Net als de belangrijkste randapparatuur voor sim-racen, zijn er tal van accessoires voor deze discipline, ontworpen om de kloof tussen de werkelijkheid en de virtuele wereld te overbruggen. Van stuurwielen en pedalen tot Direct Drive bases, er is een ruime keuze om uit te kiezen en met het aanbod aan sim-race randapparatuur van verschillende fabrikanten, vind je zeker wat je zoekt, ongeacht je niveau van rijvaardigheid.
Hetzelfde geldt voor de andere producten en apparatuur in een sim-raceopstelling. Er is een hele reeks producten om je uitrusting compleet te maken, of je nu een drift-, rally-, F1- of endurancefan bent. Deze categorie accessoires omvat
Ervaren coureurs zullen altijd op zoek zijn naar de setup die het dichtst bij de cockpit van een raceauto komt. Om dit te bereiken bieden de grootste namen in de sim-racingindustrie een hele catalogus randapparatuur en accessoires, waaronder handremmen.
Hoewel sommige racers misschien denken dat zo’n apparaat niet echt nodig is bij simracen, is het nut ervan meer dan bewezen bij driften en rallyrijden. Als je een goed oog hebt, zul je ongetwijfeld gemerkt hebben dat coureurs die bedreven zijn in slippen en zijwaarts gaan, allemaal hun toevlucht nemen tot het blokkeren van de achterwielen om de auto te starten en onder controle te houden tijdens hun huzarenstukje.
Maar terug naar de kern van de zaak: de beste handremmen, op PS5 dit keer. Als je op een pc zat, zou de lijst langer zijn geweest, met veel vermeldingen. Op Sony’s console, en zelfs op die van Microsoft, zijn de compatibele randapparaten, en vooral de kwaliteitsrandapparaten, op de vingers van één hand te tellen. Wat mij betreft is dat jammer, ondanks het feit dat het Windows/PC-platform veel volwassener is op het gebied van softwareondersteuning en het aanpassen van randapparatuur, ten koste van een prijskaartje dat vaak onbetaalbaar is voor virtuele drivers in vergelijking met thuisconsoles.
Dat gezegd hebbende, zijn er voornamelijk drie merken actief in het consolesegment van Sony en Microsoft, en alle drie bieden ze handremmen aan voor de PS5.
# De Fanatec ClubSport Handrem V2
Laten we meteen beginnen met de beste handrem die beschikbaar is voor de PS5: Fanatec’s Handbrake V2. Deze nieuwe handrem gebruikt dezelfde stijlcode als de Handbrake V1.5, maar verruilt de vrij rechte hoeken voor bochten.
Qua design is hij nog mooier dan het toestel dat hij vervangt. De behuizing is in één kleur, met de nadruk op de gelijkenis met de autosport. Het handvat is dit keer veel groter, van aluminium en staal, net als de hele rand. Het is meer premium dan de V1.5, en dat is wat we zoeken in een productevolutie.
Wat betreft de positionering van de handrem kun je deze zowel horizontaal als verticaal gebruiken, net als de andere twee handremmen in deze lijst, dus er is geen groot voordeel ten opzichte van de concurrentie. Maar als het op gevoel aankomt, is dat een heel ander verhaal.
V1.5 gebruikte een analoge sensor. De V2 ruilt deze in voor een Load Cell, wat het spel compleet verandert. De V2 is nu een beest op het gebied van remmen en geeft je sensaties die ongeëvenaard zijn op thuisconsoles en pc’s. De feedback is uiterst nauwkeurig, meeslepend en bovenal plezierig. Bovendien zijn er talloze instellingen beschikbaar op de load cell, waardoor dit apparaat zeer aanpasbaar is.
Tot slot is hier de kers op de taart. De Handbrake V2 is een hoogwaardig, eersteklas en bovenal modern apparaat dankzij het gebruik van Load Cell en zou daarom een flink prijskaartje moeten hebben, vind je niet? Nou, nee dus! Deze handrem van Fanatec kan voor €200 worden ingeruild en is compatibel met alle huidige gameplatforms, waardoor het de
# De Thrustmaster TSS Handrem
Thrustmaster is al heel lang aanwezig op de gamingmarkt. Thrustmaster biedt een scala aan randapparatuur voor vlieg- en rijsimulatie en heeft een veel uitgebreidere catalogus dan concurrent Logitech.
Wat handremmen betreft, biedt de Franse fabrikant (oorspronkelijk Amerikaans) de TSS Handbrake, een kwaliteitsapparaat dat zeer gewaardeerd wordt door fans van glijden en traverseren. Vergeleken met de RS Shifter & Handbrake van Logitech, die we hierna zullen bekijken, is de werking van de TSS identiek. Je hebt een sequentiële shifterstand met de ‘+’ naar beneden gericht en een analoge handremstand.
De TSS is een officiële replica van een Sparco handrem en de twee fabrikanten werken samen aan veel van de producten in het Thrustmaster assortiment. De behuizing is volledig van metaal en van hoge kwaliteit. Qua design zijn de lijnen mooi, maar ik vind de TSS nogal druk qua logo’s en labels. Wat mij betreft is het te veel, en een zilveren afwerking zou meer dan genoeg zijn geweest om er een aantrekkelijker apparaat van te maken.
Laten we overgaan op het gevoel. De analoge sensor is nauwkeurig, waardoor je het remmen naar wens kunt afstellen, zelfs op de PS5. In tegenstelling tot de RS van Logitech, die een progressieve modus heeft maar niet wordt ondersteund door alle racetitels op Sony’s console, waardoor je de Aan/Uit-modus overhoudt, die wel werkt, maar zonder feedback, geeft de TSS je feedback in de vorm van weerstand. Hoe harder je aan de stick trekt, hoe harder de race wordt, waardoor je feedback krijgt. Het is een rudimentair ontwerp, maar het werkt en dat is wat telt.
De TSS kost €300 in de winkel van Thrustmaster en is een goed alternatief voor de PS5-oplossing van Logitech, die we hierna zullen bekijken.
# Logitech RS Shifter & Handrem
Logitech is een van de populairste merken in de gamewereld en daar is een goede reden voor: de Zwitserse fabrikant biedt hoogwaardige randapparatuur die zich richt op gamers. Jarenlang heeft Logitech het instapsegment van sim-racing gedomineerd met producten zoals de
Onlangs besloot Logitech een andere doelgroep aan te spreken, bestuurders die op zoek zijn naar high-performance sim-racing randapparatuur, iets wat de concurrentie al bood. Het resultaat is de Pro-reeks, met een Direct Drive-basis, stuurwielen, Load Cell-pedalen en een gloednieuwe combinatie van versnellingspook en handrem. Het heet de RS Shifter & Handbrake en staat op deze lijst.
De RS Shifter & Handbrake is een hybride apparaat met een sequentiële versnellingspook en een handrem. Het is nogal atypisch, moet ik zeggen, aangezien merken vaak een versnellingspook met H-patroon en sequentiële modus aanbieden. Maar op papier ziet het er veelbelovend uit voor rally en driften.
Het ontwerp is in lijn met de Pro-reeks, met een zwarte behuizing en een elektrisch blauw accent op het handvat in de vorm van een ring. Het is echt een mooi, discreet en minimalistisch ontwerp, met alleen het Logitech-logo op de bovenkant van de versnellingspook/handrem. Schakelen tussen sequentiële hendel en handrem gebeurt met een schakelaar aan de onderkant van het apparaat.
Voor het gevoel heb je twee standen: progressief, wat ik moet zeggen overtuigend is, met een weerstand die toeneemt met de hoek van de stick, culminerend in een stevig einde van de slag. Het is geweldig voor een analoge handrem, maar het is niet echt compatibel met de PS5. Op papier wel, maar er zijn maar weinig games die deze modus ondersteunen.
De andere modus is de klassieke Aan/Uit, alsof je de knop op een joystick gebruikt. En deze modus is compatibel met Sony consoles, behalve dat het gevoel is uitgeschakeld. De reden is simpel: er is geen feedback van de handrem, dus je tast in het duister wanneer je de randapparatuur activeert, wat ik jammer vind.
De RS Shifter & Handbrake wordt verkocht voor € 159,99 in de Logitech-winkel en is daarmee de goedkoopste van het stel… maar ook de minst overtuigende qua gevoel en compatibiliteit met de PS5.











0 reacties