Selecteer een pagina

Moza R9 bundel: Test en beoordeling

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Moza R9 bundel

Voordelen

  • Direct Drive-basis met 9 nm koppel
  • 3 verschillende shuttlecocks beschikbaar voor deze bundel
  • Compact ontwerp
  • Op de concurrentie geïnspireerde, hoogwaardige QR

Nadelen

  • Bundel met alleen basis en stuur
  • Terugkeer van kracht vanaf de basis een beetje onduidelijk
  • Geen scherm op het GS GT stuur

Onze waardering: 9.6/10

In slechts 2 jaar, of zelfs 2,5 jaar, heeft de Chinese fabrikant van randapparatuur voor simracen Moza Racing heeft zichzelf gevestigd als een van de go-to namen in de sport. De vrij unieke benadering om de ‘gaten’ in het segment te dichten, heeft ervoor gezorgd dat het een wereldwijde aanhang heeft verworven in de hardloopgemeenschap.

Hoewel Moza Racing eigenlijk in 2021 werd gelanceerd, moet worden opgemerkt dat deze fabrikant een divisie is van een Chinese elektronicagigant, die vooral actief is op het gebied van camerastabilisatoren. Maar sim-racen draait niet alleen om kennis van gemotoriseerde onderdelen, het draait ook om passie voor de discipline.

Het assortiment randapparatuur van Moza omvat 6 bases, waarvan 3 bundels. Zoals ik al eerder zei, richt deze Chinese fabrikant zich vooral op marktsegmenten die min of meer leeg zijn, voornamelijk voor zijn basis. De catalogus bevat bijvoorbeeld Direct Drive-onderstellen met een koppel van 3,9, 9 en 16 nm, en op deze vermogensniveaus is Moza vrijwel ongeëvenaard. Vandaag hebben we het over de R9-bundel, die een 9 nm-koppelbasis met 3 verschillende vliegwielopties bevat.

 

Belangrijkste en technische kenmerken van de bundel

  • Directe aandrijving op basis levert 9 nm koppel
  • Aluminium constructie voor de basisbehuizing
  • Gebruik van koolstofvezel op 2 stuurwielen
  • Keuze uit 3 verschillende stuurwielen, waaronder een voor Formula en GT3
  • RevLED op de 3 stuurwielen
  • QR van de concurrentie met draadloze verbinding met het stuurwiel
  • Compatibel met het hele ecosysteem van Moza Racing

 

Ontwerp

Het ontwerp van Moza’s R9 basis is niet veel anders dan dat van zijn kleinere broertjes, de R3 en R5. De algemene vorm van deze ringweg is als een ” X “De hele kast is zwart, met hier en daar het Moza-logo in het wit. Eerlijk gezegd is het prachtig, ook al is het minimalistisch.

Voor stuurwielen biedt de bundel 3 verschillende opties: de CS V2 die sober is, met leer rond de randen en aluminium voor de structuur. Le RS V2 die vrijwel identiek is aan de CS, maar met een koolstofvezel plaat op de frontplaat en bedieningselementen in een reeks kleuren. En last but not least GS GT V2P die volledig is gemaakt van koolstofvezel en is ontworpen voor Formula en GT3. De laatste is flitsend, maar dat is te verwachten omdat de shuttlecocktails in deze competities flitsend zijn, dus…

GT DD PRO

Assemblage op maat

De R9 kan worden gemonteerd op meubels zoals een bureau of tafel, of op een cockpit. Voor meubilair heb je Moza’s ‘Table Clamp’, die overigens apart verkrijgbaar is, maar nog steeds een behoorlijk goede houvast biedt voor de R9. Je moet echter wel een stevige tafel of bureau kiezen om deze basis met zijn koppel van 9 nm op te monteren.

Je hoeft je geen zorgen te maken over cockpits, want de meeste op de markt ondersteunen de randapparatuur van Moza Racing. Maar deze basis is alleen bevestigd met de voorplaat en dat vinden sommige mensen niet prettig.

De stuurwielen maken allemaal gebruik van Moza’s QR, dat bekend staat om zijn stevige verbinding met het onderstel.

 

Productie en afwerking

De basis van de R9 is gemaakt van aluminium uit de ruimtevaartindustrie om het gewicht te minimaliseren en de motor en boordelektronica te helpen koelen. Deze basis is zeer goed gemaakt, met een voorbeeldige, vlekkeloze afwerking.

Voor de stuurwielen gebruiken er twee aluminium voor de structuur en leer voor de rand. Het is gewoon premium, zeer goed gemaakt, met aandacht voor detail. De laatste hiervan (de GS GT) is gemaakt van koolstofvezel met geperforeerde leren handgrepen. Het is erg mooi en prachtig afgewerkt, moet ik zeggen. Hoewel Moza een merk is dat pas 2 jaar ervaring heeft, moet gezegd worden dat de producten van topkwaliteit zijn en zeer goed gemaakt.

 

Aan de slag met de bundel

De CS en RS vliegwielen (beide V2) zijn volledig rond met een diameter van 33 cm. Dat is wat je vindt op de meeste sim-racing wielen op de markt en het is een diameter die ik erg prettig vind. Beide wielen zijn bekleed met leer, waardoor ze gemakkelijker vast te pakken zijn, en de bedieningselementen zijn aan de zijkanten geplaatst, zodat je er gemakkelijk bij kunt als je onderweg bent. Er zijn 4 pallets en ze zijn behoorlijk groot, vooral voor de RS.

Het GS GT-stuur heeft een rechthoekige vorm met een diameter van 30 cm, wat standaard is voor Formule Races. Qua ergonomie zitten vrijwel alle bedieningselementen aan de zijkanten, dicht bij je vingers, zodat je ze kunt gebruiken zonder je handen van het stuur te halen. In het midden zitten 5 schakelaars om de standen van de tractiecontrole of andere parameters te wijzigen. Het stuurwiel ligt uitstekend in de hand en heeft ook 4 peddels aan de achterkant.

GT DD PRO

Sensaties tijdens het spelen

Laten we nu verder gaan met de sensaties die deze bundel biedt, en meer specifiek de basis. De R9 ontwikkelt 9 nm aan maximumkoppel, wat niet bepaald veel verschilt van de 8 nm van bijvoorbeeld een CSL DD, maar het gevoel is veel groter.

De force feedback is nauwkeurig, vloeiend en vooral krachtig, en ik merkte een verschil met de CSL DD van Fanatec. Ik kon bijna alles voelen wat de auto voor me deed. Praktisch. Om dit in de juiste context te plaatsen: Moza heeft zijn eigen software voor het afstellen van de verschillende randapparatuur op zijn producten, met name de onderstellen. Het gaat om ” Pit Huis “Het is echt een heel uitgebreid hulpmiddel voor het finetunen van de basis en het hele Moza-gedoe.

Standaard zitten er een paar onduidelijkheden in de rijervaring, met name wat betreft het gedrag van de auto wanneer hij grip verliest, vooral aan de achterkant. Om dit tegen te gaan moet je, net als ik, een hele tijd in Pit House doorbrengen om de juiste parameterinstellingen te vinden, en dat is wat de R9 zowel sterk als zwak maakt. De Fanatec basissen hebben dit probleem niet in hun “standaard” configuratie. Je kunt een CSL DD in de fabrieksinstellingen laten staan en nog steeds een uitstekend gevoel hebben op het circuit. Maar de software van Moza is tenminste goed en stelt je in staat om zeer gedetailleerde parameters in te stellen, wat ik moet toegeven niet eens zo slecht is.

 

Compatibiliteit

Moza Racing is een jonge speler in sim-racing en is tevreden met het feit dat zijn producten alleen compatibel zijn met de pc, met uitzondering van de R3-bundel. Als gevolg hiervan zal de R9 alleen op Windows draaien en met het volledige Moza ecosysteem, ook al verbleekt dat laatste in vergelijking met de concurrentie.

Wat sim-racetitels betreft, ondersteunen vrijwel alle titels op de computer het zonder het minste probleem, behalve misschien Foza Horizon 4 en 5, waar je heel wat moet tweaken om het te laten werken.

GT DD PRO

Waar voor je geld

Omdat deze bundel verkrijgbaar is met 3 wielen, hebben we 3 verschillende prijzen. Op de website van Moza Racing begint de prijs bij $628 ex btw en loopt op tot $838 ex btw. Het is de moeite waard om te weten dat Moza momenteel promoties heeft lopen, waardoor de prijzen iets lager zijn.

Als je deze bundel bij een Franse leverancier koopt, kunnen de facturen oplopen tot €1.000 inclusief btw. Naar mijn mening is de prijs-kwaliteitverhouding behoorlijk goed, zelfs als de R9-bundel stevige concurrentie ondervindt van Fanatec en Simagic.

 

Mijn oordeel

Wat mij betreft is de R9 bundel een goede keuze voor rijders die op zoek zijn naar een krachtige, ultraconfigureerbare basiseenheid van uitstekende kwaliteit, vooral wat betreft de QR, die gewoon perfect is, maar volgens sommige berichten niet erg duurzaam op de lange termijn.

Je moet je er echter wel van bewust zijn dat Moza Racing een erg jong merk is, en dat het ecosysteem daar een beetje onder lijdt. Het meest concrete voorbeeld is de selectie stuurwielen, die mager is als je de Chinese fabrikant vergelijkt met bijvoorbeeld Fanatec. Als je niet bang bent om de sprong te wagen met Moza Racing, raad ik je de R9 bundel met het SR-P crankstel aan voor een fantastische setup.

gt dd pro

Moza R9 bundel

Een uitstekende keuze in 2024

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

Moza ES: Test & Beoordeling

Moza ES: Test & Beoordeling

Moza ESAvantages Plusieurs commandes entièrement paramétrables Finition et matériaux prémiums Excellente ergonomie...

Moza KS : Test & Beoordeling

Moza KS : Test & Beoordeling

Moza KSAvantages Volant prémium pour la Formula Structure en métal 4 palettes à l’arrière magnétiques Inconvénients...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar