet ongetwijfeld dat deze pinnen breekbaar zijn en verbogen kunnen worden door er op de verkeerde manier naar te kijken. Helaas weet de fabrikant heel goed dat dit een probleem is voor gamers, die elke keer heel voorzichtig moeten zijn met hun setup. Maar hé…

Productie en afwerking

De DD Shaft heeft een CNC-bewerkte aluminium structuur en een zwart geanodiseerde afwerking. Hij is mooi, zorgvuldig vervaardigd en afgewerkt volgens de hoogste kwaliteitsnormen. De DD Shaft is bedoeld als basis voor het ClubSport-assortiment en de bouwkwaliteit moest dat weerspiegelen.

Alle randen zijn perfect afgerond, zodat er geen snijwonden ontstaan bij het hanteren van de steel. Het enige punt dat ik over de bouwkwaliteit/afwerking wil zeggen, en dat heeft er echt niets mee te maken, is de verf. De kleur zwart is niet hetzelfde als die van de basis of de QR2. Je kunt snel zien dat er een extra onderdeel is dat geen deel uitmaakte van de eerste batch. Maar als je eenmaal aan de setup zit, valt het niet zo op.

GT DD PRO

DD Shaft en de concurrentie

De belangrijkste concurrenten van de DD Shaft zijn Moza Racing, Simagic en Asetek. Asetek is een klasse apart, omdat het in een veel hoger segment opereert dan Fanatec. Alleen al qua ontwerp is de QR Wheelbase Extension van Asetek een stukje goudsmederij, en dan hebben we het nog niet eens over het prijskaartje.

Dan blijven de assen van Moza en Simagic over. De Simagic Motor Shaft is er in 2 lengtes: 15 en 20 cm. Het ontwerp is erg basic, net als de prijs. Aan de oplossing van Moza kun je zien dat de fabrikant moeite heeft gedaan met zijn verlengstang. Hij is mooi, van aluminium en zeer goed gemaakt.

Wat mij betreft is de beste concurrent voor de DD Shaft de Moza Extension Rod. Die biedt bovendien een beter communicatiesysteem tussen de basis en het stuur (draadloos), waardoor hij nog gemakkelijker te installeren is. Maar op een DD-basis zijn deze twee producten gelijk.

Comfort en gevoel tijdens het spelen

Op het gebied van comfort heeft de DD Shaft een aantal voordelen ten opzichte van een sim-race setup, waaronder geoptimaliseerde installatie, de integratie van accessoires zoals dashboards en ergonomie door een veel realistischere rijpositie. Ook al voegt de DD Shaft een praktische 15 cm toe aan je setup, je zult minder vermoeidheid voelen tijdens het racen, vooral op endurancebanen, omdat je armen worden gebogen, waardoor je schouders minder worden belast. Daarom hebben racecoureurs hun stuur allemaal heel dicht bij hun bovenlichaam.

En dan nu het gevoel van de DD Shaft in het spel. Op een ClubSport DD en DD+ is er geen vermindering of verlies qua gevoel of kracht. Beide bases voelen hetzelfde aan, met of zonder de shaft. En het moet gezegd worden dat ik niets minder zou verwachten, want dit is een product dat speciaal voor deze twee apparaten is ontwikkeld.

Als je echter 15 cm toevoegt aan de transmissieas, introduceer je het zogenaamde hefboomeffect. Het principe is heel eenvoudig: door de afstand tussen de draaias van een onderdeel en de bron van de kracht te vergroten, vermenigvuldig je de kracht die op het onderdeel wordt uitgeoefend. Als je ooit op zondag hebt geklust, weet je dat je een grote moersleutel nodig hebt om een vastzittende bout te verwijderen.

Met DD Shaft heeft het hefboomeffect geen invloed op het onderstel zelf, maar op alles eromheen. Als je dek of cockpit lichte speling heeft, wordt dit versterkt door DD Shaft. Daarom is het raadzaam om een stevig chassis te hebben om dit type accessoire te gebruiken.

GT DD PRO

Compatibiliteit

Fanatec fans zullen hier hun beklag over doen. In plaats van compatibel te zijn met alle QR2’s en Direct Drive bases, kan de DD Shaft alleen gebruikt worden op de ClubSport DD en DD+, en dat is het enige zwakke punt in dit Fanatec product.

Waar voor je geld

Met een prijs van bijna €100 biedt de DD Shaft een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Het is een kwaliteitsaccessoire, zeer goed gemaakt, zorgt voor een betere rijervaring, vooral een meer meeslepende ervaring, en kost bijna niets.

Bovendien neemt hij het uitstekend op tegen de concurrentie van Simagic en Moza Racing. Simagic biedt twee varianten van zijn schacht in termen van lengte (15 en 20 cm), maar het algehele uiterlijk laat te wensen over. Wat Moza betreft, de Chinese firma biedt ook twee verlengstukken aan: een variant in het lagere segment, duidelijk inferieur aan de DD Shaft, en een duurdere variant. Fanatec zit dus precies in het midden.

Mijn oordeel

De catalogus van Fanatec diversifieert langzaam maar zeker. Met de komst van ClubSport DD en DD+, nieuwe vliegwielen, chassis, een Load Cell handrem en DD Shaft is Fanatec vastbesloten om zijn klanten terug te winnen en een nieuwe categorie rijders aan te spreken.

De DD Shaft is een uitstekende investering voor wie op zoek is naar een product dat de onderdompeling verbetert. Hij is goedkoop, integreert met het Fanatec assortiment en helaas alleen de ClubSport DD en DD+, en biedt een betere algemene ergonomie.

Het enige nadeel, afgezien van de compatibiliteit (ik weet dat ik ratel, maar we zijn niet gewend aan een Fanatec-product dat alleen op een specifieke basis kan worden gebruikt), is dat je een stevig chassis nodig hebt om de hefboomwerking van zo’n accessoire niet te voelen.

gt dd pro

DD Asverlenging

Voor meer onderdompeling en comfort!

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar