Selecteer een pagina

Moza RS V2 : Test & Beoordeling

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Moza RS V2

Voordelen

  • Structuur van aluminium en koolstofvezel
  • Lederen afwerking rond het stuur
  • Een diameter van 32 cm
  • Verlichte knoppen

Nadelen

  • Geen scherm op het stuur

Onze waardering: 9/10

Hoe meer tijd er verstrijkt, hoe meer ik verbaasd raak over de meesterlijke prestatie van Moza Racingde Chinese fabrikant van randapparatuur voor sim-racing. Het moet gezegd worden dat dit ‘kleine’ bedrijf ons in slechts 3 jaar tijd zo’n 6 basissen op een presenteerblaadje van aluminium en koolstofvezel heeft aangeboden. Directe aandrijving6 stuurwielen, pedalen, versnellingspook en tal van andere raceaccessoires.

Hoewel dit misschien niet veel lijkt, vooral in vergelijking met zijn directe concurrent, de FanatecHet is op zijn zachtst gezegd indrukwekkend. Basis voorstellen Directe Aandrijving is geen geringe prestatie en Moza heeft er min of meer alles in gestopt, en dat heeft zijn vruchten afgeworpen.

De catalogus van het merk bevat een behoorlijk high-end stuurwiel: de RS V2. Het is een standaard, allround stuurwiel dat wil concurreren met die in de ClubSport van Fanatecen zelfs de Podium. Hieronder laat ik je kennismaken met dit wiel en vertel ik je over de sterke punten en, naar mijn mening, de enige zwakte.

 

Belangrijkste en technische kenmerken van het stuurwiel

  • Volledig rond stuurwiel met een diameter van 33 cm
  • Combinatie van aluminium en gesmeed koolstofvezel
  • 4 magnetische peddels achter
  • 10 mechanische knoppen met achtergrondverlichting
  • RevLED
  • 2 schakelaars
  • Compatibel met alle Moza-bases, van de R5 tot de R21

 

Ontwerp

Degenen die al bekend zijn met de catalogus van Moza Racing, en meer specifiek met de stuurwielen, zullen meteen hebben gemerkt dat de RS V2 een opvallende gelijkenis vertoont met de CS V2P. In werkelijkheid zijn deze twee wielen min of meer hetzelfde, tenminste vanuit structureel oogpunt. Het ontwerp verandert een beetje, maar niet overduidelijk.

Er is gesmeed koolstofvezel gebruikt op het voorpaneel en nu ook op de achterplaat. Dit versterkt het eersteklas gevoel van het stuurwiel en zorgt er tegelijkertijd voor dat je wat gewicht verliest. Rond de randen hebben we dit keer leer van betere kwaliteit, met zeer mooie stiksels, en dat kun je zien en voelen. Bovenop het stuur zit een gele band, met een aantal verlichte knoppen en stickers in dezelfde kleur op het voorpaneel.

Al met al is de RS V2 een mooi, sober stuur dat perfect past bij min of meer elke sim-racing set-up.

GT DD PRO

Assemblage op maat

Dit stuur met Moza Direct Drive-onderstellen kan worden gemonteerd met behulp van de QR van het merk. Hij is zeer solide, gebruiksvriendelijk en behoort tot de top 5 op de markt. Het installeren van de RS V2 is eenvoudig: je trekt aan de ring op de QR, lijnt het stuurwiel uit terwijl je het op zijn plaats zet en laat de ring los.

De RS V2 is compatibel met alle Moza-bases, maar de communicatie met de R5 is bedraad, niet draadloos, dus daar moet je rekening mee houden. Maar dat is helemaal geen probleem.

 

Productie en afwerking

Moza heeft aluminium en gesmeed koolstofvezel gebruikt voor de structuur van de RS V2. Hoewel het ontwerp gebaseerd is op dat van de CS, hebben we nu een gesmede achterplaat van koolstofvezel en een faceplate. Het ziet er niet alleen goed uit, het voegt ook een goede laag stevigheid toe aan het apparaat.

Het leer rond de randen is deze keer van betere kwaliteit en dat is te zien en te voelen. De afwerking is gewoon perfect, zonder fabricagefouten. Het moet gezegd worden dat Moza enige tijd heeft gehad om zijn processen en vooral zijn kwaliteitscontrole te corrigeren; zijn producten zijn duidelijk beter qua afwerking dan hun eerste versies.

Op het gebied van bouwkwaliteit heb ik niet veel aan te merken: hij is erg goed gebouwd en de materialen zijn van goede kwaliteit.

 

Omgaan met het stuurwiel

De RS V2 is een premium versie van de CS V2P. De twee wielen hebben een diameter van 33 cm en zijn volledig rond, dus de grip is hetzelfde. Wat mij betreft is de RS V2 een stuur dat perfect is voor alles, behalve misschien voor Formule 1-races op topniveau. Maar als je alleen Formula doet, kijk je meer naar de KS, GS V2P of de FSR van Moza.

Hoe dan ook, de RS V2 is erg gemakkelijk te bedienen, met in totaal 10 knoppen op het voorpaneel, waarvan er 8 gemakkelijk te bereiken zijn zonder gymnastiek met je vingers en handen. De schakelaars en 2 andere knoppen zitten echter in het midden van het stuur, dus je moet je handen van het stuur halen om ze te bedienen. Het is niet het einde van de wereld, maar het is wat het is.

Over het algemeen heeft dit stuur een goede ergonomie, wat grotendeels te danken is aan het feit dat het volledig rond is met een diameter van 33 cm. Als je gewend bent om in de echte auto te rijden, zul je je niet misplaatst voelen in de RS V2.

GT DD PRO

Sensaties tijdens het spelen

Dus, wat is de RS V2 waard op het circuit? In grote lijnen is het vrijwel hetzelfde als de CS V2P, tenminste als je dit stuur ooit hebt gebruikt in sim-racing. Aangezien de ergonomie van de RS V2 erg goed is, is dit stuurwiel uitstekend in de hand te houden, of je nu een low-end of high-end Moza-basisstation gebruikt.

Ik heb het echter al geprobeerd op een R5, maar de RS V2 is een vrij groot stuur (33 cm in diameter) en ik voelde soms wat clipping, wat aangeeft dat het koppel van 5,5 nm de massa van het stuur niet aankan. Wat de R9 of R12 betreft, dit stuur is gewoon perfect voor hen, vooral door het gebruik van koolstofvezel, dat een slankmakend effect heeft op de RS V2, eerlijk gezegd niet veel, maar dat is iets.

De bedieningselementen en knoppen van de RS V2 kunnen zo normaal mogelijk worden gebruikt, in ieder geval de knoppen die dicht bij je vingers zitten. Wat de peddels betreft, klikken de 4 een beetje hard naar mijn smaak in de standaardconfiguratie, maar je hebt 4 pads om dit te dempen. Ik merkte zelfs dat de RS V2 peddels zeer responsief waren tijdens mijn sim-racesessies, in tegenstelling tot de peddels op het stuur. KS door Moza.

 

Compatibiliteit

De RS V2 is compatibel met alle Moza Racing-voeten, van de R5 tot de R21. Voor zijn prijs is het duidelijk dat je hem niet gaat combineren met een R5, maar ik ben toch blij dat Moza geleidelijk een einde begint te maken aan de compartimentering van zijn assortiment. De RS V2 werkt echter alleen op de R5 met de Slip-Ring communicatiemodus van het merk en wordt daarom bedraad. Het is niet ernstig, maar het is het vermelden waard.

Wat betreft het platform en sim-racing titels is de RS V2 alleen compatibel met PC, en eerlijk gezegd is dat bij Moza niet anders, tot groot ongenoegen van de console racers. Maar de Chinese fabrikant maakt het goed op het gebied van sim-racetitels met een behoorlijk lange lijst, waaronder rFactor 2, iRacing, ACC en ACen nog veel meer.

GT DD PRO

Waar voor je geld

De RS V2 kost op dit moment €469, wat volgens mij een vrij goede prijs is, zeker met zo’n goed stuur als dit. Het is waar dat er enkele compromissen moesten worden gesloten om een agressieve prijs te bereiken, maar er zijn niet veel concurrenten in dit segment. Wat mij betreft biedt de RS V2 in vrijwel elk opzicht waar voor zijn geld.

 

Mijn oordeel

Moza Racing is duidelijk vastbesloten om de concurrentie aan te gaan, vooral Fanatec. Het assortiment van de Chinese fabrikant van sim-racing randapparatuur is goed genoeg gepositioneerd om nieuwe racers die op zoek zijn naar een complete setup met kwaliteitsproducten te laten nadenken, en de RS V2 laat dit duidelijk zien.

Dit stuur is niet perfect, dat is waar, maar het krijgt een 8,5 of 9/10 in vrijwel elke categorie, van bouwkwaliteit tot bediening tot compatibiliteit met alle Moza-voeten. Als je op zoek bent naar een allround stuurwiel van topkwaliteit, met gesmeed koolstofvezel, dan kan ik de Moza RS V2 van harte aanbevelen.

gt dd pro

Moza RS V2

Een stuurwiel van zeer goede kwaliteit.

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

Moza ES: Test & Beoordeling

Moza ES: Test & Beoordeling

Moza ESAvantages Plusieurs commandes entièrement paramétrables Finition et matériaux prémiums Excellente ergonomie...

Moza KS : Test & Beoordeling

Moza KS : Test & Beoordeling

Moza KSAvantages Volant prémium pour la Formula Structure en métal 4 palettes à l’arrière magnétiques Inconvénients...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar