MOZA VISIE GS
Voordelen
- Uniek ontwerp met centraal display gemonteerd op een elektronische gyroscoop
- Hoogwaardige materialen
- Stuur in GT-stijl
Nadelen
- Vrij hoge verkoopprijs
Onze beoordeling: 9.8/10
Moza Racing is vastbesloten om een groter deel van de simulatiemarkt te veroveren, en van simulatie in het algemeen. Na de lancering van het stuurwiel voor de simulatie van vrachtwagenrijden en de reeks randapparatuur voor vluchtsimulatie, is het nu tijd voor de nieuwe Vision GS om eindelijk zijn gezicht te laten zien aan het grote publiek.
Dit nieuwe wiel werd 1 jaar geleden aangekondigd tijdens de Gamescom in Keulen, Duitsland. Met zijn futuristische design en unieke functies kostte het de Chinese firma een jaar om dit stuur in zijn definitieve versie te onthullen en het werd enige tijd geleden op de markt gebracht.
De Vision GS combineert een uniek design met een heel aparte vorm en bovenal een vlaggenschip voor het personaliseren van Moza-producten, en is klaar om het op te nemen tegen de meest hoogwaardige stuurwielen van Fanatec. Zal het zijn ambities waarmaken? Dat gaan we uitzoeken.
Belangrijkste en technische kenmerken van het stuurwiel
- GT-stijl stuur met een agressieve rechthoekige vorm
- 31 cm diameter
- Structuur in aluminiumlegering uit de luchtvaartindustrie
- Premium leder rondom met zwarte stiksels
- 2,85-inch rond HD-aanraakscherm
- 4 gesmede koolstofvezel bladen, waarvan 2 magnetisch
- 17 bedieningselementen in totaal, waaronder 8 verlichte knoppen
- Compatibel met de nieuwe Moza-databases en andere databases via een hub
Ontwerp
Laten we beginnen met het ontwerp van deze gloednieuwe Vision GS. Dit stuurwiel is naar mijn mening sterk geïnspireerd op het stuurwiel in de Mercedes AMG One, je weet wel, de hypercar die een arm en een been kost en min of meer een F1 straatlegaal is.
De Vision GS heeft een zeer rechthoekige vorm, met veel kleur aan de voorkant. Alle knoppen aan de voorkant zijn verlicht en het middelpunt is het ronde 2,85″ scherm. Er zit ook een koolstofvezelcomposiet op het voorpaneel, dat de race-uitstraling van het stuur accentueert. Wat mij betreft ziet het er goed uit, hoewel ik geen grote fan ben van de vorm, omdat het gebruik ervan beperkt is tot een paar sim-racedisciplines, met name GT en F1.
Assemblage op maat
De Vision GS is geassembleerd met de Moza Quick Release die we allemaal kennen, en meer specifiek de herziene versie. Deze QR is gebaseerd op de D1-Spec en wordt ook gedeeld met Simagic, uiteraard met een paar aanpassingen.
Om het vliegwiel op een Moza liggende achtervork te monteren, of op een andere liggende achtervork als je de universele naafset hebt, trek je gewoon aan de ring, lijn je het vliegwiel uit en plaats je het, en laat je vervolgens de ring los. De verbinding is zeer solide en laat geen buiging toe op de aandrijfas. Deze QR is een van de beste die vandaag de dag op de markt verkrijgbaar is.
Productie en afwerking
De Vision GS is een zeer hoogwaardig stuurwiel van Moza, dus moest het gemaakt worden van topmaterialen. Zoals vrijwel alle stuurwielen van Moza heeft het een structuur van aluminiumlegering afkomstig uit de ruimtevaartindustrie. De omtrek is bekleed met goed gemaakt leder, met handgemaakte zwarte stiksels, gesmeed koolstofvezel voor de achterpaddles en een koolstofvezelcomposiet (uiteraard in combinatie met kunststof) op de frontplaat rond het ronde scherm.
Op het gebied van bouwkwaliteit is er absoluut niets aan te merken op de Vision GS. Het is zeer premium, met veel aandacht voor detail, en dat is alleen maar te verwachten aangezien het het duurste wiel in de catalogus van Moza is. Voorlopig dan.
Omgaan met het stuurwiel
Dus als het erop aankomt om dit stuur onder de knie te krijgen, ben je beperkt in wat je kunt doen. Het is voornamelijk GT en F1, en zelfs endurance, ook al ontbreken de bedieningselementen op het voorpaneel. De diameter is 31 cm, wat echt comfortabel is om vast te houden, en de rijpositie is 9H15, met de onderste handgrepen gesloten.
Alle bedieningselementen op het stuur zijn heel gemakkelijk te bereiken, zonder dat je handen van hun plaats gaan. Of het nu gaat om de peddels, schakelaars, knoppen of zelfs het touchscreen, alles is op de juiste manier geplaatst op de Vision GS, met een doordachte achterliggende gedachte. Bovendien heb je een RevLED op de bovenkant van het stuurwiel, waardoor je het toerental heel gemakkelijk kunt aflezen.
Ook de achterpaddles liggen heel dicht bij je vingers en zijn van redelijk goed formaat. De schakelpaddles zijn magnetisch met een Hall-sensor, wat vrij standaard is in dit segment, en de andere twee zijn vergelijkbaar. De 2 magnetische klikken goed, maar maken veel lawaai, zoals het geval is bij veel andere Moza sturen. Wat betreft de analoge peddels, de veer is OK, maar nogal zacht. Maar het is OK voor sim-racing gebruik.
Sensaties tijdens het spelen
Om er een goed gevoel bij te krijgen, heb ik de Vision GS gekoppeld aan een Moza R16, zodat ik een goede basis had om dit stuur te testen. Het grootste voordeel van dit stuur is het volledig aanpasbare scherm, dat aanraakgevoelig is en niet beweegt als je aan het stuur draait. Fysiek maakt het scherm deel uit van het voorpaneel, dus het draait mee. Maar het weergegeven beeld staat vast en als je aan het stuur draait, staat de rondeteller bijvoorbeeld altijd in het midden.
Wat betreft de bediening, dat hebben we al gezien, en de Vision GS is uitstekend op dit gebied. Het scherm is zoals gezegd volledig aanpasbaar via de software van Moza. Je kunt telemetrie, het circuit, ronden, tijd, toerenteller, snelheidsmeter en een heleboel andere menu’s met je vingers weergeven. Het scherm is zeer responsief, in 60 Hz en vooral HD. Het is geen scherm waarop je moeite zult hebben om de weergegeven informatie te lezen als je er ver vanaf staat.
Bovendien is het scherm tijdens het racen een groot voordeel ten opzichte van de concurrentie, omdat je geen dashboard meer hoeft te kopen en het beeld ook gecentreerd is, zodat het niet meedraait met het stuur. Het is min of meer de Lord of the Rings versie, maar dan voor sim-racesturen.
Compatibiliteit
Wat de basis betreft, is dit stuur compatibel met alle stuurwielen van het Chinese merk. Maar waar Moza ons een kleine verrassing heeft bezorgd, is de compatibiliteit van dit stuurwiel met de bases van andere fabrikanten. Alles wat je nodig hebt is een universele hub, die overigens niet duur is, en een USB-aansluiting op je pc, en je bent klaar.
Wat betreft platformcompatibiliteit is Vision GS alleen compatibel met PC.
Waar voor je geld
De Vision GS kost €830 in Europa en $750 in de VS, exclusief btw. Ik denk dat dat een goede prijs is voor wat je krijgt. Het is niet buitensporig duur, zoals te zien is bij sommige wielen van Fanatec(BMW M4 GT3 die, hoewel prachtig, €1.500 waard is, bijvoorbeeld), vooral omdat de bouwkwaliteit echt top is.
Mijn oordeel
De Vision GS is een geweldig stuur gebleken voor fans van GT- en F1-races. Het is een eersteklas stuur, zeer goed afgewerkt en met gebruik van kwaliteitsmaterialen. Bovendien is het scherm praktisch tijdens het racen, reageert het snel en heeft het een zeer goede resolutie.
Als je het je kunt veroorloven, raad ik je aan om dit wiel te combineren met een R16 of een andere achtervork die tussen 12 en 15 nm koppel ontwikkelt. De Vision GS is niet licht, hoewel hij ook niet echt zwaar is, maar je loopt het risico te clippen met een kleine achtervork (R3 of R5 bijvoorbeeld).
Toegegeven, de vorm beperkt het gebruik tot GT of F1, maar er zijn fans die alleen van deze races houden. In elk geval is het nog steeds een geweldig stuur.
0 reacties