Selecteer een pagina

Simlab XP1 crankstel: Test en meningen

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Simlab XP1

Voordelen

  • Zeer instelbaar crankstel
  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • 200 kg laadcel

Nadelen

  • Geen haptische feedback (trillingen) voor ABS
  • Standaard geen steun of voetsteun

Het bedrijf Simlab is een beetje jong op de sim-racingmarkt. Het werd in 2015 gelanceerd om een eenvoudige reden: de oprichter kon geen sim-racecockpit vinden die zowel goed als betaalbaar was. De opties op dat moment, en dit is nog steeds het geval voor sommige merken, waren duur voor de kwaliteit en de andere waren gericht op een amateurpubliek dat Forza Horizon speelde en geen Assetto Corsa.

Het assortiment van Simlab bestaat voornamelijk uit cockpits, maar de catalogus bevat ook randapparatuur voor simracen, zoals een pedaalbord, handrem, dashboards en andere raceaccessoires om je set-up aan te passen.

Over pedalen gesproken, de XP1 is het antwoord van het Nederlandse merk op de zwaargewichten in de industrie. Waar de meeste concurrenten, in ieder geval in dit segment, Load Cell crankstellen met 100 kg kracht aanbieden, verdubbelt de XP1 die waarde en is in sommige gevallen zelfs te vergelijken met hydraulische apparaten. In wat volgt gaan we dieper in op hoe de XP1 zich verhoudt tot de concurrentie.

Belangrijkste en technische kenmerken van het crankstel

  • Gehele aluminium structuur
  • Verkrijgbaar in 2 versies: 2 of 3 pedalen
  • Compatibel met pc en RaceDirector
  • Verstelbare pedalen op alle punten
  • 200 kg laadcel
  • 16-bits resolutie op pedalen
  • Bedieningskast voor eenvoudig beheer van de bedrading en aansluiting op de pc
  • Geleverd met een aantal elastomeren en veren voor zowel rem als gaspedaal
  • Gas- en koppelingspedaal met magnetische sensor

 

Ontwerp

Het ontwerp van de XP1 is gewoonweg prachtig en schreeuwt premium uit vanaf het eerste visuele contact. Het is niet alleen mooi, maar ook minimalistisch, wat aangeeft dat het perfect past bij elke opstelling.

De pedalen zijn zwart, onderdeel van een grijs frame. Aan de voorkant zit een kleine knop om de pedalen te verstellen. Aan de achterkant zit het weerstandssysteem, ook in het blauw, en goud voor de LC. Wat mij betreft is dit gewoon een van de mooiste cranksets die momenteel op de markt zijn.

Simlab XP1 crankstel Test & Beoordelingen

Assemblage op maat

De eerste teleurstelling is de montage van de XP1. Alles wat je in de doos krijgt zijn de 2 of 3 pedalen, afhankelijk van je keuze op het moment van aankoop. Er wordt standaard geen plaat, beugel of zelfs voetsteun bij de XP1 geleverd. Je zult bij de kassa moeten betalen om deze te krijgen, en ik vind het goedkoop van Simlab dat ze deze route hebben genomen, vooral omdat de XP1 niet bepaald budgetvriendelijk is, en de verstelbare standaard minder dan €90 kost.

Elk pedaal is individueel en je hebt een modern chassis nodig dat daar geschikt voor is. Montage is relatief eenvoudig: u hebt 2 rails aan elke kant van de pedalen voor de schroeven en bouten en om montage op een chassis mogelijk te maken. Alle hardware zit in de XP1 doos, en je krijgt er zelfs ” T “voor aluminium profielcockpits.

 

Productie en afwerking

De XP1 is gebaseerd op een volledig aluminium constructie, met ook metalen onderdelen. De bouwkwaliteit is gewoon top, andere Simlab producten waardig. Dat zie je meteen als je een van de pedalen oppakt en voor het eerst uitpakt.

Wat de afwerking betreft, is het duidelijk: premium en nog eens premium. Elk onderdeel van de pedalen is tot in de perfectie bewerkt, zonder oneffenheden, bramen of wat dan ook. Het is gewoon perfect, van de pedaalplaat tot de afstelknoppen en de assemblage van de onderdelen van het product. Er moesten echter wel concessies gedaan worden en dat is terug te zien in het bedieningskastje van de XP1. Het is het soort echt goedkoop plastic dat je bang maakt om iets te hard tussen je handen te drukken, of om te laten vallen. Gelukkig is het de bedoeling dat dit onderdeel aan de achterkant van de cockpit wordt geïnstalleerd en zich niet meer laat zien.

 

Instellingen trapas

Dus de instellingen die beschikbaar zijn op de XP1. Voor sommige heb je gereedschap nodig. En voor de meeste is dat niet nodig. Op dit crankstel kun je de hoogte en hoek van de pedalen, de hoek van de pedaalplaat, de eindaanslag, de hardheid van de veren, de hardheid van de elastomeren, de voorbelasting van de veer met het duimwiel en de totale hardheid van de pedalen instellen.

Dat was voor de fysieke instellingen. Natuurlijk biedt Simlab software-instellingen via RaceDirectorzodra de XP1 is aangesloten op een PC. Simpel gezegd: de pedalen zijn in hoge mate verstelbaar, of het nu gaat om het gas-, rem- of koppelingspedaal.

Simlab XP1 crankstel afbeelding 2

Sensaties tijdens het spelen

Zodra de XP1 in je cockpit is geïnstalleerd, is het tijd om er een paar rondjes mee te rijden. De eerste indrukken zijn uitstekend, moet ik zeggen, met een zeer soepel gaspedaal onder je rechtervoet. Het pedaal is verstelbaar voor verschillende sim-racecompetities. Bovendien is de veer verwisselbaar, zodat je de weerstand kunt aanpassen.

Het rempedaal is een heel ander verhaal. Je hebt dezelfde instellingen als het gaspedaal, plus de optie om het elastomeer en de veer te verwisselen om het gevoel onder je rechtervoet te veranderen.

De Load Cell is een tweetraps systeem, zoals op de meeste producten in dit segment. De veer (eerste trap) zorgt voor ongeveer 70-80% van de remkracht, uiteraard met verwisselbare veer, en het elastomeer zorgt voor de resterende percentages voor een rotsvast gevoel. Qua gevoel is de XP1 puur sim-racen, zeker met zijn rempedaal en 200kg LC. Je hebt maar een paar rondjes op het circuit nodig om het remmen met de XP1 onder de knie te krijgen, ook al heeft hij geen haptische feedback voor het ABS, wat ik een beetje jammer vind.

Ik heb helemaal geen dode zone opgemerkt bij de eerste remslag, en trouwens, RaceDirector kun je alle aspecten van dit crankstel aanpassen.

 

Compatibiliteit

Zoals alle randapparatuur van Simlab is de XP1 alleen geschikt voor PC. Met het bijgeleverde doosje kan het pedalboard via USB worden aangesloten op elke computer met Windows.

En voor sim-racetitels heb je native compatibiliteit met de tenoren van de industrie, namelijk AC, ACC, iRacing, AM2, RF2enz. Bovendien kun je met RaceDirector dit apparaat configureren om te werken met min of meer alles wat met simracen te maken heeft.

Simlab XP1 crankstel afbeelding 1

Waar voor je geld

Je kunt kiezen uit 4 opties voor de XP1: de versie met 2 pedalen voor €499, de versie met 3 pedalen voor €649, de versie met 3 pedalen voor €399 en de XP1 Black Edition. Zwarte Editie voor €649, en het koppelingspedaal alleen voor €199. Er is ook een optioneel accessoiregedeelte, om de prijs-kwaliteitverhouding laag te houden, neem ik aan.

Vergeleken met de concurrentie is de XP1 zeer agressief geprijsd, waardoor je veel waar voor je geld krijgt. Toegegeven, als je hem neemt in een configuratie met 3 pedalen en de baseplate, zal het prijskaartje rond de €740 liggen, maar dat is nog steeds een zeer goede prijs voor een product van topkwaliteit, en dan ook nog een met hoge prestaties. Vergeet niet dat een Fanatec ClubSport Pedals V3 Inverted €600 kost.

 

Mijn oordeel

Ik vond deze XP1 van Simlab echt geweldig. Hij is mooi, handig, krachtig, instelbaar en vooral aantrekkelijk geprijsd vergeleken met de concurrentie. Als je al een goed Load Cell pedalboard op je PC hebt, zal de XP1 je niet van gedachten doen veranderen en verliefd maken op het aanbod van Simlab. Het blijft een eersteklas sim-racing randapparaat zoals alle anderen, maar het is ook geen revolutie in zijn segment. En als je een console racer bent, is het niet eens het overwegen waard, omdat het niet compatibel is met de Xbox en Playstation platforms. Fanatec blijft de onbetwiste meester in dit segment.

Maar als je een Load Cell pedalboard overweegt voor een PC setup, dan is de XP1 zeker het bekijken waard. U krijgt uitstekende pedaalinstellingen, 200 kg Load Cell, een bouwkwaliteit die luxe Duitse auto’s waardig is en een lage prijs. Eerlijk gezegd voldoet de XP1 voor een eerste koper aan alle eisen van een goed LC pedalboard.

Simlab XP1 crankstel afbeelding 4

Simlab XP1

Een hoogwaardig crankstel met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

Moza CRP: Test en beoordeling

Moza CRP: Test en beoordeling

Moza CRPVoordelen Structuur van aluminiumlegering Uitstekende bouwkwaliteit Load Cell op de rem en verstelbare veren...

Moza SR-P : Tests en meningen

Moza SR-P : Tests en meningen

Moza SR-PVoordelen Volledig metalen structuur Load Cell rempedaal Uitstekende bouwkwaliteit Verstelbare pedalen...

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar