Voor veel sim-racers is de Gran Turismo is wat hen in staat stelde om hun eerste stappen in deze discipline te zetten. Sinds de lancering van de eerste PlaystationElke generatie hebben we een nieuwe Gran Turismo gehad.
In de loop der jaren is het spel sterk verbeterd, zowel qua graphics als qua gameplay. Het moet gezegd worden dat er op consoles en in sim-arcade weinig concurrentie is voor Gran Turismo®, vooral op consoles van Sony. Bij elke release kijken fans reikhalzend uit naar de saga en de verkoopcijfers zijn vaak uitstekend, wat aangeeft dat Gran Turismo-racers na meer dan 20 jaar nog steeds in de ban zijn van de game.
Natuurlijk, en tot grote vreugde van de sim-racefans, is er een groot aantal randapparaten beschikbaar waarmee je optimaal kunt profiteren van de racewagens en de onderdompeling die GT op PlayStation biedt. Vandaag kijken we naar de beste stuurwielen die compatibel zijn met de PS5 en Gran Turismo 7.
#1 : Fanatec GT DD PRO
Score: 9.9/10
✅ De beste waar voor je geld
“We zijn er dol op vanwege het onverslaanbare aanbod en de topkwaliteit.”
#2: Fanatec GT DD Extreme
Score: 9.5/10
Ultieme onderdompeling in GT
“We zijn dol op zijn 15 Nm koppel en ultra-realistische racegevoel.”
1. Fanatec Gran Turismo DD Pro (5 en 8 nm)
Naar onze mening is het beste stuurwiel voor Gran Turismo de Fanatec GT DD Prode officieel gelicenseerde GT-bundel van de Duitse fabrikant van sim-race-randapparatuur Fanatec. Sony stelde hier de specificaties op en Fanatec was verantwoordelijk voor de ontwikkeling en productie van het stuurwiel.
De basis van deze bundel is de CSL DD met 5 of 8 nm koppel, afhankelijk van de versie die je kiest. Simpel gezegd: het is lichtjaren vooruit op de andere twee bundels die ik net heb gepresenteerd, in elk opzicht. Het maximale koppel is 5 of 8 nm en de force feedback is krachtig, nauwkeurig, meeslepend en zeer communicatief. In GT7 voel je alles wat de auto waarin je rijdt doet, tot in het kleinste detail.
Het stuurwiel is een tikkeltje minder dan wat we gewend zijn van Fanatec. De ergonomie is goed, maar de bouwkwaliteit laat te wensen over. De structuur is volledig van plastic, wat er goedkoop uitziet op een bundel die veel geld kost. Je hebt een klein OLED-scherm en een RevLED er net boven, knoppen die gemakkelijk bereikbaar zijn zonder dat je handen het stuur hoeven te verlaten, een vrij sober ontwerp met een combinatie van zwart en zilver (ook al is alles van plastic), 2 kleine peddels aan de achterkant en de QR1 Lite. Eigenlijk zou ik je aanraden om de 5nm versie te kiezen als je deze plastic QR wilt houden, en anders over te stappen op de metalen versie voor de 8nm versie.
De pedalen zijn standaard CSL pedalen, dus je krijgt 2 pedalen en veren voor weerstand. Hij is OK bij normaal gebruik, beter dan de andere twee, en je kunt hem ook upgraden met een kit. Laadcel.
Qua prijs is de Fanatec Gran Turismo DD Pro kan worden ingeruild voor 700 € voor de 5nm versie en 800€ voor de 8 nm versie.
Voordelen
- Uiterst precieze krachtterugkoppeling dankzij Direct Drive-motor
- Stil dankzij de afwezigheid van een ventilator op de basis
- Volledig configureerbaar met een groot aantal aanpassingsmogelijkheden
- Gebruiksvriendelijk wit OLED-display voor instelmenu en telemetrietoegang
- Kwaliteits crankset inbegrepen in de bundel, met een groot platform om uw voeten te ondersteunen
- Brede compatibiliteit (pc, PlayStation 3, 4, 5 en Xbox One/reeks X&S)
Nadelen
- Vaak niet op voorraad en moeilijk verkrijgbaar!
2. Fanatec GT DD Extreme
Het wordt tijd dat Fanatec iets doet om zijn fans en zijn aandeel in de sim-racing markt terug te winnen. Het merk is lange tijd afwezig geweest in het middensegment van Direct Drive-basismotoren, die tussen 12 en 16 nm koppel ontwikkelen. Voor een groot aantal racers vertegenwoordigen deze 12 en 16 nm koppel de sweet spot van sim-racen: niet te krachtig om je arm eraf te rukken bij een ongeluk op het circuit, maar genoeg in de buik om godverdomme te zeggen tegen clippen. En daarom hebben veel sim-racemerken groot ingezet op dit segment, dat overigens zeer gewaardeerd wordt door ervaren racers.
Deze nieuwe GT DD Extreme maakt dus gebruik van een Direct Drive ClubSport DD+ basis die 15 nm aan constant koppel ontwikkelt. Sommigen vragen zich misschien af: wat is een constant paar? Nou, het is heel eenvoudig: de basis kan vrijwel de hele tijd dat hij in gebruik is zijn volledige vermogen behouden. Met andere woorden, als je hem tot het maximum duwt, zal hij altijd 15 nm koppel ontwikkelen, iets wat niet kan worden gezegd van de concurrentie, die vaak bases heeft met piekvermogen (max voor een korte periode).
De bundel bevat ook een nieuw Gran Turismo-stuur, met een iets ander ontwerp dan het stuur dat het vervangt, en hoogwaardige materialen. Als je er een wilt kopen, kun je hem momenteel op de Fanatec website vinden voor €1.300. Houd er rekening mee dat je in deze bundel alleen de basis en het stuur krijgt, dus je zult ook een pedaalbord moeten kopen om elke zichzelf respecterende sim-racing setup compleet te maken.
Voordelen
- Hoog constant koppel van 15 Nm voor een meeslepende rijervaring
- Nieuwe Direct Drive ClubSport DD+ basis biedt waar voor zijn geld
- Gran Turismo premium stuurwiel met hoogwaardige materialen
Nadelen
- Vrij hoge prijs
- Zwaar en omvangrijk
- Pedalen niet inbegrepen
3. De Thrustmaster T-248
De Thrustmaster T- 248 is een zeer recent stuur, of beter gezegd, een bundel die alleen is uitgebracht voor de Next-Gen consoles, namelijk de PS5 en Xbox Series X/S. Le T-248 heeft een wiel met een diameter van 28 cm en een kunststof structuur.
Wat betreft krachtfeedback maakt de T-248 gebruik van een riem-en-tandwiel aangedreven Burshless motor, wat hem ergens tussen de T-150 en T-300 van Thrustmaster plaatst. Qua gevoel is het een verbetering ten opzichte van de Logitech G92/G923 (die we hierna zullen bekijken), want Thrustmaster heeft deze force feedback technologie goed onder de knie. Je hebt een koppel van iets meer dan 4 nm, en ook dat is prima.
Het ontwerp van de T-248 is sober, met een zwart stuurwiel, een paar rode accenten en een rode band bovenaan. Er is ook een redelijk groot scherm voor het bereik, waarop telemetriegegevens worden weergegeven. De ergonomie van de T-248 is goed, met knoppen die gemakkelijk bereikbaar zijn als je handen druk zijn met vliegen. De peddels zijn echter iets kleiner dan die van de Logitech-modellen. Maar daar ga ik niet te veel over klagen.
Het is een ander verhaal voor het pedalboard, want het is de T3PM met 3 pedalen. Dit aluminium apparaat is robuust genoeg voor de zwaarsten onder ons. De doos bevat 2 remveren: een zachte en een hardere, waardoor je een veel beter gevoel krijgt dan bij Logitech cranksets.
Nu gaan we naar de prijs. De T-248 wordt verkocht voor ongeveer €300 in de speciale aanbieding en €350 in de speciale aanbieding. Wat mij betreft, als je een goed gevoel wilt krijgen voor Gran Turismo® 7 en een hoge mate van immersie (zonder de prijs van een Direct Drive te betalen), zou ik kiezen voor de T-248.
Voordelen
- Opmerkelijk nauwkeurige en gemeten krachtfeedback
- Keuze uit drie verschillende soorten force feedback
- Veelzijdige, efficiënte pedalen met keuze uit verschillende remdrukken
- Geïntegreerd bedieningsscherm
- Comfortabele, precieze greep
- Zeer aantrekkelijke lederen afwerking
- Zeer compatibel met PS4, PS5 en PC consoles Snelle en eenvoudige installatie
Nadelen
- Pallets zijn bijzonder luidruchtig
- Het wiel is niet afneembaar of verwisselbaar
- Het ontwerp zal niet iedereen aanspreken
- Relatief hoge prijs
- Bij pech moet je opnieuw investeren in een compleet stuurwiel
4. Logitech G Pro stuur + racepedalen
We gaan verder met een nieuw randapparaat, het eerste in de reeks voor Logitechde G Pro. Wat is de G Pro? Nou, dat is Logitechs antwoord op Fanatec en zijn bedrijf voor de basis. Directe aandrijving en Laadcelpedalen.
Het ontwerp van dit stuurwiel is gewoon perfect: sober, met aluminium, leer, zwart en een paar blauwe accenten. Wat mij betreft is het gewoon prachtig, en dat verbaast me niets, want Logitech is altijd goed geweest in het maken van mooie randapparatuur. De afwerking van het stuurwiel, de pedalen en de voet is uitstekend.
Over basis gesproken, deze is Directe aandrijving met een maximaal koppel van 11 nm. Het is meer dan perfect voor sim-racen in Gran Turismo 7, en je zult het zeker niet te moeilijk vinden. De sensaties zijn er, net als het realisme. De force feedback is nauwkeurig, stabiel en verrast je niet. De TrueForce doet een beetje te veel naar mijn smaak, met veel ingrepen op het trillingsniveau. Sommigen vinden het leuk, anderen niet, waaronder ikzelf.
De pedalen zijn gemaakt van Belastingsceldie ook de eerste in zijn soort is, en een uitstekend remgevoel geeft. Het rempedaal is hard en communicerend, en de andere twee kunnen worden aangepast met veersets. Op zich is het een goed gemaakt en vooral goed ontwikkeld product dat zich kan meten met de grote namen in de game.
Laten we overgaan op de prijs. Het is dus duur, ik zeg het maar meteen: het stuurwiel + onderstel kan worden omgeruild voor 1100 €en pedalen 390 €voor een totaal van bijna 1500 €. Het is nog steeds veel geld, maar ook premium. Dus…
Voordelen
- Directe aandrijftechnologie: Geeft realistische krachtfeedback.
- Trueforce: Nauwkeurig, meeslepend forcefeedbacksysteem.
- Sober ontwerp: Het moet gezegd worden dat het erg stijlvol is en er geweldig uitziet.
- 11 Nm koppel: ongelofelijke rijsensaties.
Nadelen
- Geluid tijdens gebruik: Kan sommige spelers storen.
- Ontwerp kan te eenvoudig zijn: mist karakter voor sommigen.
- Knoppenindeling op PlayStation: onintuïtieve plaatsing.
- De pedaalhoek kan niet worden aangepast
- Hoge prijs: kan voor veel spelers buiten bereik zijn.
5. De Logitech G29/G923
Logitech is een belangrijke speler in sim-racing, zowel in de begindagen als vandaag de dag. Het moet gezegd worden dat het Zwitserse bedrijf het een en ander weet over gaming, met toetsenborden en muizen die door velen tot de beste ter wereld worden gerekend.
Dus, de Logitech G29 is een instapbundel van Logitech die compatibel is met de consoles van Sony, namelijk de PS4 en PS5. Deze bundel bevat een basis met tandwielaangedreven motor, een vliegwiel met platte bodem met een diameter van 28 cm en een pedaalplank. Op papier is de force feedback-technologie van de motor nogal ouderwets, maar het werkt heel goed.
Het gevoel is behoorlijk, aangezien het basismodel minder dan 4 nm koppel produceert. Het is niet veel, maar het is goed genoeg voor een racer die een goede laag onderdompeling wil toevoegen aan zijn Gran Turismo® 7-games. Op het stuur vind je een RevLED, 2 grote peddels en verschillende knoppen, allemaal binnen handbereik. Omdat het stuur vrij klein is, is de ergonomie uitstekend: alle bedieningselementen zijn binnen handbereik.
Wat de pedalen betreft, die zijn voorlopig goed genoeg. Verwacht er geen geweldige sensaties van, want je zult er niet veel krijgen. Het is gewoon een veer op de pedalen met eindstops, dat is alles.
Voor de G923is het gewoon een upgrade van de G29 met betere software en een meer verfijnde implementatie van de TrueForceDe meeslepende technologie van Logitech. Nu gaan we naar de prijs. De G29 kost ongeveer €290 en de G923 ongeveer €320. Het is nog steeds goed genoeg voor beginners en rijders die niet veel tijd hebben om te investeren in sim-racen.
Voordelen
- Esthetische kwaliteit
- Uitstekende behandeling
- Zeer goede bouwkwaliteit
- Inclusief kwaliteitspedalen
- Brede compatibiliteit
Nadelen
- Terugkeer van kracht een beetje te abrupt
- Onpraktische pedaalkabel
Beste stuur voor Gran Turismo in 2024
Kortom, je keuze voor een stuurwiel voor Gran Turismo 7 op PS5 hangt vooral af van je budget en de spelervaring die je zoekt.
Voor beginners of degenen die willen beginnen met sim racen zonder veel geld te investeren, zijn de Logitech G29/G923 of Thrustmaster T-248 stuurwielen goede opties.
Maar voor wie op zoek is naar de ultieme onderdompeling en bereid is iets meer te investeren, is de Fanatec Gran Turismo DD Pro momenteel de beste optie.
0 reacties