CAMMUS C5 (Bundel)
Voordelen
- Concurrerende prijs in het segment
- 5 nm constant koppel en 6 nm piekkoppel
- LED-display, RevLED en talrijke bedieningselementen op de stuurwielplaat
Nadelen
- Een ontwerp dat niet iedereen zal bevallen
- 2 kleine peddels aan de achterkant
Onze beoordeling: 9.2/10
De sim-racewereld zit vol met merken die actief zijn in verschillende segmenten. We hebben fabrikanten die goedkope, betaalbare producten aanbieden voor de zondagse virtuele racer. We hebben ook merken die alles aanraken in sim-racing, van betaalbaar tot middenklasse tot topklasse. En we hebben ook spelers die aanwezig zijn in de elitaire segmenten. Het is een echte mix van concurrenten die min of meer in perfecte harmonie naast elkaar bestaan, ten voordele van consumenten en andere coureurs.
Wat merken betreft, kan ik de volgende voorbeelden noemen Thrustmaster, Logitech, Simagic, Fanatec, Moza Rennen, Simucube, Asetek SimSportsen vele anderen. Elk van deze merken was actief in zijn eigen segment, maar met wereldwijde veranderingen moet je je aanpassen om te overleven. Logitech richtte zich bijvoorbeeld op het instapsegment met goedkope bundels die perfect waren voor de gemiddelde gamer. Het Zwitserse merk maakt gebruik van tandwielaangedreven technologie om krachtfeedback te geven op de voetstukken. Maar onlangs lanceerde het merk zijn eerste Direct Drive-basis . G Pro om te concurreren met Fanatec en Moza, onder andere natuurlijk.
Onder de andere aanwezige spelers hebben we het merk Cammusdie je waarschijnlijk niet kent. Net als Moza Racing is het een Chinese fabrikant van randapparatuur voor sim-racing, met als doel om op de lange termijn een deel van de wereldmarkt te veroveren. De catalogus bevat momenteel 3 Direct Drive bases, waaronder de C5, met een atypische benadering van motoren: in plaats van de motor in de basis te hebben, zit hij direct in de achterste structuur van het stuur. In wat volgt, laat ik je kennismaken met de C5, die het toegangskaartje is tot de wereld van DD-bases met de laagste prijs op de markt, promoties niet meegerekend natuurlijk.
Belangrijkste en technische kenmerken van de bundel
- Op vliegwiel gemonteerde motor levert 5 nm constant koppel en 6 nm piekkoppel
- Bundel inclusief stuur met motor, crankstel en montageklem met koelsysteem
- Stuurwiel van een materiaal dat sterk lijkt op leer, met een vlakke onderkant
- Aluminium voorpaneel met ongeveer twintig bedieningselementen, waaronder 3 encoders en 2 kleine paddles aan de achterkant
- Koolstofvezelafwerking op voorpaneel
- PC-compatibel
Ontwerp
Ook al blijft design een subjectief element, het stuurwiel van de Cammus C5 valt in de smaak of niet. De vorm van het stuurwiel blijft redelijk standaard met een vlakke basis. De voorkant is echter allesbehalve normaal. Op het eerste gezicht is de gelijkenis met een stuurwiel duidelijk. Pagani is gewoon overduidelijk, en het zou me helemaal niet verbazen als ik hoor dat de ontwerpers van het merk zich hebben laten inspireren door de Italiaanse hypercar.
Het voorpaneel is helemaal rond en heeft een goed formaat. Het is alsof je een klein stuurwiel binnenin hebt, en het lijkt ook op de stuurwielen van Mini Coopers. De koolstofvezel huid in het midden probeert het een premium look te geven, maar dat is geen sinecure. Er is ook het logo van het merk, dat er erg goed uitziet, met een veelheid aan knoppen verspreid over het voorpaneel, wat een mooie manier is om te zeggen dat het geladen is.
De pedalen zijn vrij minimalistisch: een plaat met 2 identieke pedalen en een logo in het midden. Zoals ik hierboven al zei: je vindt het mooi of je vindt het niks.
Assemblage op maat
Bij de C5 wordt een klem geleverd die het niet alleen aan het meubilair bevestigt, maar ook de motor aan de achterkant van het stuurwiel koelt. Aan de onderkant zitten 2 schroeven waarmee het stuur eenvoudig aan elke tafel kan worden vastgezet, zonder dat het verschuift.
Voor de pedalen bevat de hoofdplaat 4 gaten, met 2 andere op elk pedaal, om deze randapparatuur vast te zetten op alle sim-racing set-ups (chassis, standaard, enz.).
Productie en afwerking
Het pedaalbord maakt gebruik van metaal voor de hele structuur, net als de pedalen. Dat is behoorlijk goed voor een bundel die claimt goedkoper te zijn dan een instapmodel Logitech of Thrustmaster (waarover later meer).
Het stuurwiel/onderstel is rondom van leer of kunstleer. Eerlijk gezegd weet ik niet welk materiaal Cammus heeft gebruikt, maar het is kwaliteit in je handen. Aan de andere kant moet ik toegeven dat de afwerking niet de meest aantrekkelijke is. Het is over het algemeen goed afgewerkt, maar meer ook niet. De stiksels zijn op sommige plekken een beetje vaag, vooral aan het einde van de baan, als je begrijpt wat ik bedoel.
Het stuurwiel is gemaakt van aluminium voor de stevigheid, omdat de Direct Drive motor vreemd genoeg aan de achterkant van het stuur zit, in plaats van op een basis als zodanig. Op dit punt maakt de afwerking het goed en is het beter dan de concurrentie van Thrustmaster.
Aan de slag met de bundel
Het stuurwiel van de C5 ligt goed in de hand en dat komt grotendeels door de standaard platte vorm. De dikte van het stuur is goed, wat je goed van pas komt tijdens het racen, en dat is helemaal niet slecht voor zo’n goedkoop stuur.
De bedieningselementen zijn verspreid over vrijwel het hele frontpaneel van de C5. De meeste zijn zonder al te veel moeite te bereiken, maar sommige encoders zitten midden op het stuur, waardoor je wat gymnastiek met je handen moet doen. Dit geldt voor vrijwel alle stuurwielen, dus hier hoef je je geen zorgen over te maken.
Sensaties tijdens het spelen
De pedalen
Je moet niet vergeten dat de Cammus C5 een instapmodel Direct Drive bundel is. Hij is goedkoop, en daar is een goede reden voor. Het pedalboard van de C5 is het meest standaard op de markt: 2 identieke pedalen met dezelfde weerstand; met andere woorden, vrijwel geen. Ik ben niet kieskeurig en dit pedalboard doet wat het moet doen, terwijl het beter is dan een aan/uit-knop.
Het stuur
De C5 is ontworpen om te concurreren met Logitech G923 en Thrustmaster T248. Niveau prix, ça tombe pile poil sur la cible. Niveau sensation, c’est mieux que ces deux concurrents. Le retour de force est pas mal pour un bundle d’entrée de gamme. Vous allez ressentir les effets produits par le moteur graphique du jeu, mais ne vous attendez pas à ce que ça soit une expérience extraordinaire, car ça ne le sera pas du tout.
Wat betreft de instellingen bevindt de software zich nog in de bètafase, maar je zult zonder al te veel moeite kunnen vinden wat je zoekt op Asseto Corsa of iRacing. Je moet alleen wat tijd besteden aan het afstellen van alles om de juiste ervaring te krijgen.
Compatibiliteit
Het zal je niet verbazen dat C5 alleen compatibel is met PC’s. En ik denk niet dat we de komende tijd ondersteuning op consoles kunnen verwachten. Wat betreft sim-racetitels is de lijst lang en omvat AC, ACC, rFactor, iRacing, Dirt, F1 en ga zo maar door.
Waar voor je geld
De bundel is momenteel in de aanbieding voor 249 dollar op de website van de fabrikant, een korting van 29% ten opzichte van de oorspronkelijke prijs van 349 dollar. OK, de bouwkwaliteit is niet geweldig en de materialen zijn niet van topkwaliteit, maar tegelijkertijd neemt deze bundel het op tegen de instapmodellen Logitech en Thrustmaster. Ik zou zeggen dat je waar voor je geld krijgt. In de meeste gevallen is het goed genoeg voor een beginner of beginneling.
Mijn oordeel
De Cammus C5 is een zeer interessante bundel (vliegwiel/basis + pedaal) moet ik zeggen. Het is op geen enkele manier te vergelijken met een 5nm CSL DD of een R5. Het verschil in grootte tussen de motoren op deze bases is gewoon flagrant, en dan heb ik het nog niet eens over de controllers en andere software voor het instellen van de parameters van de elektronische componenten. En Cammus weet dit heel goed, want het merk richt zich op een specifieke markt: die van bundels met riemaandrijvingen of tandwielaandrijvingen.
Als je een budget hebt tot €300, dan is de C5 een uitstekend alternatief voor de G923 en T248, en zelfs voor andere bundels van Logitech en Thrustmaster. Als je je meer kunt veroorloven, kun je beter voor een veel betere bundel gaan, zoals een GT DD PRO van Fanatec of een Moza R5-bundel.
0 reacties