Selecteer een pagina

Moza R16 : Test & Beoordeling

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Moza R16

Voordelen

  • Direct Drive-motor met 16 nm koppel
  • Montage aan voorzijde
  • Uitstekende compatibiliteit met het Moza Racing ecosysteem

Nadelen

  • Nauwelijks
  • Sommige Moza wielen zijn niet compatibel met deze basis.

Onze waardering: 9.6/10

Chinese fabrikant van randapparatuur voor simracen Moza Racing is duidelijk van plan om te concurreren met de grote namen in het spel, met name Fanatec en Simagic. In tweeënhalf jaar tijd heeft Moza naam gemaakt en is het een uitstekende optie geworden voor hardlopers die op zoek zijn naar betrouwbare, goed presterende en betaalbare producten.

Het is duidelijk dat een fabrikant van randapparatuur voor sim-racing niet ver komt als hij geen catalogus heeft die zijn naam waardig is. En gelukkig voor Moza Racing is dit het geval. Het assortiment van deze Chinese fabrikant omvat 6 Direct Drive-voeten, waaronder één die compatibel is met Xbox, 6 stuurwielen, 3 pedalen, 2 dashboards en verschillende sim-race accessoires. Ik moet toegeven dat het verbleekt in vergelijking met Fanatec en zijn 20 vliegeniers, maar het is nog steeds indrukwekkend voor een speler die pas tweeënhalf jaar meedraait in het spel.

En wat het imago van Moza Racing versterkt, is de aanwezigheid in het topsegment, met 2 bases om precies te zijn. Dit is de R16 en de R21en de laatste twee hebben verschillende doelen in hun vizier, waaronder de Podium DD2 en ClubSport DD+ van Fanatec. In wat volgt laat ik je kennismaken met de R16 en geef ik je mijn mening erover.

 

Belangrijkste en technische kenmerken van de basis

  • DD-basis met 16 nm maximaal koppel
  • 1000 Hz vernieuwingsfrequentie
  • Constructie van aluminiumlegering
  • 18-bits interface
  • Draadloze en fysieke verbinding met de stuurwielen via een QR die grotendeels is geïnspireerd op de autosport
  • Weegt 8,9 kg

 

Ontwerp

We weten allemaal dat de Moza Racing bases erg op elkaar lijken, vooral de kleinere (R3, R5, R9 en R12). Wat de R16 betreft, is het een heel ander verhaal. Deze basis lijkt erg op een Supercar-ontwerp, met zeer scherpe, getekende lijnen en verschillende lakken, afhankelijk van de versie die je hebt.

Moza heeft zijn basis vernieuwd en de R16 is nu opgewaardeerd naar V2, met een volledig zwarte body en wit merklogo. Het is echt prachtig en een leuke afwisseling van de X-vorm die zo kenmerkend is voor de andere randapparaten van het merk.

GT DD PRO

Assemblage op maat

Dus voor de R16 heeft Moza alles uit de kast gehaald als het gaat om basisassemblage. We hebben een bodembevestiging, net als op de R21 en R16 in V1, maar de nieuwe basis maakt dit keer een frontbevestiging mogelijk, wat perfect is voor veel rijders. Ik zou niet zo ver willen gaan om te zeggen dat de onderste bevestiging deze basis beperkt tot een publiek van rijders met een zeer specifieke setup. Maar gelukkig heeft de Chinese fabrikant de situatie gecorrigeerd met zijn V2, en dat is een heel goede zaak.

Vrijwel alle stuurwielen van het merk kunnen op deze basis worden gemonteerd (behalve de Bluetooth V1’s), met zowel een draadloze als fysieke verbinding met de randapparatuur. Zoals ik al zei over de andere bases van Moza Racing, segmenteert de fabrikant zijn assortiment, vooral als het gaat om stuurwielen, en dat zien we duidelijk bij de R16, die niet alle wielen van het merk ondersteunt. Persoonlijk hou ik er niet van, omdat het je fanbase verdeelt in degenen die zich je topproducten en nieuwe modellen kunnen veroorloven en degenen die dat niet kunnen.

 

Productie en afwerking

Aangezien de R16 een topmodel is, worden we net als bij de R21 getrakteerd op een constructie van aluminiumlegering die ultrasterk is en niet alleen zorgt voor een grote stijfheid, maar ook voor totale controle over de temperatuur van de motor en de elektronica.

De afwerking is gewoon uitzonderlijk, daar valt niets op aan te merken. Alle onderdelen worden tot in de perfectie bewerkt en zeer nauwkeurig geassembleerd. Er zijn geen uitstekende of slecht gemonteerde onderdelen. Het is gewoon een perfecte basis, in elk opzicht.

Wat betreft het lakwerk, op de V2 hebben we glanzend zwart, met een paar geelgroene lijnen. Het is prachtig en vormt een mooie afwisseling met de oranje delen van V1. Maar dat zijn allemaal persoonlijke voorkeuren, dus…

 

Aan de slag met de basis

Een motor die 16 nm koppel levert is groot en zwaar. De R16 weegt iets minder dan 9 kg en is vrij compact van formaat, waardoor hij wat onhandig te hanteren is tijdens het installeren. Als je hem vanaf de onderkant in elkaar zet, heb je geen problemen. Maar als je kiest voor frontmontage op een chassis, raad ik je aan een extra paar handen in te schakelen om deze operatie uit te voeren, want de basis is duur, en daar kom ik hieronder op terug.

GT DD PRO

Sensaties tijdens het spelen

Laten we overgaan naar de sensaties die de Moza Racing R16 basis je zal geven. Houd er rekening mee dat deze basis zich momenteel in versie 2 (V2) bevindt, met alleen verbeteringen aan de software, niet aan de hardware, aangezien die laatste al behoorlijk goed was.

Wat biedt deze nieuwe software? Aangesteld Force Feedback NextGen 2.0Je krijgt een veel gedetailleerder en vooral subtieler gevoel. Ik zal het kort hebben over de vermogensfeedback van de motor voordat ik verder ga met de nieuwe softwaredetails.

Voor de ‘standaard’ krachtfeedback is de motor dus erg nauwkeurig en hij heeft geen last van dips of wazigheid bij gebruik in sim-racing, zelfs niet als je hem tot het uiterste drijft. Toegegeven, hij zal niet van hetzelfde niveau zijn als een R21 of een Podium DD2, maar de R16 zit er niet zo ver vanaf, in ieder geval qua gevoel. De motor levert zijn koppel op een lineaire manier, met af en toe een paar schokjes als je een vibrator of een hard oppervlak raakt. In feite was dit de enige grijze vlek op deze basis en dit is gecorrigeerd met de R16 V2.

Nu terug naar de Force Feedback NextGen 2.0. Ten eerste voelde ik helemaal geen schokken tijdens mijn sessies, dus dat betekent dat dit probleempje verholpen is. Wat het gevoel betreft, ben ik blij te kunnen zeggen dat de R16 veel meeslepender is dan voorheen. Het meest voor de hand liggende voorbeeld is het gevoel dat je krijgt als je een bocht neemt op de grens van je grip. Je voelt kleine trillingen in het stuurwiel, wat aangeeft dat als je de auto nog harder duwt, je gaat ondersturen en/of de controle verliest. En dat was er niet met V1, en ik vind het gewoon geweldig.

 

Compatibiliteit

De R16 is alleen compatibel met het pc-platform, net als vrijwel alle Moza Racing-bases, behalve de kleine R3. Wat betreft de andere randapparatuur van het merk, zullen vrijwel alle Moza-stuurwielen worden ondersteund door deze basis, behalve de ES, CS V1 en GS V1, net als de R12 en R9. Het is een segmentatie waar ik niet echt van hou, maar ik heb gehoord dat het een hardware-ding is. Dus…

En voor sim-racetitels heb je ACC, AC, iRacing, Forza Motorsport, F1, Dirt en de lijst gaat maar door. De lijst is behoorlijk lang en uitgebreid.

GT DD PRO

Waar voor je geld

De basis is door de geautoriseerde distributeur van Moza Racing in Frankrijk geprijsd voor €870, en dat is een onverslaanbare prijs voor wat je krijgt. Het maximumkoppel van 16 nm is meer dan genoeg voor bijna 90% van de rijders en de bouwkwaliteit is gewoonweg voorbeeldig, met een tamelijk uniek ontwerp. Wat mij betreft biedt de R16 uitstekende waar voor zijn geld.

Het is waar dat het ecosysteem van Moza Racing niet zo ontwikkeld en compleet is als dat van bijvoorbeeld Fanatec, maar je vindt er alles wat je nodig hebt om te simracen met de R16.

 

Mijn oordeel

Als je op zoek bent naar een uitstekende Direct Drive-basismotor met meer dan 10 nm koppel, dan kun je zonder aarzelen kiezen voor de R16. Natuurlijk heb je 16 nm maximumkoppel, maar dit kan eenvoudig worden verlaagd met de software (Pit House) om het cijfer te krijgen dat het beste bij je past.

Deze basis is simpelweg een bron van sim racesensaties, van de fijnste tot de grootste, inclusief de meest geavanceerde onderdompeling. Bovendien heb je niet veel concurrentie op dit vermogensniveau, of voor deze prijs. De enige basis die het kan overschaduwen is de ClubSport DD+ met 15 nm koppel, maar hij is duurder (€ 1.000).

Hoe het ook zij, de R16 van Moza Racing heeft mijn stempel van goedkeuring.

gt dd pro

Moza R16

Een uitstekende 16nm basis

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

Moza R5 : Test & Beoordeling

Moza R5 : Test & Beoordeling

Moza R5Avantages Base Direct Drive développant 5.5 nm Caisson entièrement en aluminium Format compact Très bonnes...

Moza R12: Test en beoordeling

Moza R12: Test en beoordeling

Moza R12Avantages Excellente qualité de fabrication Très bonne sensation de conduite Software complet Plus à l’aise...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

FANATEC BUNDELS ONDER €400
This is default text for notification bar