Selecteer een pagina

Setup F1 Sim Racing: De complete gids voor het kiezen van je uitrusting

Sim Racer

Als e-sportcoureur en liefhebber van Sim Racing heb ik besloten om mijn passie op deze website te delen.

Als je iets koopt via onze links, verdienen we mogelijk een affiliate commissie.

Tegenwoordig is het heel gemakkelijk om de weg kwijt te raken door de vele randapparatuur en apparatuur die beschikbaar is voor sim-racing. Direct Drive-onderstellen, competitie-specifieke stuurwielen, Load Cell of hydraulische pedalen, cockpits en andere apparatuur kunnen allemaal nodig zijn om een complete, meeslepende set-up te creëren.

Als je aan je sim-raceavontuur begint zonder een duidelijk doel voor ogen, zul je onderweg snel verdwalen.

Om virtuele racers te helpen, is hier een lijst met Formule 1 sim-racing set-ups, inclusief Direct Drive bases, stuurwielen, pedalen en cockpits. De lijst is gericht op 3 verschillende budgetten, voor beginnende coureurs die willen beginnen in de sport. De middenklasse voor ervaren piloten. En de topklasse voor de Verstappens van het simracen.

F1 instapmodellen

CSL DD QR2 Ready2Race F1-bundel van Fanatec

mclaren gt3 v2

Fanatec is al meer dan 20 jaar een grote naam in de sim-racingindustrie en het Duitse merk is aanwezig in alle segmenten van virtueel rijden. Als je de Fanatec-catalogus doorzoekt, vind je apparatuur voor GT-, endurance- en rallyraces, maar ook voor Formule 1.

Als instapmodel heb ik de CSL DD QR2 Ready2Race F1 bundel gekocht, die momenteel voor €740 wordt verkocht. Voor deze prijs krijg je een CSL DD Direct Drive-basis met 8 nm koppel, een stuur met F1-licentie en een CSL Pedals Load Cell-versie. Voor die prijs is dit een complete bundel van hoge kwaliteit, die je helemaal meesleept, en het is de toegangspoort tot Fanatecs catalogus voor virtuele racers. Als je denkt dat dit budget te hoog voor je is, biedt Fanatec vrijwel dezelfde bundel, maar dan minder meeslepend. Het stuur blijft hetzelfde, de basis is verhoogd naar 5 nm koppel en de pedalen verliezen de Load Cell, maar het kost €220 minder.

Voor het onderstel heb je verschillende opties, afhankelijk van je budget. Persoonlijk ben ik voor een Playseat Formula Instinct, die voor €600 in de winkel ligt. Ik denk dat het een goede investering is voor sim-racen.

De Moza R9 V3 bundel, met KS stuur en SR-P crankstel

mclaren gt3 v2

Moza is een relatief jonge speler op het gebied van sim-racing, maar het merk heeft snel aan kracht gewonnen en ook een plaats veroverd op de wereldranglijst van fabrikanten van randapparatuur voor sim-racing.

Van de bundels die Moza aanbiedt, koos ik voor de R9 V3 met KS stuur en SR-P crankstel. Het R9-basisblad in versie 3 is net uitgebracht en is een evolutie van de V2. Deze basis ontwikkelt 9 nm aan maximaal koppel, wat meer dan genoeg is voor beginnende F1-racers. Het KS-stuur is minimalistisch, met een rechthoekige vorm en voldoende bedieningselementen op het voorpaneel.

De SR-P is een kwaliteits crankstel voor zijn prijs, met een Load Cell rem. Het is zeker niet slecht voor zijn doelgroep. Wat de prijs betreft, wordt de bundel helaas niet compleet verkocht. De rekening zou rond de €680 moeten liggen, wat iets minder is dan het aanbod van Fanatec, maar de SR-P is alleen verkrijgbaar in een versie met 2 pedalen.

Laten we eindigen met de cockpit. Ik denk erover om de Playseat Formula Instinct te houden voor deze reeks sim-racing set-ups die gespecialiseerd zijn in F1, omdat het een uitstekend compromis is tussen bouwkwaliteit, degelijkheid en immersie. Er zijn betere producten van bijvoorbeeld Playseat en Fanatec, maar die zijn duurder en ik bewaar ze liever voor wat er daarna komt.

F1 middenklasse opstellingen

De Fanatec ClubSport Racing Wheel F1 + CSL Elite bundel

mclaren gt3 v2

Het grote voordeel van Fanatec ten opzichte van de concurrentie is dat de Duitse fabrikant een aantal Ready2Race bundels aanbiedt die gericht zijn op verschillende categorieën sim-racers.

Het middenmodel is het ClubSport Racing Wheel F1 met het CSL Elite crankstel. Dit is de ClubSport DD+ basis met 15 nm constant koppel, het officieel gelicenseerde F1 gesmede carbonstuur en het CSL Elite V2 Load Cell crankstel.

Deze bundel presteert erg goed in Formula en geeft je een totale onderdompeling in de race. Hij wordt verkocht voor €1.650 als je hem samen met de CSL Elite V2 neemt, en als je besluit naar het volgende niveau te gaan met het crankstel, krijg je de basis en het stuur voor €1.350, en de ClubSport V3 voor €330.

Wat het chassis betreft, kun je het beste kiezen voor wat ik voor deze serie heb voorgesteld, namelijk de Playseat Formula of de Fanatec GT Cockpit.

Simagic Alpha Evo 12nm, FX Pro Formula en P1000 pedaalbord

mclaren gt3 v2

Net als Moza Racing is Simagic een relatief jonge speler in de sim-racing industrie. Het merk begon minder dan 10 jaar geleden met de verkoop van high-performance producten en heeft zich snel uitgebreid op de wereldmarkt. In Frankrijk blijft het een nicheproduct door de minder uitgesproken marketingactiviteiten van distributeurs.

Voor een F1-opstelling is er niets beters van Simagic dan het FX Pro Formula-stuur, een stuur dat speciaal is ontworpen voor eenzitter. 6 peddels aan de achterkant, een groot scherm aan de voorkant, talloze bedieningselementen en koolstofvezel maken dit stuur tot een must-have voor F1 sim-racen.

Hieraan gekoppeld is een van Simagic’s nieuwe DD-bases, de 12 nm Alpha Evo. Deze maakt deel uit van een serie die begint bij 9 nm en gaat tot 18 nm maximaal koppel. De basis is krachtig, stijlvol als je van RGB houdt en ook zeer responsief tijdens het draaien.

Wat het crankstel betreft, heb je de P1000 in de standaard versie of met alleen 2 pedalen (F). Het is een volledig metalen apparaat, met Load Cell en een zeer raceontwerp. Deze Simagic setup kan apart worden gekocht, of als een basis + stuur bundel voor de Alpha Evo. Het pedalboard daarentegen wordt los verkocht. Het kost je ongeveer €1.800, zonder de cockpit.

Over cockpits gesproken, je kunt de Playseat gebruiken die we eerder zagen, of meteen door naar het volgende niveau, namelijk de Playseat Formula (€1000) of de Fanatec GT Cockpit (~€1300). Het Fanatec-chassis is GT-stijl, maar modulair, zodat het gemakkelijk kan worden aangepast aan F1.

F1-opstellingen van topklasse

Fanatec Podium DD2, ClubSport Formula V2.5 en ClubSport pedalen V3

mclaren gt3 v2

Nu zitten we duidelijk in de eredivisie met de Fanatec-setup uit het topsegment. Deze bundel combineert de Podium DD2 basis, het ClubSport Formula V2.5 stuur en de ClubSport V3 pedalen, voor een even realistische als intense Formule 1-rijervaring.

De Podium DD2 baseplate is simpelweg de krachtigste in de Fanatec catalogus, met 25 Nm continu beschikbaar koppel. Het is een oorlogsmachine die elke trilling, elk gripverlies en elke onregelmatigheid op de baan kan reproduceren. Het is het soort basis dat je vindt bij de profs van simracen of bij sommige raceteams voor trainingsdoeleinden.

De ClubSport Formula V2.5 is een directe evolutie van het beroemde Formula V2-stuurwiel. Het biedt een voorbeeldige afwerking met zijn koolstofvezel, meerdere bedieningselementen en magnetische achterpaddles. De compacte vorm en het ergonomische ontwerp maken het een ideale keuze voor F1-fans die een realistisch gevoel willen. Het is een stuur dat is ontworpen voor precisie en prestaties, en alleen al het uiterlijk dwingt respect af.

Op het gebied van cranksets hebben we eindelijk de ClubSport V3, die veel geavanceerder is dan de middenklasse CSL Elite V2. Het heeft een zeer nauwkeurige Load Cell, een geïntegreerd vibratiesysteem en een aluminium constructie die echte race-uitrusting waardig is. De weerstand van het rempedaal kan worden aangepast met behulp van een elastomeer systeem, zodat je de hardheid kunt aanpassen aan jouw rijstijl.

Deze complete opstelling wordt verkocht voor ongeveer € 2.200, zonder chassis. Op dit niveau van het assortiment zijn de prestaties monsterlijk, terwijl ze toch iets betaalbaarder blijven dan een Simucube-equivalent. Voor het chassis kun je de middenklassers nemen – de Playseat Formula of de Fanatec GT Cockpit – maar als je perfectie nastreeft, is de Playseat Formula Intelligence de ideale metgezel… op voorwaarde dat je bankier de rekening van ongeveer €6.000 voor het hele pakket kan betalen.

Simucube GSI x Sport/Pro bundel, + Fanatec crankstel

mclaren gt3 v2

Simucube hoeft zijn introductie in sim-racing niet echt te maken, en we weten allemaal waarom. Het merk is actief in het topsegment en levert vaak aan motorsportteams.

Voor F1 nam ik de bundel met GSI-stuur en Simucube 2 Sport of 2 Pro-basis, met een ClubSport V3 crankstel. De bases produceren respectievelijk 17 nm en 25 nm koppel, wat veel is voor sim-racen. Het Formula-stijl stuur met zijn grote scherm is erg ergonomisch en meeslepend.

Hier hangt echter een prijskaartje aan. Afhankelijk van de basis, betaal je tussen de €3.100 en €3.300, met kortingen van Simucube. Wat het onderstel betreft, kun je bij de vorige modellen blijven of upgraden naar de Playseat Formula Intelligence, die alleen al €2.500 kost, en een installatie hebben die rond de €6.000 kost.

gt dd pro

Fanatec

De beste bundels voor je F1-installatie

Notez cet article

Misschien vind je het ook leuk…

De 3 beste driftwielen voor pc

De 3 beste driftwielen voor pc

Sim-racing is bedoeld als een goedkoper alternatief voor motorsport, dat verschillende disciplines omvat die over de...

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar