Simlab GT1 Pro
Voordelen
- Upgradebaar chassis met aluminium profiel
- Zeer solide structuur
- Compatibel met veel sim-race randapparatuur
Nadelen
- Vrij hoge prijs in volledige configuratie
Onze beoordeling: 9.7/10
Simlab heeft een lange geschiedenis als het gaat om cockpits voor sim-racing. Het Europese bedrijf is wereldberoemd om zijn cockpits, die vaak worden beschouwd als premium, modulair en vooral van zeer hoge kwaliteit.
Simlab bestrijkt een vrij breed scala aan virtuele piloten met een chassis van aluminium profiel. Het idee is om een solide, modulair, modern product aan te bieden tegen een relatief aantrekkelijke prijs. En ik moet zeggen dat het merk het behoorlijk goed doet. Een van de chassis van Simlab is de GT1 Pro, een cockpit met aluminium profiel die gericht is op een publiek van coureurs die van endurance en GT-races houden. In wat volgt gaan we deze cockpit testen en kijken wat hij te bieden heeft.
Belangrijkste en technische kenmerken van het chassis
- Aluminium profielchassis
- Afmetingen van 1350 mm x 580 mm x 770 mm
- Verkrijgbaar met een reeks accessoires om het chassis aan te passen
- Compatibel met veel fabrieksrandapparatuur voor simracen
- Configureerbaar met of zonder monitorbeugels
- Crankstelsteun voor belastingen tot 200 kg
Ontwerp
Het ontwerp van de GT1 Pro is typisch Simlab: een eenkleurig chassis, in dit geval zwart, met weinig logo’s van het merk. Er is een uitgesneden ‘Simlab’ op de trapas, een ander wit geschilderd op de staanders van het basisframe, en dat is het.
Dus ja, het chassis is sober, maar het merk weet ook hoe het flitsende dingen moet doen, met name met zijn beroemde Speed 1 blauwe kuipstoel. Maak je geen zorgen, er zijn andere keuzes van stoelen beschikbaar, waarvan sommige perfect zijn om de minimalistische look van het chassis te behouden.
Assemblage op maat
Uiteraard wordt zo’n cockpit volledig gedemonteerd geleverd en moet je hem zelf in elkaar zetten. Dat is relatief eenvoudig als je een beetje doe-het-zelver bent.
De GT1 Pro bestaat uit verschillende onderdelen en beugels die dienen als structuur voor het chassis. Ik raad je aan om hulp te zoeken bij het monteren van het chassis. Chassis zijn verre van eenvoudig te monteren, ook al doen sommige merken hun best om de montage te vereenvoudigen.
Eén puntje: zorg ervoor dat je de accessoires bestelt die je nodig hebt, zodat je alles van Simlab krijgt. Als je geen emmer hebt, biedt het merk er verschillende aan op de productpagina van GT1 Pro.
Productie en afwerking
Met een aluminium profiel van 80x40mm en vooral een reputatie om hoog te houden, heeft Simlab alles uit de kast gehaald met de GT1 Pro. Qua bouwkwaliteit ben je in elk opzicht goed bediend met een premium chassis. Van de uitsparingen tot de beugels en montagepunten, alles aan dit chassis is absoluut perfect.
De afwerking is gewoonweg onberispelijk. De vierkante buizen zijn zeer goed gesneden, met een afwerking die verwondingen voorkomt, en de steunen passen tot op de millimeter in elkaar, waardoor de GT1 Pro een structuur heeft die bestand is tegen elke sim-racing setup.
Zoals ik hierboven al zei, heeft Simlab een reputatie en vooral normen hoog te houden als het aankomt op zijn producten, en de GT1 Pro stelt in dit opzicht niet teleur.
Chassisafstelling
De GT1 Pro is vooral een GT-chassis, zoals de naam al doet vermoeden. Je kunt endurance, GT, rally, touring, drift en ook een beetje Formula racen. Dit wordt mogelijk gemaakt door de grote modulariteit van het chassis.
Het achtervorkdek kan in hoogte, hoek en diepte worden versteld. De trapas is min of meer hetzelfde, met de nadruk op stijfheid (hij kan 200 kg kracht aan). Wat het zadel betreft, hangt alles af van het zadel dat je bestelt of dat je hebt.
Simlab biedt de mogelijkheid om de GT1 Pro te configureren met verschillende bakopties, die kunnen worden geleverd met beugels en runners, waardoor het nog gemakkelijker wordt om het chassis aan te passen. Bij Simlab draait alles om de complete turnkey-oplossing en daarom is de GT1 Pro niet alleen een zeer modulair chassis, maar ook verrassend eenvoudig aan te passen aan de racetypes van je voorkeur en je ergonomische behoeften.
Sensaties tijdens het spelen
Laten we eens kijken naar wat de Simlab GT1 Pro te bieden heeft in racetrim. Allereerst is de stijfheid van dit chassis gewoon uitzonderlijk, en ik moet toegeven dat ik niets minder zou verwachten van een eersteklas onderdeel van Simlab.
De trapas is zeer solide en is bestand tegen de zwaarste sim-race-randapparatuur, met een kracht van 200 kg die erop wordt uitgeoefend. De steunplaat beweegt helemaal niet tijdens de race, zelfs niet bij hard remmen. Het is zeer solide, wat je vertrouwen geeft in je rijvaardigheid en je in staat stelt om de apparatuur nog verder te pushen.
Wat het basisdek betreft, is het vrijwel hetzelfde als met de trapas. Op de website van het merk, en ook op de GT1 Pro pagina, zie je
Ik kan je vertellen dat het dek geen enkel teken van buiging vertoonde tijdens mijn gebruik in de test of tijdens mijn sim-racesessies. Het is ultrastijf en typisch voor wat Simlab biedt. Ik weet het, ik val een beetje in herhaling, maar het merk is premium, dus…
Ik merkte dat de Sparco-stoel een uitstekende zijdelingse ondersteuning bood, en ook in de onderrug, meer bepaald in de lendenstreek. In absolute zin heb je er niet veel aan, tenzij je de GT1 Pro ombouwt tot een dynamisch chassis. Maar ik moet toegeven dat het fijn is om dat gevoel te hebben van omarmd te worden door de bak.
Compatibiliteit
De compatibiliteit van de GT1 Pro met sim-racing pedalboards is zeer breed, met een uitputtende lijst van randapparatuur. De steun is bestand tegen 200 kg kracht die erop wordt uitgeoefend, wat meer dan genoeg is om te racen met een Load Cell of hydraulisch crankstel.
Voor de basis kun je kiezen tussen montage aan de voorkant of aan de onderkant. De lijst met compatibele DD-bases is ook uitgebreid, met Simagic, Simucube, Fanatec, Logitech en nog veel meer.
Voor de stoel hoef je alleen maar een glijbaan te voorzien en je zit goed. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor de opties van Simlab en zijn baden.
Waar voor je geld
Zoals gebruikelijk met Simlab-chassis, begint de GT1 Pro voor een prijs die ronduit betaalbaar is, om vervolgens bijna 3 keer zoveel te kosten in volledige optie. De initiële prijs is ongeveer €650 kaal, zonder accessoires of ondersteuning. En als je alle vakjes op de configurator van Simlab aanvinkt, kost de GT1 Pro je € 1.672.
Dus ja, het is duur, maar als je alleen de kuipstoel met de cockpit neemt, kom je uit op een rekening van ongeveer € 1.000 voor een stijf, modulair en zeer meeslepend chassis.
Mijn oordeel
Als je op zoek bent naar het perfecte chassis voor sim-racen, dan is de GT1 Pro de cockpit voor jou. Het is van hoge kwaliteit, stijf, modulair en vooral betaalbaar – zonder alle opties op de productpagina af te vinken natuurlijk.
Ik raad deze cockpit aan als je een beetje van alles wilt in simracen, met de nadruk op GT-racen. De GT1 Pro kan zelfs worden gebruikt voor F1-configuraties, maar met minder immersie voor de racers.










0 reacties