Selecteer een pagina

Moza CS V2P: Test & Beoordeling

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Moza CS V2P

Voordelen

  • Hoogwaardig premium stuurwiel
  • Structuur van aluminiumlegering
  • Draadloze verbinding met het basisstation

Nadelen

  • Geen scherm op het stuur
  • Geen optie voor het instellen van parameters vanaf het stuur
  • Weinig bestellingen in totaal

Onze waardering: 9.6/10

Moza Racing is duidelijk in de aanval Moza Racing De Chinese fabrikant van randapparatuur voor sim-racing wil graag naam maken en zijn marktaandeel vergroten. Ik moet zeggen dat Moza me echt heeft verrast, vooral met zijn kwaliteitsbasis die een zeer goede return on investment biedt in vergelijking met de concurrentie. Moza kwam min of meer uit het niets en is er desondanks in geslaagd om ons een vrij uitgebreid assortiment sim-race randapparatuur te bieden, en vooral van de hoogste kwaliteit.

Zoals je weet draait het bij simracen allemaal om kennis, vaardigheid en knowhow. Er zijn niet zoveel merken die kwaliteitsproducten aanbieden, en het is duidelijk dat Moza Racing deel uitmaakt van de groep getalenteerde fabrikanten voor sim-racing, naast Fanatec , Simagic en Simucube.

Op dit moment verbleekt de catalogus van Moza in vergelijking met de concurrentie, vooral van merken die al jaren in het segment actief zijn. Maar dat betekent niet dat de producten van deze Chinese fabrikant van slechte kwaliteit zijn – nee, dat zijn ze niet. Onder de pendelknoppen die Moza aanbiedt, hebben we de CS V2P Dit is een vrij standaard wiel van zeer goede kwaliteit. In wat volgt, laat ik je kennismaken met dit stuur en geef ik je zijn sterke punten, zijn weinige zwakke punten en wat ik ervan vind.

 

Belangrijkste en technische kenmerken van het stuurwiel

  • 33 cm diameter volledig rond stuurwiel
  • Structuur van aluminiumlegering
  • Leer rondom het stuur
  • Magnetische schoepen van gesmeed koolstofvezel
  • RevLED op de bovenkant van het voorpaneel
  • 10 volledig aanpasbare bedieningselementen via Pit House
  • Compatibel met onderstellen van alle merken

 

Ontwerp

Wat mij betreft zijn de stuurwielen van Moza Racing min of meer sober, en de CS V2P is daarop geen uitzondering. We hebben dus een volledig rond wiel met een diameter van 33 cm. Je vindt het op vrijwel elke auto en je raakt er snel aan gewend, vooral als je regelmatig rijdt.

De structuur is heel eenvoudig, met een voorpaneel zonder knoppen of bedieningselementen. Deze bevinden zich op een soort module aan de achterkant die erg lijkt op de modules die in GT worden gebruikt. Er is ook een witte band op de bovenkant van het stuurwiel, met 2 kleuren die de bouw domineren: donkergrijs en zwart. De besturing heeft echter groene, blauwe, rode en gele stickers, maar dit is om je te helpen bij het gebruik.

GT DD PRO

Assemblage op maat

Net als alle andere stuurwielen van Moza Racing maakt de CS V2P gebruik van het beroemde Quick Release-systeem van het merk, dat zeker in samenwerking met Simagic is ontwikkeld. Het is simpelweg een van de beste op de markt, na Simucube, maar gemakkelijker in gebruik, zoals sommigen zouden zeggen.

Zoals ik al eerder zei, kan dit stuur worden gebruikt op alle Moza wielen, van de R5 tot de R21, via de R12. Het is een beetje vreemd van de kant van Moza, want ze houden ervan om hun assortiment te segmenteren, maar hé, het is de moeite waard.

Het stuur monteren op een basis is heel eenvoudig, net als bij de QR van Fanatec, nou ja, zo ongeveer: je trekt aan de ring op de QR, lijnt het stuur uit en zet het op zijn plaats, en laat de ring weer los als alles op zijn plaats zit. Je hebt echter geen aansluitpinnen zoals bij de Fanatec QR, wat het installeren van de CS V2P veel gemakkelijker maakt.

 

Productie en afwerking

Voor dit stuur zijn we uitstekend verwend. De structuur is gemaakt van een aluminiumlegering uit de luchtvaartindustrie. Overal vind je leer van topkwaliteit. De peddels zijn gewoon van gesmeed koolstofvezel. Het is een heel eersteklas stuurwiel, zeg ik je.

De bouwkwaliteit is gewoonweg onberispelijk, net als de afwerking. Bij nadere inspectie van dit stuurwiel heb ik geen fabricagefout opgemerkt. Niets, nada. Alles is perfect, zoals op vrijwel alle stuurwielen van het merk.

 

Omgaan met het stuurwiel

Dit stuur heeft dus een diameter van 33 cm en dat is min of meer wat je op elke auto vindt, met uitzondering misschien van Peugeots en hun kleine stuurwielen. Er zijn in totaal 10 knoppen, waaronder 6 knoppen en 2 schakelaars. 6 bedieningselementen zijn gemakkelijk bereikbaar zonder dat je je handen van het stuur hoeft te halen, want ze bevinden zich aan de bovenkant van het voorpaneel en zeer dicht bij je vingers.

Er zitten echter 2 knoppen en 2 schakelaars aan de onderkant van het voorpaneel, en je moet wat gymnastiek met je handen doen om erbij te kunnen. Niets ernstigs, en ik stel voor dat je ze toewijst aan commando’s die je tijdens de race niet veel zult gebruiken.

Afgezien daarvan is de ergonomie van dit stuurwiel behoorlijk goed, en het wordt versterkt door 2 peddels aan de achterkant die magnetisch zijn en gemaakt van gesmeed koolstofvezel. De paletten klikken echt goed, moet ik toegeven, en dat is te verwachten omdat ze magnetisch zijn.

GT DD PRO

Sensaties tijdens het spelen

Wat is de waarde van CS V2P in sim-racing? Al met al is het een goed stuur voor racesessies in verschillende competities. Met een diameter van 33 cm is hij makkelijk vast te houden en voel je je niet misplaatst als je gewend bent om auto te rijden of zelfs sim te racen.

De structuur is zeer stevig, voornamelijk dankzij het gebruik van een aluminiumlegering. Als het op grip aankomt, is leer echt een pluspunt. Overigens heb ik mijn tests uitgevoerd zonder handschoenen, met een R9-basis en dit stuur is correct voor de 9 nm koppel van de Moza-randapparatuur. 33 cm is echter een beetje groot voor zo’n basis, en je zult zeker last krijgen van knippen als je te ver gaat. De CS V2P is veel beter geschikt voor een R12, zelfs als je het vermogen van de basis verlaagt.

De knoppen boven op het voorpaneel zijn gemakkelijk te gebruiken en te bereiken. De lagere moeten daarentegen geconcentreerd worden gebruikt. Maar je hebt maar 2 schakelaars en 2 knoppen, dus het is niet het einde van de wereld. Over besturing gesproken, de 10 in totaal zijn kort, vooral als je graag F1- of GT3-sessies doet, en dat is een van de weinige tekortkomingen van het stuur.

De peddels vond ik een genot om te gebruiken en het feit dat ze gemaakt zijn van gesmeed carbon versterkt dat nog eens.

 

Compatibiliteit

De CS V2P is compatibel met het hele ecosysteem van Moza, van de R5 basis tot de R21, en dat is eerlijk gezegd een beetje vreemd van de Chinese fabrikant. Meestal is er altijd een uitzondering met de wielen van Moza, maar deze keer is het het hele peloton dat onder handen wordt genomen.

Wat sim-racetitels betreft, zul je geen problemen hebben met dit stuur, zolang de basis die je gebruikt er compatibel mee is.

GT DD PRO

Waar voor je geld

De CS V2P kost €279 incl. BTW en biedt wat mij betreft zeer veel waar voor zijn geld, en is uitstekend gepositioneerd ten opzichte van de concurrentie van Fanatec. De bouwkwaliteit van dit stuur is gewoon uitzonderlijk en dit gaat gepaard met het gebruik van eersteklas materialen in het hele stuur, waaronder gesmeed koolstofvezel.

 

Mijn oordeel

Ik heb echt genoten van het racen met de CS V2P, vooral als je hem combineert met een goede Moza-basis. Het stuur voelt zeer solide aan in je handen en de QR kan min of meer als een raceauto worden gebruikt en zorgt voor een onwrikbare verbinding met de aandrijfas van de motor.

Bovendien is zijn prijspositionering uitstekend, waardoor het een verstandige keuze is in zijn segment, op voorwaarde natuurlijk dat je in de Moza-bandwagon springt. Ik moet echter toegeven dat de catalogus met sim-racing randapparatuur van de Chinese fabrikant meer dan toereikend is en het zonder het minste probleem opneemt tegen de grote namen in de game.

Als je van Moza producten houdt en op zoek bent naar een stuur om veel sim-racing competities mee te doen, dan is de CS V2P een optie die ik van harte kan aanbevelen.

gt dd pro

Moza CS V2P

Een zeer solide, ergonomisch stuurwiel.

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

Moza ES: Test & Beoordeling

Moza ES: Test & Beoordeling

Moza ES Voordelen Verschillende volledig aanpasbare besturingselementen Hoogwaardige afwerking en materialen...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar