Selecteer een pagina

Logitech G Pro of Fanatec GT DD Pro: welke moet ik kiezen?

Sim Racing FR

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Voor consolegamers is simracen al lang een vrij specifieke discipline, met spelers die op de vingers van één hand te tellen zijn. Voor budgetvriendelijke oplossingen heb je Logitech en Thrustmaster met hun instapbundels.

Zelfs als de sensaties niet aan de orde van de dag zijn bij een Logitech G923, ga je er toch een beetje in op. Het zal natuurlijk niet op het niveau van een Direct Drive-basis zijn, maar het is nog steeds beter dan bungeekoordoplossingen.

Voor degenen die naar een hoger niveau willen, zijn er de basis Direct Drive en Load Cell pedaalborden. In dit segment, en op consoles om precies te zijn, is Fanatec de onbetwiste koning, en dat is al heel lang zo. Maar de dingen staan op het punt te veranderen, meer bepaald met de komst van Logitechs eerste DD-basis: het G Pro Racing Wheel. Staat Fanatec op het punt onttroond te worden door Logitech? Nou, dat is wat we gaan uitzoeken in wat volgt.

Logitech G Pro Racing Wheel vs. Fanatec GT DD Pro: waarom deze strijd?

Op het eerste gezicht zou je denken dat het beter zou zijn om de bundel van Logitech te vergelijken met een ClubSport DD F1 (eSport of Racing Wheel), maar het verschil in kracht en vooral in rijgevoel is veel groter tussen deze twee bases. Daarom lijkt de eerlijkste vergelijking tussen de G Pro en een GT DD Pro met 8 nm koppel te zijn.

Wat betreft sim-racing randapparatuur heeft Logitech een Direct Drive basis en een specifiek stuur. Je kunt het Load Cell pedaalbord nemen, maar dat is optioneel. En als je het gaat kopen, kun je beter de complete bundel kopen om geld te besparen.

Bij Fanatec is het een ander verhaal. De GT DD Pro-bundel bevat een CSL DD met of zonder boostkit, een specifiek Gran Turismo-stuur en CSL-pedalen, die geen Load Cell zijn, maar tegen een kleine vergoeding eenvoudig kunnen worden opgewaardeerd naar LC.

Een duel tussen het G Pro Racing Wheel en de GT DD Pro is dus veel logischer, niet alleen vanuit het oogpunt van prestaties, omdat de twee bases qua vermogen erg dicht bij elkaar liggen, maar ook qua randapparatuur, omdat de ClubSport DD-bundels niet worden geleverd met een crankset.

Het ecosysteem en de productcatalogus

Eerste ronde van het duel, ik pak het ecosysteem aan. Fanatec is hier de duidelijke winnaar. Fanatec wordt beschouwd als de go-to-go voor alle mid-range/high-end sim-racing randapparatuur, met hoogwaardige, innovatieve producten.

Vrijwel het hele assortiment Fanatec sim-racing randapparatuur is compatibel met elkaar, inclusief Direct Drive bases, stuurwielen, pedalen, naven, shifters, handremmen en nog veel meer. Alles werkt met alles van Fanatec en dat is de kracht van deze fabrikant van sim-racing randapparatuur.

Bovendien biedt Fanatec een uitgebreide catalogus met producten en accessoires, van eenvoudige peddelmodules tot F1-specifieke stuurwielen en stickers. Het is enorm, meer dan uitgebreid en letterlijk een accessoirebeurs voor iedereen die op zoek is naar de perfecte sim-racing setup.

Bij Logitech is het verhaal heel anders. De G Pro Racing Wheel bundel is gloednieuw en bovenal is het de eerste stap van het Zwitserse merk in de wereld van Direct Drive. Het is behoorlijk goed gedaan, maar de catalogus is vrijwel onbestaand. Er is een stuur met Quick Release, een Direct Drive-basis en een crankstel met 3 pedalen. Voor de rest niets. Het merk wil zijn catalogus graag uitbreiden, net als wij, maar er is geen nieuws meer op dat front, ondanks het feit dat de G Pro binnenkort zijn eerste jaar op de markt viert.

De bouwkwaliteit van de bundel

Bij Fanatec zijn we gewend aan aluminium, leer en hoogwaardige materialen in het algemeen voor onze randapparatuur. Met de GT DD Pro hebben we een radicale koerswijziging gemaakt, die niet erg goed is ontvangen door de sim-racegemeenschap. Het stuurwiel in de bundel, dat overigens specifiek is voor Gran Turismo®, is volledig gemaakt van plastic. Het resultaat: het is goedkoop, het kraakt als je het gebruikt en eerlijk gezegd wil je het niet vasthouden.

De G Pro van Logitech is een heel ander verhaal. Het stuur heeft een voorkant van geborsteld aluminium met rondom leer. Het is zeer hoogwaardig, met een uitstekende bouwkwaliteit en een voorbeeldige afwerking. Voor een eerste stap in de wereld van Direct Drive neem ik mijn petje af voor Logitech.

Raceprestaties en -gevoel

De 8nm CSL DD is bijna legendarisch in zijn klasse, met ultrarealistische prestaties voor zijn vermogen en een heel natuurlijk racegevoel. Dankzij de software van Fanatec kun je de sensaties die de motor produceert naar wens configureren, of het nu gaat om feedback, vermogen, FFB, enzovoort. Het is compleet en vooral heel betrouwbaar.

De basis van de G Pro is een Logitech primeur, en deze ontwikkelt 11 nm aan constant koppel. Het is krachtiger in termen van krachtfeedback dan de CSL DD en als je de tijd neemt om het te configureren, krijg je betere prestaties en meer beleving. Maar Logitechs Force Feedback-algoritme is er nog niet helemaal en heeft de neiging om het stuur te verzadigen met veel te veel effect.

Qua prestaties en gevoel zijn de twee bases vergelijkbaar, met een licht voordeel voor de G Pro van Logitech en zijn 11 nm koppel.

De bundel aanpassen

Het is dus dag en nacht tussen de G Pro en de GT DD Pro. Zelfs als Logitech met zijn G Pro Racing Wheel wil concurreren met Moza Racing en Fanatec, blijft het een feit dat de bundel van de Zwitserse fabrikant verbleekt bij de aanpassingsmogelijkheden van andere merken.

Bij de GT DD Pro kun je bijvoorbeeld een Load Cell-kit voor de trapas toevoegen of deze vervangen door een krachtiger exemplaar. Je kunt een ander stuur uit elk Fanatec-assortiment nemen en het zelf aanpassen met peddels, naven enzovoort. Hetzelfde geldt voor de versnellingspook en handrem van het Duitse merk. Simpel gezegd: alle Fanatec producten zijn compatibel met elkaar.

Met de G Pro ben je alleen beperkt tot het stuur, de voet en de pedalen in de bundel. Natuurlijk heeft Logitech andere producten beloofd om de bundel compleet te maken en een nieuw ecosysteem aan te bieden, maar dit laat nog even op zich wachten.

Platform-compatibiliteit

Voor de G Pro heb je consolecompatibiliteit (Xbox/PC of PS/PC) en een versie die alleen voor pc geschikt is. Voor de GT DD Pro werkt de bundel technisch gezien alleen op PC en Playstation, maar in werkelijkheid kun je hem ook op Xbox gebruiken, met een paar beperkingen. Voor Xbox-gamers is er de gelijkwaardige Ready2Race Forza.

Bij Fanatec gaat het erom dat je een stuurwiel hebt dat compatibel is met de console in je huiskamer, zodat alles min of meer goed werkt, ook al wordt de basis op papier niet ondersteund met je platform.

Bundelprijs

Als je kiest voor een complete bundel, met basis, stuur en pedalen, is het prijsverschil tussen de G Pro en GT DD Pro gewoon enorm. Van Logitech kun je een prijskaartje van rond de €1.500 verwachten, wat eerlijk gezegd erg duur is voor wat je krijgt. En de GT DD Pro van Fanatec, met de Load Cell en Clutch-kits voor het pedalboard om het op gelijke voet te brengen met de bundel van Logitech, kost je ongeveer €980. Toegegeven, het stuur van Logitech is veel aantrekkelijker dan dat van Fanatec, maar in termen van basisprestaties is het verschil niet zo duidelijk, en een beginner of amateur zou moeite hebben om het verschil te zien.

Dus je kunt de GT DD Pro-bundel kopen met de bijbehorende pedalboardkits, en je kunt zelfs een ander, duurder stuur kopen, en nog steeds geld overhouden om Gran Turismo, Assetto Corsa of een andere sim-racetitel te kopen.

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar