Fanatec Forza Motorsport V2 bundel
Voordelen
- 5 nm koppel CSL DD-basis
- Officieel gelicentieerd Forza Motorsport-stuurwiel
- Zeer goede bouwkwaliteit
Nadelen
- Enigszins hoge prijs
- Crankset zonder laadcel
- Het stuur en de naaf zijn zwaar
Onze beoordeling: 9.5/10
Het Duitse merk van randapparatuur voor simracen Fanatec Fanatec is al meer dan 20 jaar actief in de sector en het zou een understatement zijn om te zeggen dat het een schat aan ervaring heeft. Het was niemand minder dan Fanatec die de eerste Direct Drive-basisstations aanbood aan het grote publiek, met de CSL DD’s met 5 en 8 nm koppel. Daarvoor waren DD-bases gereserveerd voor een doorgewinterd publiek, voornamelijk racecoureurs of ervaren mensen met een aanzienlijk sim-racebudget.
De CSL DD is de go-to-go voor sim-racen voor diegenen die op zoek zijn naar een Direct Drive basis. Door hun toegankelijkheid qua gevoel, feedback en prijs zijn ze perfect voor veel racers die net beginnen aan het sim-race avontuur, of voor degenen die hun spel naar een hoger niveau willen tillen.
Er zijn de laatste tijd enkele grote veranderingen geweest bij Fanatec, en de meest opvallende is ongetwijfeld de aanstaande overname door Corsair, het Amerikaanse gamebedrijf. Dit nieuwe leven zou niet alleen gunstig moeten zijn voor het bedrijf, maar ook voor piloten die op zoek zijn naar producten met hoge prestaties die niet buitensporig duur en vooral beschikbaar zijn. Over producten gesproken, vandaag gaan we het hebben over een bundel speciaal voor Xbox en PC: de Forza Motorsport V2.
Belangrijkste en technische kenmerken van de bundel
- Compleet pakket met CSL DD-basis, Forza Motorsportspecifiek stuur en CSL-pedalen
- Direct Drive-basis met 5 nm maximumkoppel, maar uitbreidbaar tot 8 nm met een boost-kit (apart verkrijgbaar)
- ClubSport-stuur met 33 cm diameter, vlakke onderkant en eersteklas leder
- ClubSport Universal Hub voor Xbox met klein scherm en bedieningselementen verdeeld langs de zijkanten van het stuur, zoals bij een racewagen
- Basis compatibel met het hele Fanatec ecosysteem
- Compatibel met Xbox en pc
- Verkrijgbaar in QR1 of QR2 versies
Ontwerp
Laten we beginnen met het ontwerp van de Forza Motorsport V2. Het stuur is vrij minimalistisch, met een volledig kale voorkant, afgezien van het Fanatec-logo in het midden en het Forza Motorsport-logo onderaan het stuur.
Beide letters zijn in het wit en het stiksel is ook in dezelfde kleur, met een band aan de bovenkant van het stuurwiel. De naaf voegt een race-touch toe aan dit stuur, dat doet denken aan de stuurwielen van Audi R8’s, Porsche 911’s en andere Super Cars en racewagens.
Wat de pedalen betreft, dat zijn de CSL pedalen die we allemaal zo goed kennen: eenvoudig ontwerp, maar de kleurkeuze laat wat mij betreft te wensen over. De CSL DD (de basis) is een zwarte cilinder met hier en daar een Fanatec-logo.
Assemblage op maat
Aangezien de CSL DD slechts 5 nm koppel produceert in deze configuratie, kun je hem zonder enig probleem installeren op meubels met behulp van Fanatec’s tafelklem. Je krijgt geen buiging of beweging, zolang het bureau of de tafel dikker is dan een vel papier.
Natuurlijk kan de CSL DD worden geïnstalleerd op een cockpit of tribune met behulp van zijrails of van onderaf, allemaal met behulp van moeren in de vorm van een T. L’opération est très simple à réaliser, que vous utilisiez le Table Clamp ou bien un châssis pour monter la base.
Wat het stuur betreft, kun je bij aankoop kiezen tussen de QR1 of de QR2. Persoonlijk zou ik kiezen voor de QR2 voor een comfortabelere setup. toekomstbestendig zoals de Engelsen zeggen. Wat de CSL pedalen betreft, de rubberen pads zorgen voor een goede grip op de vloer (parket, plavuizen, tapijt, enz.), maar het ontwerp maakt het ook mogelijk om ze op een onderstel te monteren.
Productie en afwerking
Voor deze bundel is metaal gebruikt voor de hele structuur, inclusief het stuur, de pedalen en de basis. De afwerking is uitstekend, Fanatec waardig. Hetzelfde geldt voor de afwerking. Ik heb geen defecten, bramen of slecht gemonteerde onderdelen (vooral op de ClubSport Hub) opgemerkt op de producten in deze bundel, en persoonlijk had ik niet verwacht er een te vinden en/of te zien. De randapparatuur in de Forza Motorsport V2 bundel is van topklasse.
Aan de slag met de bundel
Met een diameter van 33 cm en een vlakke onderkant ligt het ClubSport Forza-stuur goed in de hand, vooral als je van GT-racen houdt. De knoppen zitten verspreid langs de zijkanten van het voorpaneel, zoals je dat ook op een raceauto of Super Car vindt. Het spreekt voor zich dat deze configuratie betekent dat je midden in een race snel toegang hebt tot de knoppen, zonder je ogen van de weg te halen. Toegegeven, de ClubSport Hub heeft andere knoppen (16 in totaal) aan de bovenkant, maar je zult ze niet veel gebruiken als je eenmaal de knoppen aan de voorkant hebt aangepast.
Aan de achterkant van de naaf zitten slechts 2 magnetische peddels, maar ze zijn van een goed formaat. Dit is misschien niet genoeg voor sommige coureurs, vooral voor degenen die op zoek zijn naar analoge peddels, maar het is genoeg voor bijna 80% van de sim racers in deze prijsklasse. Bovendien klikken de peddels erg goed, zijn ze magnetisch en gemakkelijk bereikbaar midden in een race.
Sensaties tijdens het spelen
De basis van deze bundel is niemand minder dan de 5nm CSL DD, die erg populair is in zijn categorie. De force feedback is niet slecht voor sim-racers en beginners, met een zeer goede weergave van de effecten die de auto genereert en ondergaat. Het is duidelijk dat de 5nm versie van de CSL DD niet erg krachtig is, en je zult af en toe wat clipping voelen als je hem tot het uiterste drijft.
Het is echter aan jou om de parameters van de basis in te stellen (via Fanalab op de PC of het scherm op het stuur) om een bepaalde marge aan te houden om verzadiging van de randapparatuur te minimaliseren, vooral omdat het stuur en de naaf in deze bundel meer dan 3 kg wegen.
Wat de pedalen betreft, zijn de CSL pedalen de standaard in deze categorie. De magnetische (Hall) sensoren zorgen voor een uitstekende invoerregistratie (gas en rem), met een goede lineariteit in de pedaalslag. Het is geen Load Cell pedaal en doorgewinterde rijders zullen dit onmiddellijk merken, maar eerlijk gezegd is het de prijs waard. Laten we niet vergeten dat dit een instapbundel is.
Compatibiliteit
Als officieel gelicentieerd Forza Motorsport-product is deze bundel compatibel met zowel PC als Xbox, zowel voor de basis als voor het stuur. Het belangrijkste aan de producten van Fanatec is de compatibiliteit van het stuur met de console, want de bases van het merk zijn theoretisch allemaal functioneel op Playstation en Xbox.
Waar voor je geld
Deze bundel wordt normaal verkocht voor €730, maar wordt momenteel geruild voor €50 minder, namelijk €680. Wat mij betreft is dat eerlijk genoeg, aangezien de basis een 5nm koppelversie is. Toegegeven, de randapparatuur in de bundel is van uitstekende kwaliteit, maar de vraagprijs van Fanatec is een beetje hoog naar mijn smaak.
Mijn oordeel
Forza Motorsport V2 is een goede bundel voor simrace-beginners. Het stuur is prachtig, de CSL DD biedt een goed rijgevoel en de pedalen zijn relatief bruikbaar totdat je een Load Cell hebt ervaren.
Het zwakke punt van deze bundel is echter niemand minder dan de basis. De CSL DD 5 nm is echt niet groot genoeg om het gewicht van het vliegwiel en de naaf te dragen. Met een gewicht van meer dan 3 kg is het te zwaar voor de 5 nm koppel die het ontwikkelt en clipping komt veel vaker voor dan bij de 8 nm variant.
Naar mijn mening, als je het je kunt veroorloven, ga dan meteen voor de 8 nm koppelversie, of kies voor Forza Motorsport V2 en koop de boost kit 180 om de kracht van de basis te vergroten. Door dit te doen, krijg je een veel beter gevoel voor het spel, vooral als je van plan bent om titels als Assetto Corsa of Forza Motorsport.
Het is nog steeds een goede bundel voor beginners en liefhebbers van de zondag, maar de basis zal snel zijn grenzen tonen op het gebied van rijgevoel, vooral met zo’n zwaar stuurwiel.
0 reacties